Robot Stan za vás vyřeší parkování na letišti. Auto sám zaparkuje a po příletu ho opět přistaví

Filip HouskaFilip Houska

stan-cc
0Zobrazit komentáře

Pokud jste někdy museli parkovat na letištním parkovišti, pravděpodobně víte, v jak zoufalou situaci se to může zvrtnout. Nejen, že jsou všude lidé, kteří postupně opouští svá auta s několika objemnými zavazadly, což musíte řešit zvýšenou opatrností, ale zpravidla jsou všechna parkovací místa v dostupné vzdálenosti od výtahu či východu obsazená. I když na tabuli svítí, že je volno v několika sekcích, je skoro nemožné to najít. Natož pak pohodlně zaparkovat, aniž byste neztratili nervy. Co ale kdyby existovala možnost, jak těmto problémům na hromadných parkovištích předejít?

S touto myšlenkou si před šesti lety začal pohrávat francouzský robotický startup Stanley Robotics. Tehdy ještě pouze dvojice zakladatelů Clément Boussard–Aurélien Cord pracovala na speciálním autonomním vozítku, která by umělo samo parkovat. Technologie prý sice fungovala, ale náklady byly příliš vysoké, a tak dvojice nakonec navrhla zcela jiný robotický systém, respektive platformu, která dokáže vjet pod auto, přichytit jeho kola a následně jej odtáhnout tam, kam bude třeba.

stan-cc3

Vznikl tak Stan, pojízdný robotický sluha, jehož schopnosti se odvíjí od základního, lehce antropomorfního těla, které slouží jako řídící jednotka využívající dostupný navigační a funkční software, a nízké dlouhé rampy, kterou táhne za sebou. A vzhledem k tomu, že se tento projekt osvědčil ve zkušebních provozech na vybraných letištních parkovištích v Paříži (Charles de Gaulle) a Lyonu, startuje tato vychytávka postupně i na dalším frekventovaném místě — londýnském Gatwicku.

dogs

Přečtěte si takéAmerický startup One Health vyvíjí unikátní technologii pro léčbu psí rakoviny. Psům ordinuje lidské lékyAmerický startup One Health vyvíjí unikátní technologii pro léčbu psí rakoviny. Psům ordinuje lidské léky

Na londýnském letišti si Stan od srpna letošního roku podmaní parkoviště u jižního terminálu, kde nahradí 170 „tradičních“ parkovacích míst za 270 dedikovaných míst, kam bude parkovat auta cestujících. Princip jeho práce by pak měl být totožný jako ve Francii: řidič zajede se svým autem do speciální garáže před parkovištěm, kde auto ponechá a současně si oskenuje letenku, aby měl robot přesné informace, kdy se bude z dovolené či pracovní cesty vracet. To je pro Stana velmi důležitá informace.

Poté, co řidič opustí garáž, za krátký čas dovnitř dorazí Stan, který auto naloží a odveze jej na parkovací místo. Během své cesty však zároveň myslí na to, kdy se bude vracet, protože jakmile tento čas nastane, obdoba animovaného VALL-Iho musí auto vrátit zpět a hlavně včas do stejné garáže, odkud jej odvezla. Tam si pak vůz jeho majitel vyzvedne a pohodlně odjede.

Efektivita a bezpečnost

I když se může zdát, že tento projekt od Stanley Robotics míří hlavně na ušetření starostí parkujících, nemusí to být jediný důvod. Velkou roli v tomto procesu hraje i bezpečnost. Vzhledem k tomu, že má celý parkovací blok pod palcem robot, dokáže auta poskládat tak, aby byly co nejblíže u sebe. A to třeba jen na několik centimetrů, což výrazně ztíží případnou práci zlodějů. Nehledě na to, že okolo nejsou žádné vyhrazené cestičky.

S tím se pojí i efektivita, jelikož při správném porovnání vozů se dokáže ušetřit až několik desítek míst. Ostatně jak startup udává v případě Gatwicku: jakmile tam začne pracovat Stan, ze stejného parkovacího prostoru vytvoří 100 dalších míst navíc.

stan-cc2

Foto: Stanley Robotics

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym