T-Mobile má prvního humanoidního robota Peppera, který se zákazníky komunikuje perfektní češtinou

Více než dva tisíce firem po celém světě využívá humanoidiního robota Peppera, který může sloužit jako asistent v obchodě, umí odpovídat na dotazy, ale také dokáže přinést interaktivitu do vzdělávání nebo vám ukázat, jak se dostanete na letišti ke správné bráně. Až dosud jsme ale příliš těchto robotů z dílny japonského SoftBank Robotics neviděli v České republice, protože neuměl česky. To už ale neplatí, česky ho totiž naučil tuzemský operátor T-Mobile.

V nové pražské prodejně T-Mobilu u stanice I.P. Pavlova zákazníci v následujícím měsíci narazí na humanoidního robota, který se jmenuje Pepper T-Dee a má jediný úkol: bavit přítomné a zpříjemňovat jim čas strávený na prodejně. Necelých 130 centimetrů vysoký robot, který sice zůstává robotem, ale interakce s ním je někdy až nad očekávání přirozená, nicméně doposud nedokázal reagovat na hlas a zákazníci se s ním dorozumívali přes tablet na jeho hrudi.

T-Mobile ovšem přichází jako první s robotem v plně lokalizované verzi s nativní češtinou, která se tak zařazuje (spolu se slovenštinou) mezi 17 světových jazyků, jimiž aktuálně Pepper vládne. Takoví roboti druhé generace od SoftBank Robotics jsou podle T-Mobilu v Česku celkem tři. Loni na podzim ho začalo používat například pražské letiště, ale interakce na přímé dotazy mohla být vedena pouze v angličtině. T-Mobile nyní přináší plnou podporu češtiny.

t-mobile-pepper2

„Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme,“ popisuje Radek Janíček, manažer podpory prodejen T-Mobile. Zatímco hardware je vyrobený ve Francii zmíněnou firmu SoftBank Robotics, softwarovou podporu pro český trh zajišťuje konzultační společnost Adastra.

Právě s Adastrou T-Mobile učí svého humanoidního robota Peppera česky a přestože je nový jazyk stále ve vývoji, je jeho řeč velmi věrná a v žádném případě robotická. To je pochopitelně pro zážitek z celé interakce klíčové. Pepper T-Dee je aktuálně připraven zhruba na 250 frází pro menší rozhovor s tím, že do řeči se dává s příchozími zákazníky sám, čímž boří potenciální bariéru, kdy se lidé bojí na robota promluvit. Jakmile Pepper rozpozná, že u něj někdo stojí, dá se do hovoru.

anyonego-pes

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo představilo nový vozík pro menší handicapované psy. Vyrábí ho na 3D tiskárně

Japonské firmy mají s vývojem humanoidních robotů dlouholeté zkušenosti. SoftBank Robotics na nich pracuje už 13 let a na designu Peppera se podílel také tým psychologů, aby se člověk při interakci s ním cítil co možná nejkomfortněji. I proto měří tento humanoid záměrně necelých 130 centimetrů a váží téměř 30 kilogramů, aby svou konstitucí připomínal osmileté dítě, přičemž na jeho tváři je patrný také vliv japonských komiksových postaviček Manga. Právě jeho vzhled a chování z něj dělají akceptovatelného společníka napříč všemi generacemi a typy lidí.

t-mobile-pepper3

Ve světě už dnes funguje více než 20 tisíc těchto robotů a využívají se pro různé účely, od nákupních center přes telekomunikace a finančnictví až po automobilové prodejce a hoteliérství. Nejvíce jich je možné najít v japonské síti restaurací Amazushi, kde celkem 700 robotů návštěvníky nejenom usazuje, ale také umí přijímat objednávky. Se stovkou Pepperů aktuálně pracuje také francouzská automobilka Renault.

Hlavní úkol humanoidního robota v českém T-Mobilu pro začátek je, aby zpříjemňoval zákazníkům například čekání na volného asistenta. Pepper umí rozveselit vtipem, ale také si s ním na jeho tabletu můžete zahrát hru a nebo vás navede, abyste si s ním vyfotili selfie. Manažer podpory prodejen Radek Janíček nevylučuje, že by mohl do budoucna Pepper T-Dee sloužit také jako prodejní kanál, ale prozatím tuto roli nemá.

t-mobile-pepper4

Přestože zástupci T-Mobilu nechtěli pořizovací cenu oficiálně komentovat, v Evropě se Pepper běžně prodává za 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun, a podle informací CzechCrunche měl právě tolik zaplatit i český operátor. Další peníze navíc stojí softwarový vývoj s Adastrou, která počítá, že bude i nadále češtinu a další funkce robota vylepšovat. Využít lze vedle základní interakce pomocí reproduktorů a mikrofonů také nespočet senzorů, pomocí kterých Peper vnímá okolní svět.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.