Slovenské Expandeco pomáhá e-shopům s expanzí do zahraničí. Využívá ho už přes 120 obchodů

Česká republika má největší počet e-shopů na hlavu na světě. Nakoupit online dnes lze už ve více než 43 tisících internetových obchodů a konkurence je tak vysoká. Pro mnoho e-shopů je proto logickým dalším krokem po otevření tuzemské pobočky také možná expanze do zahraničí, ale v případě menších hráčů může jít o velmi náročnou a také nákladnou záležitost.

Pomáhat internetovým prodejcům s expanzí na další trhy v rámci Evropské unie se proto rozhodla slovenská služba Expandeco, která za poslední čtyři roky pomohla s rozšířením do zahraničí již několika desítkám firem, mezi kterými jsou například Notino, 4Home, Footshop nebo Eyerim. „V roce 2015 jsme expanzi do zahraničí vnímali jako nastupující trend a v podstatě přirozený vývoj každého ambiciózního e-shopu, který chce dlouhodobě růst,“ popisuje myšlenku za vznikem Expandeca jeho spoluzakladatel a CEO Tomáš Vrtík.

Zároveň si Vrtík se svými kolegy v té době všímal mnoha bariér, které museli e-shopisté při expanzi do zahraničí překonávat. Ať už je to založení účtu v zahraničí, překlady svého webu, lokalizovaná zákaznická podpora nebo řešení reverzní logistiky v cizí zemi – bylo toho zkrátka hodně a Vrtíkovi dávalo smysl právě s tím e-shopům pomoct. „V poskytování specializovaných služeb určených pro expandující e-shopy jsme viděli zajímavý byznys model,“ doplňuje Vrtík, který se svým týmem rozmístěným v několika evropských zemích loni udělal obrat přesahující 15 milionů korun a meziročně vyrostl o zhruba 200 procent.

expandecocz

Podle šéfa Expandeco je ostatně outsourcing služeb pro mnoho menších e-shopů jediným řešením, jak efektivně expandovat: „Majitelé e-shopů často platí zbytečně moc peněz za lidskou sílu a skladové prostory a přitom to není efektivní. Myslím si, že využití specializovaných externích firem a outsourcingu obecně je v případě internetových obchodů nejjednodušší a nejrychlejší cesta k optimalizaci.“

Expandeco má dnes kolem 50 zaměstnanců a celkem šest poboček, dvě na Slovensku a po jedné v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Samotným e-shopům pak slovenská služba nabízí komplexní řešení v oblasti zákaznického servisu a logistiky, což zkráceně řečeno znamená, že e-shopy v zahraničí prakticky vůbec nemusí řešit najímání vlastních zaměstnanců a pokud nepotřebují, tak zpočátku ani zakládání lokální firmy.

Prostor pro rozvíjení vlastního byznysu

„Přenechání skladování, balení a expedice na externím partnerovi je výhodné zejména pro malé a střední e-shopy, které si nemohou dovolit vysoké investice do technologií a vybavení. Na západě e-shopy outsourcují téměř všechno a ve výsledku jsou efektivnější,“ popisuje Vrtík. Jeho vizí je, že malé a střední e-shopy budou fungovat podobně jako prodejci na Amazonu – tedy sdílet společný externí sklad, přičemž objednávky v tomto skladě za ně bude řešit externí firma a zákaznický servis zase specializované call centrum.

Majitelé e-shopů by se pak věnovali především rozvíjení samotného obchodů a marketingu, což je právě to, kam je dostává svými službami Expandeco. Za e-shop dokáže řešit zákaznické telefonáty, e-maily i komunikaci na sociálních sítích a také reklamace, které jsou zcela zásadní. Pro ně má Expandeco zřízená sběrná místa v 11 zemích Evropy, jež si může e-shop pronajmout a následně v nich řešit přijímání a reklamaci zásilek.

expandecotym

Tým stojící za Expandeco

Expandeco aktuálně nabízí sběrná místa na Slovensku, v České republice, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Polsku, Francii, Dánsku, Německu, Rakousku a Itálii a e-shopy pak v těchto zemích nemusí řešit vlastní sklady ani pracovní sílu, která by vratky a reklamace řešila. Například český e-shop nemusí řešit v zahraničí, kde fyzicky nepůsobí, posílání balíků přes hranice, ale vše předá ke správě právě do Expandeca. „Šetříme díky tomu e-shopům i zákazníkovi čas, ale především peníze,“ dodává Vrtík.

Zákaznickou podporu pro e-shopy zatím Expandeco poskytuje v 10 jazycích, přičemž dokáže nabídnout také tvorbu obsahu a překladů v případě, že se je rozhodnou internetové obchody pro expanzi využít. V nových zemí pomáhá e-shopům také s marketingem, pokud o to mají zájem, a dokáže se postarat o SEO, PPC i e-mailový a content marketing a sociální sítě.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.