General Motors sází na udržitelnou mobilitu. Po elektrickém Cadillacu koncern přichází i s elektrokoly
, /

General Motors sází na udržitelnou mobilitu. Po elektrickém Cadillacu koncern přichází i s elektrokoly

General Motors sází na udržitelnou mobilitu. Po elektrickém Cadillacu koncern přichází i s elektrokoly

General Motors, jeden z největších výrobců automobilů na světě, představil svá první elektrická kola. Automobilka, pod kterou spadají značky jako Chevrolet, Cadillac, GMC nebo Buick, následuje některé další světové automobilky a ukazuje, že prostředky udržitelné mobility jsou na silném vzestupu. Automobilky totiž kromě vývoje nových úspornějších motorů či aut na alternativní pohon čím dál častěji přicházejí také s iniciativami spojenými s neautomobilovou ekologickou mobilitou. Ford například koupil koloběžkový startup Spin a Seat představil dokonce vlastní elektrickou koloběžku.

Americký koncern GM oznámil vývoj elektrického kola již na podzim. Nyní ale kola skutečně představil a na trh se již chystají modely ARĪV Meld a ARĪV Merge. Zajímavé je, že název podznačky ARĪV vznikl v rámci crowdsourcingové kampaně, a vítěz, který s názvem přišel, si odnesl odměnu ve výši 10 000 dolarů, tedy lehce přes 226 tisíc korun.

Ačkoli kola nejdou na trh přímo pod značkou GM, nebo některé z jejích automobilek, firma z Detroitu se k bicyklům hrdě hlásí. Kola mají elektromotor, který si automobilka sama vyvíjela, a podle svých slov čerpala ze zkušeností, jež inženýři firmy nabyli při vývoji svého nedávno představeného vůbec prvního elektrického vozu Cadillac.

Obě kola mají podobnou konstrukci, které vévodí jednoduchý zahnutý rám z jedné trubky. Baterie a elektromotor jsou umístěny v oblasti pod sedlem. Pohonná jednotka nabízí dojezd 64 kilometrů a cyklista si může za jízdy přepínat mezi čtyřmi stupni „výpomoci“. Na nejvyšší rychlostní stupeň dosahuje kolo rychlosti 25 kilometrů v hodině.

Co se týče výbavy, kola kromě LED světel vzadu i vpředu nabízí rovněž speciální držák pro uchycení mobilního telefonu a USB port pro jeho připojení. Držák je umístěn na řidítkách a jezdec může díky speciální doprovodné aplikaci ARĪV ze svého telefonu vytvořit šikovný cyklocomputer, na kterém uvidí podstatná čísla jako vlastní rychlost, uraženou vzdálenost či stupeň nabití baterie.

Mapy.cz nově zobrazují turistické a lyžařské mapy ve 3D. Prohlédnout si lze náročnost sjezdovky i pěší túry

Mapy.cz české internetové jedničky Seznam.cz přichází s dalším vylepšením, které opět potěší turisty, na...

Obě kola jsou kompaktní a návrháři v General Motors očividně mysleli na dojíždějící do práce, kteří budou kolo potřebovat umístit třeba do výtahu a následně uskladnit někde v kanceláři. Model Merge však v této filozofii jde ještě o kousek dál a jedná se o skutečnou „skládačku“. Součástí rámu kola je kloub, ve kterém se dá kolo ohnout a složit. Příjemnou vychytávkou je speciální režim pro vedení kola, který kolu pomůže, pokud jej budete tlačit do kopce.

Zajímavé je, že koncern General Motors chce svými koly oslovit primárně evropské zákazníky. Firma hodlá zacílit na ty trhy, kde je aktuálně po elektrokolech nejvyšší poptávka, a tak začne svá kola nejprve prodávat v Německu, Nizozemí a v Belgii. Model ARĪV Meld je již nyní možné předobjednat za 2 750 eur, tedy lehce přes 70 tisíc korun. Skládací model Merge pak vyjde na 3 400 eur, tedy přes 87 tisíc korun. První kusy by měly být doručeny k zákazníkům ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Foto: General Motors