Boeing a Aerion se pouští do výroby nadzvukového letadla, ve vzduchu bude už v roce 2023

Nadzvukový letoun Aerion AS2

Americký letecký gigant Boeing se zapojuje do obnovujícího se trhu s nadzvukovými luxusními letadly. Poté, co v roce 2003 podnikl svůj poslední let legendární Concorde, nebylo možné na komerční bázi cestovat rychleji než zvuk, avšak v posledních letech se objevilo hned několik startupů, které chtějí tento standard vrátit na oblohu. Jedním z nich je i firma Aerion vyvíjející nadzvukový tryskáč AS2, s níž právě Boeing nyní uzavřel partnerství a investoval do něj blíže neurčenou „významnou“ částku.

Partnerství by mělo dle vyjádření obou stran spojit expertízu Aerionu v oblasti supersonických letů a široké zázemí Boeingu v oblasti leteckého průmyslu a jeho komerčního využití. Výsledný letoun by měl k prvním testům vzletět v roce 2023, na trh se pak dostat o dva roky později. Jeho provozní rychlost by měla činit 1,4 Mach neboli zhruba 1 700 kilometrů za hodinu.

aerion-as2-supersonic

Nadzvukový letoun Aerion AS2

Dle vizualizací by celkem dvanáct cestujících měl čekat let v luxusních podmínkách. Aerion navíc slibuje tichý a vysoce účinný let za pomocí nových motorů od firmy GE, které díky inovativnímu designu spalování výrazně redukují sonický třesk. Zajímavostí je, že na letadlu dříve spolupracoval Airbus, hlavní rival Boeingu v celosvětovém průmyslu, a taktéž Lockheed Martin. Toto partnerství však bylo z nejasných důvodů ukončeno.

apple-pay-iphonex

TipApple Pay do Česka dorazí 19. února. Do první vlny by se měla zapojit pětice bank a jeden startup

Pro srovnání, slavný Concorde se pohyboval průměrnou rychlostí 2 180 kilometrů v hodně a usadilo se v něm mezi mezi 92 až 128 cestujícími. Na nadzvukových letadlech však současně s Boeingem pracuje hned několik entit – například mladý startup Boom získal nedávno 100 milionů dolarů na vývoj letadla Overture pro 55 lidí. Je však jasné, že taková částka mu stačit nebude, protože vývoj Concorde stál přepočteno s inflací přes 20 miliard dolarů. Druhým silným hráčem na trhu by se mohla stát NASA a Lockheed Martin. Letoun X-Plane, který by měl v příštích letech vyjít z jejich spolupráce, by měl létat rychlostí kolo 1 500 kilometrů v hodině.

Létající auto a obrovské tržby

Že ale před sebou tito dva hráči nemají vůbec lehký boj, dokazuje i současná slušná kondice Boeingu. Z jeho finančních výsledků vychází, že minulý rok vůbec poprvé utržil přes 100 miliard dolarů a prodal přes 800 letadel, víc než kdykoli předtím. Mezi další poněkud netypické počiny, na jejichž realizaci tento koncern z Chicaga pracuje, se řadí luxusní byznysový Boeing 737 BBJ MAX nebo vlastní plně elektrické létající auto, přičemž i v této oblasti bude muset bojovat o místo s Airbusem a mnohými startupy.

aerion-as2-supersonic5

Nadzvukový letoun Aerion AS2

O letadlo, které by se však mohlo zařadit ještě o úroveň výš, se Boeing bude pokoušet v dalších letech nebo spíše dekádách. Zatímco v případě AS2 se bavíme o supersonických rychlostech, obloha by se mohla otevřít za několik let i pro hypersonická letadla, jejichž rychlost je okolo 5 Mach. Boeing tento koncept představil už minulý rok v létě, ale neprozradil k němu žádné bližší informace. Jisté však je, že takový stroj by cestu z Londýna do New Yorku zvládl za pouhé za dvě hodiny.

aerion-as2-supersonic2

Nadzvukový letoun Aerion AS2

aerion-as2-supersonic3

Interiér nadzvukového letounu Aerion AS2

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.