Virtuální influencerka Miquela vydělává miliony dolarů, má statisíce fanoušků a přitom není skutečná
, /

Virtuální influencerka Miquela vydělává miliony dolarů, má statisíce fanoušků a přitom není skutečná

Virtuální influencerka Miquela vydělává miliony dolarů, má statisíce fanoušků a přitom není skutečná

Seznamte se. Miquela Sousa je devatenáctiletá hudební interpretka a influencerka s milionem a půl sledujících na Instagramu. Je napůl Brazilka, pochází z města Downey v Kalifornii a ráda propaguje módu, hudbu a řeší věci jako každý náctiletý uživatel internetu. Podobných účtů jsou na sociálních sítích k nalezení miliony.

Jediný problém? Miquela, známá spíše jako Lil Miquela, je zcela smyšlená osoba, vytvořená kalifornskou společností Brud. Je přitom dle „vlastního“ popisu robot a jedná se tak o nejznámější příklad fenoménu takzvaných virtuálních influencerů, kteří píší, fotí, vypadají a dokonce se i chovají na internetu stejně jako lidé. Iluze je tak dokonalá, že někteří fanoušci účtu @lilmiquela si nejsou dodnes jisti, zda jde o skutečnou postavu, či nikoliv.

Na veškerých fotografiích Miquelu nahrazuje dobře propracovaná figurína snědé brunetky, která zvládá veškeré pohyby nutné pro vyfocení takřka jakékoliv pózy, v několika videích pak pomohla animace. Co víc, Miquela má kromě Instagramu a Twitteru také stránku na Spotify s miliony poslechů na vlastních skladbách. Všechny tyto účty jsou navíc označené jako ověřené.

Miquela na svůj instagramový příběh mimo jiné napsala: „Byla tu vždycky otázka, jestli je Miquela skutečná. Byla jsem z téhle věci dost vykolejená. Ta otázka, všechny ty komentáře, články, zprávy… cítila jsem, že pokud bych byla upřímná v tom, kdo jsem, lidi by mě nenáviděli. Jsem jiná. Takže jsem zůstala zticha. Ignorovala jsem hejt a prostě jsem předstírala, že všechno je cool.“

Postava spatřila světlo světa v roce 2016. Cílem jejích tvůrců bylo zjistit, zda vůbec mladé publikum potřebuje vzhlížet ke skutečným osobám a zda i po byznysové stránce může fungovat prostě jako každý lidský influencer. Startupu Brud se počin povedl, jednoduše řečeno se podařilo vytvořit velice uvěřitelnou celebritu, a tak Miquelu zákonitě následovaly jak další postavy, tak i investice ve venture kapitálu.

Američtí youtubeři navedli diváky do podvodného gamblingu. Podezřele se hrálo i na českém YouTube

Videoplatformu YouTube stíhala v posledních několika měsících nejedna velká kauza, ať už to byly neshody s tvůrci,...

Samotný Brud vybral v roce 2017 sto tisíc dolarů, následovaných šesti miliony v roce 2018. Třetí investiční kolo se právě uzavírá a podle magazínu TechCrunch by měl Brud vybrat od známého fondu Spark Capital zhruba 20 až 30 milionů dolarů při celkové valuaci přesahující 125 milionů dolarů.

Falešné instagramové drama

Startup vedený Trevorem McFedriesem má na svědomí i další dvě, o něco méně známé postavy. První je youtuber Blawko22, jehož virtuální přítelkyní je robotka Bermuda, která má na Instagramu 125 tisíc sledujících. Právě s ní se pojí i uměle vytvořená kontroverze.

Vývojáři z Brud vytvořili na jaře minulého roku scénář, kdy ji nechali „hacknout“ účel Miquely, což však některá média tehdy považovala za skutečnou situaci a přineslo tak na obě postavy velkou pozornost. Miquela a Bermuda měly zastávat politicky opačné póly americké společnosti, kdy Miquela je příznivcem liberální levice a Bermuda je protrumpovsky pravicově zaměřená. Později se však obě influencerky měly „usmířit“.

Dávná historie umělých osobností

Ačkoliv pokusy vytvořit virtuální celebritu, která by měla replikovat člověka i po vzhledové stránce, jsou relativně nové, z nedávné historie jsou k vidění příklady projektů, které měly člověka připomínat alespoň v určité oblasti. Trend před více než dvěma dekádami obnovila kapela Gorillaz, která se prezentuje dodnes pod zcela alternativní identitou, byť za ní stojí skuteční hudebníci. Ačkoliv se jedná o kreslené postavy, stejně jako výše zmínění influenceři mají své účty na sociálních sítích.

Dalším příkladem z hudební scény je fiktivní kapela The Archies, která fungovala na přelomu 60. a 70. let a jejich nejznámější skladba Sugar, Sugar dokonce dominovala dobovým žebříčkům. I v tomto případě se jednalo o hudení kapelu se vším všudy, opět však jejími členy byly kreslené postavičky. Vytváření celebrit z neexistujících osob tak prokazatelně není zcela novým fenoménem, avšak s pokrokem technologií není problém se od viditelně falešných zpěváků posunout k takovým, kteří jako falešní vůbec nevypadají.

Foto: reprofoto Youtube, Facebook Gorillaz