BMW a Daimler budou společně konkurovat Uberu a dalším. Do mobility budoucnosti nalijí přes 1 miliardu eur
, /

BMW a Daimler budou společně konkurovat Uberu a dalším. Do mobility budoucnosti nalijí přes 1 miliardu eur

BMW a Daimler budou společně konkurovat Uberu a dalším. Do mobility budoucnosti nalijí přes 1 miliardu eur

Na tradiční automobilky je vyvíjen tlak ze všech stran. Neustále jsou zpřísňovány limity pro vypouštění škodlivých plynů, ze spalovacích motorů se začíná – jak díky emisním limitům, tak tlaku konkurence – přecházet na elektromotory a do řemesla alespoň zčásti fušují automobilkám i menší startupy, respektive v některých případech naopak podněcují ke konání právě menší firmy velké automobilky. Důkazem je tento týden oznámená obří spolupráci mezi dvěma tradičními hráči – BMW a Daimlerem.

Vedle samotných automobilů se totiž ve světě stále více řeší také obecně budoucnost mobility a osobní a městské přepravy a právě do této oblasti se chystají německé automobilky s desítkami let dlouhou tradicí mohutně investovat. BMW a Daimler vloží do služeb mobility ve významné společné investici přes 1 miliardu eur, což je přes 25 miliard korun.

Ani jedna firma není v oblasti služeb spojených s dopravou úplným nováčkem. Vedle samotné výroby vozů už BMW i Daimler provozovali například vlastní carsharing, ale tlak z trhu je přiměl k tomu, aby všechny své služby spojili a nadále je rozvíjeli společně. Výsledkem je tak pět společných podniků Reach Now, Charge Now, Free Now, Park Now a Share Now, které mají podle BMW a Daimleru již nyní zhruba 60 milionů uživatelů po celém světě.

V plánech obou automobilek mimo jiné je, že po celém světě vytvoří tisíc nových pracovních pozic. Od společné investice si BMW Group a Daimler AG slibují optimalizaci nákladů a maximalizaci šancí na úspěch. Konečnou vizí jsou plně elektrické, autonomní a tzv. on-demand (tedy na vyžádání) služby. Soustředit se bude pět společných podniků na všechny zásadní oblasti mobility.

„Naše služby mobility si vytvořily silnou uživatelskou základnu a nyní podnikáme další strategický krok. Spojujeme sílu a expertízu 14 úspěšných značek a investujeme více než 1 miliardu eur do založení nového hráče na rychle rostoucím trhu městské mobility,“ oznámil Dieter Zetsche, předseda představenstva Daimler AG a šéf Mercedes-Benz, který pod Daimler spadá.

Škoda Auto chce mít do čtyř let 10 elektrických modelů, první bude Citigo. Do vývoje investuje přes 50 miliard korun

Dnes už snad není automobilka, která by nějakým způsobem neinvestovala do budoucnosti, v níž jsou zatím viděny...

V rámci společných podniků tak budou německé automobilky rozvíjet multimodální služby (Reach Now), které kombinují různé dopravní prostředky a metody, nabíjecí stanice pro elektromobily (Charge Now), alternativní taxislužbu (Free Now), parkování (Park Now) a také carsharing (Share Now).

Právě pod hlavičkou nového carsharingu se tak spojí například dosud dvě oddělené služby DriveNow od BMW a car2go od Daimleru, které budou mít dohromady 4 miliony uživatelů ve 31 městech po celém světě. Zatímco DriveNow fungovalo především v Německu a pár dalších evropských městech, car2go zase vedle Německa a několika evropských měst také ve Spojených státech, Kanadě a Číně.

V případě alternativní taxislužby, kde chce jít německý společní podnik například proti Uberu, ale také mnoha dalším, nabídne propojení služeb mytaxi, Beat, Kapten či Clever Taxi a Daimler si prostřednictvím služby Hive, patřící pod MyTaxi, již hrál i se sdílenými elektrickými koloběžkami. Do budoucna by navíc nemělo jít jen o spojení příslušných služeb, které obě automobilky dosud rozvíjely nezávisle, ale podle všeho k vytvoření jedné zcela univerzální aplikace, respektive služby.

„Máme jasnou vizi: těchto pět služeb se bude nadále stále více propojovat, aby se vytvořilo jednotné portfolio služeb mobility s plně elektrickými, samořízenými vozidly, které se autonomně nabíjejí a parkují a propojují se s ostatními způsoby dopravy,“ uvedl Harald Krüger, předseda správní rady BMW AG. Podle něj bude právě toto portfolio klíčovou součástí novodobé strategie, kdy se z automobilky stane poskytovatel mobility.