Rockaway Jakuba Havrlanta investuje do gastronomického marketu Manifesto. Loni ho navštívilo 650 tisíc lidí
, /

Rockaway Jakuba Havrlanta investuje do gastronomického marketu Manifesto. Loni ho navštívilo 650 tisíc lidí

Rockaway Jakuba Havrlanta investuje do gastronomického marketu Manifesto. Loni ho navštívilo 650 tisíc lidí

Začalo to jako nenápadná myšlenka, která měla proměnit kdysi prázdný a nevyužitý prostor v centru Prahy na něco užitečného. Kousek od autobusového nádraží na Florenci vzniklo místo, kde se potkávají ti největší nadšenci do gastronomie i umění, místo, které mění zažité standardy a přináší něco nového, dokonce tam nezaplatíte ani hotovostí. Jmenuje se Manifesto Market a celé ho inicioval americký podnikatel Martin Barry, který vede neziskovou organizaci reSITE.

Letos půjde o druhou sezónu provozu, která započne v polovině března, ale vše bude trochu jiné. Na svůj další rozvoj totiž získal Manifesto Market investici od české investiční skupiny Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která za to získala menšinový 45% podíl. Výši investice ani jedna ze stran nekomentovala, ale Manifesto Marketu pomohou prostředky hned k několika novinkám.

Nové zdroje využijeme k sestavení silného týmu, k expanzi na nové lokality v Česku i zahraničí, a především k vývoji digitálních nástrojů, které budou na jedné straně sloužit k efektivnímu provozu podniků a na druhé usnadňovat kontakt s návštěvníky a zvyšovat jejich komfort. Právě zde si slibujeme obrovský přínos ze strany Rockaway v nefinanční rovině, díky jejich bohatým zkušenostem a týmu expertů z online světa. Toto partnerství nám umožní prolnout fyzickou a virtuální rovinu do jedinečného zážitku,“ říká k investici Martin Barry.

V následujících letech by se tak z Manifesto Marketu měl stát globální brand, který bude možné replikovat prakticky na jakémkoliv vhodně zvoleném místě po celém světě, což má krajinářský architekt z New Yorku Martin Barry, který několik let žije právě v Česku, po velkém úspěchu prvního projektu na Florenci v plánu. A investice od Rockaway Gastro, v rámci něhož se investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta věnuje právě gastronomickým projektům, má v této vizi pomoci.

Podobné prostředí je možné vidět v různých zemích, například v Thajsku (kreativní park ChangChui v Bangkoku), ale do Česka přináší Manifesto Market nový rozměr, i s ohledem na kompletní digitalizaci nebo vyloučení hotovostních plateb. V minulém roce představoval gastronomický pop-up market 27 různě rozmístěných kontejnerů na rozměrné ploše pro zhruba 400 lidí, kde se objevila více než dvacítka restaurací, pop-up stránky různých designérů, ale třeba i vyhřívaná iglú.

Apple Pay si v Česku aktivovalo už 150 tisíc lidí, kteří utratili přes 158 milionů korun. Nejvíce jich má Česká spořitelna

Platební služba Apple Pay má za sebou v České republice první týden. Platit mobilním telefonem nebo hodinkami od...

Ani Rockaway nicméně nemá ke gastro průmyslu daleko. Jednou z jeho investic a projektů je český startup Storyous, který nabízí kompletní restaurační systémy, respektive POS terminály pro správu rezervací či přijímání plateb. „Oslovila nás zejména vize Manifesta, která má mimořádný potenciál a přináší moderní alternativu tradičnímu offline byznysu, což je společný ukazatel všech našich investic. Jsem rád i za to, že můžeme využít naše know-how jak z retailu, tak z budování digitálních platforem,“ doplňuje k tomu partner Rockaway Dušan Zábrodský.

V globálním měřítku se obdobnému typu prostředí říká pop-up retail, což víceméně znamená, že se lokace prostoru může pravidelně měnit. Někdy to je na roční bázi, jindy zase pop-up obchody nebo jakékoliv akce fungují pouze několik hodin, dní nebo týdnů. Loni se na Manifesto Market podívalo 650 tisíc lidí.

S ohledem na to, že se v celém projektu využívají pouze bezhotovostní platby, je partnerem Manifesta společnost Mastercard a neméně důležité je partnerství s realitní divizí skupiny Penta, která pozemky u Florence vlastní a do budoucna zde plánuje vystavět nové kancelářské a obchodní centrum. I proto je vlastně první Manifesto Market plánovaný jen jako dočasná záležitost.

Letos se nicméně otevře Manifesto také na pražském Smíchově, mezi dalšími lokalitami letos či v příštím roce ale může být poprvé i zahraničí, konkrétně západní Evropa. Prozatím ovšem budou k dispozici, tedy alespoň v průběhu léta, dvě lokality v tuzemsku.