Harley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a kolo
, /

Harley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a kolo

Harley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a kolo

Pokud dnes téměř jakýkoliv výrobce aut nebo motorek navrhne nový model a nezmíní, že „budoucnost leží v elektřině“, jakoby selhal. Elektrifikace dopravních prostředků je čím dál aktuálnější a všímá si toho i ikonická společnost zabývající se výrobou motocyklů – Harley-Davidson. Ačkoliv je její značka stále silná, poslední čtyři roky se firmě z amerického Wisconsinu příliš nedaří a její prodeje klesají. Zvrátit by to však mohly dvě nové elektrické inovace tradičních přepravních prostředků: skútru a kola. Navíc ještě letos se začne prodávat vůbec první elektrická motorka Harley-Davidson.

Vzhledem k tomu, že se v případě skútru a kola stále jedná o koncepty a nikoliv hotové produkty (i když byly první neprodejní prototypy vyzkoušeny během sportovní akce X Games v koloradském Aspenu), není k dispozici mnoho detailů, tím pádem ani reálných zkušeností. Na druhou stranu se dá několik informací vypozorovat přímo z grafických návrhů, které vypadají velmi moderně, až futuristicky. A právě na aspekt atraktivního designu s integrovaným elektrickým pohonem Harley-Davidson sází.

Co se týče horského kola, tam nejde o nic přelomového. Jedním ze zajímavějších prvků je provedení sedla a horní část rámu, která se inspiruje vzhledem crossových motorek. Na podobném stylu je založena i baterie kumulující potřebnou elektrickou energii k pohonu, nicméně se neví, jakou kapacitu má (respektive bude mít) a kolik hodin provozu by měla vydržet. Samozřejmostí jsou i kotoučové brzdy, přední a zadní odpružená vidlice a na první pohled také silnější pneu.

Pravděpodobně atraktivnějším prostředkem, na němž Harley-Davidson pracuje, je netradiční skútr. Jeho hlavním benefitem má být vedle elektrického pohonu i možnost řídit ho bez řidičského průkazu, byť je otázka, zda to tak nakonec bude ve všech zemích možné. Vzhledem ke svému poměrně kompaktnímu provedení, kterému dominuje baterie ve spodní části rámu, by se tak měl hodit především do městských oblastí. Dobíjení by mělo probíhat snadno pouhým připojením do klasické zástrčky ve zdi.

Nyní je však otázka, jakou cenu si Harley-Davidson za tyto přepravní prostředky bude účtovat. Stejně jako cena se zatím neví ani termín dostupnosti, ale rozhodně je zajímavé sledovat, jak se tento legendární výrobce se 116letou tradicí snaží držet krok v ultrarychlém tempu elektrifikace vozidel všeho druhu a přichází s vlastním řešením.

Důkazem je ostatně i již zmíněná první elektrická motorka nazvaná LifeWire, která se má do Spojených států a západní Evropy dostat na podzim letošního roku. Právě z principu, na němž je založena LifeWire, vychází i uvedený skútr a horské kolo a můžeme, že jejich ceny případně nebudou tak vysoké. Elektrický Harley-Davidson začíná v přepočtu na zhruba 660 tisících korun.

Foto: Harley-Davidson