V Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf
, /

V Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf

V Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf

Automobilový průmysl by měl v následujících letech, respektive desetiletích projít zásadní proměnou. Už mnoho významných automobilek vyhlásilo boj spalovacím motorům, místo kterých hodlají začít nasazovat především elektrické motory a do svých vozidel vkládat baterie. V některých zemích je už tento trend vidět i na silnici, ale v České republice je zatím podíl elektromobilů stále velmi malý.

Na počet elektromobilů a plug-in hybridů v Česku se lze dívat dvojí optikou. Jedna věc je celkový podíl těchto vozidel na celém vozovém parku, který je stále minimální, ale zajímavější je sledovat meziroční růst v počtu registrací. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu se totiž u nás loni registrovalo celkem 703 osobních elektromobilů, což značí meziroční nárůst registrací o 82 %. V roce 2017 jich bylo registrováno 387.

Podle Centra dopravního výzkumu bylo od ledna do prosince loňského roku v České republice registrováno v Centrálním registru vozidel celkem 981 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, přičemž elektrická vozidla u nás prodávalo už 17 automobilek. Na všech registrovaných osobních vozech se nicméně elektromobily v loňském roce podílely pouze z 0,38 %. Zajímavější pak proto může být srovnání u podílu elektroaut v rámci jednotlivých automobilek.

Pokud nepočítáme Teslu, jejíchž aut bylo podle Centra dopravního výzkumu loni v Česku nově registrovaných 85 a která vyrábí pouze elektromobily, tak nejzajímavější byla situace u Porsche. Auta s elektrickým pohonem této značky se na všech nových registracích v Česku podílela již ze 6,7 % a můžeme očekávat další růst, i proto, že se Porsche chce spalovacích motorů, minimálně těch dieselových, úplně zbavit. Další pak jsou automobilky Smart (6,0 %), Jaguar (4,7 %), BMW (3,3 %), Mini (2,6 %), Nissan (2,5 %) a Volvo (2,3 %).

V absolutních číslech nicméně vede německý Volkswagen, jehož elektromobilů bylo loni v Česku registrováno celkem 308. Dále je BMW s 89 elektrovozy, Tesla (85) a Hyundai (42). Nepřekvapí tedy, že s téměř 27% podílem na poli osobních elektromobilů dominoval Volkswagen e-Golf, který ke 260 čistým elektromodelům přidal 4 plug-in hybridní verze. Druhé se umístilo BMW i3 (89 + 35) a Nissan Leaf (123).

Praha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Maps už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trase

Cestování po Praze a okolí v prostředcích městské hromadné dopravy je od nového roku opět o něco jednodušší....

Právě BMW i3 mělo nejvíce prodaných plug-in hybridů (35), tedy vozů, které kombinují spalovací a elektromotor, ale lze je nabíjet ze zásuvky. Druhý plug-in hybrid v pořadí bylo Porsche Panamera (25), další Volkswagen Passat (22) a Volvo XC90 (22). Všechny tyto vozy kombinují elektromotor s benzinovým motorem. Jediná výjimka, která se loni v Česku v jediném exempláři registrovala, bylo nové Audi Q7 e-tron quattro, kombinující elektromotor a diesel. Jedná se o první TDI plug-in hybrid s permanentním pohonem všech kol. Audi již nicméně má i své první plně elektrické SUV.

V České republice se v loňském roce podle Svazu dovozců automobilů registrovalo přes 261 tisíc automobilů, přičemž celkově je u nás registrováno více než 5,7 milionu osobních vozidel. Odhaduje se, že na českých silnicích aktuálně jezdí zhruba necelých 2 200 elektromobilů. Stále více se tak ještě prodávají hybridy, které nelze dobíjet přímo ze zásuvky, ale pouze při samotné jízdě a brzdění. Těch se u nás loni prodalo více než 4 tisíce. Prozatím se tedy nemůžeme rovnat například Norsku, které patří v elektromobilitě na světovou špičku.