Šéf designu v Ackee Roman Gordienko: Změnil ses, Slacku. Nelíbíš se mi, ale už jsem si zvykl
, /

Šéf designu v Ackee Roman Gordienko: Změnil ses, Slacku. Nelíbíš se mi, ale už jsem si zvykl

Šéf designu v Ackee Roman Gordienko: Změnil ses, Slacku. Nelíbíš se mi, ale už jsem si zvykl

Mezi nejpopulárnější komunikační nástroje ve firmách, startupech a dalších větších týmech patří Slack, který používá přes 8 milionů uživatelů. Z principu tak lidé ve Slacku tráví spoustu času a jeho ikonu mají na svých strojích neustále na očích. A právě svou ikonu s hashtagem, kterou znal každý, se Slack rozhodl minulý týden v rámci velkého redesignu identity změnit. Jako každá jiná podobná změna vyvolala i tato vzrušenou debatu a svůj názor na redesign Slacku nyní v komentáři pro CzechCrunch prozrazuje Roman Gordienko, šéf designu v českém vývojářském studiu Ackee.

Redesigny spouštějí nespočetné vlny hejtů. To je axiom. Každou změnu loga jakékoliv známé firmy doprovází tuna hanlivých příspěvků a komentářů na všech sociálních sítích světa. Nadávky na designéry, „důvtipné“ memy, pokusy o vylepšení návrhu, vyjmenování lidských orgánů, které můžeme vidět v novém designu a objevy starodávných log, z nichž bylo to nové očividně zkopírované – prostě klasika. Na kvalitě redesignu samozřejmě nezáleží. Twitter vybouchne, i když Spotify změní odstín zelené.

Samozřejmě že všechno tohle jsme viděli i tentokrát. Vedení Slacku se už ale nějaký pátek s internetem zná. A dobře se připravilo. Na rozdíl od mnoha jiných firem nevydali jen tiskovku o tom, že mají nové logo od dalšího hvězdného designového studia (nějak mezi odrostlými startupy koluje přesvědčení, že logo vytvořené v New Yorku nebo Londýně je zaručeně dobré). Připravili post na blogu, kde pěkně vysvětlili, proč Slack potřeboval změnu. A dokonce ty důvody (alespoň některé) dávají smysl.

V posledních dnech byl Slack zároveň hodně aktivní na sociálních sítích: snažili se dobrácky a vtipně odpovídat na kritiku, šířili post s vysvětlením a děkovali za pochvalu. Spoluzakladatel a šéf Slacku Stewart Butterfield také zasdílel svá očekávání – lidé prý přestanou nový vizuál řešit (spoiler: za měsíc). Takže ty první dny pod útokem nové logo Slacku ustálo důstojně. Vždyť dokonce není špatné.

Ale mně se nelíbí.

Dobře, chápu že hashtag je v dnešní době docela nadužívaný symbol. A ano, původní verze měla opravdu příliš mnoho barev. Jasně že nebylo jednoduché udržovat tolik různých verzí loga a ikon. Ale proč by ho někdo, kdo vlastní hlavní symbol internetu současné sociální éry, dobrovolně vyměnil za točící se hvízdavé kapkové něco? To vědí asi jen v Pentagramu, který redesign prováděl.

Slavné designové studio z Londýna, které existuje již téměř 50 let, vysvětluje, že nové logo je jednodušší a lépe škálovatelné. No, nevím. Možná nepoužívají sami Slack v mobilu. Když mi přijde notifikace na novou zprávu, tak ta třímilimetrová ikona už logo fakt skoro ani nepřipomíná. Vidím nějaké plusko s žilkami. Je ale pravda, že teď budou mít na všech místech a za všech situací logo stejné a konzistentní. Marketingové oddělení bude mít radost.

Nápis je vytvořený pěkně a kvalitně, to se dalo od Pentagramu čekat. Takový late-2010s-every-tech-company-bold-sans-serif. Jsem rád, že zachovali malá písmenka. Ostré rohy písmen dobře fungují s tlustším řezem a malou vzdáleností mezi znaky. Fakt kvalitní typografická práce, i když není nějak ohromující. Co mi ale vadí, je, že vůbec nekamarádí s grafickým symbolem. Jsou z různých gangů, různých měst. Tohle mě vážně bije do očí. Naštěstí je pohromadě skoro nikdy neuvidím. Takže aspoň nějaké plus.

Slack už dávno vyrostl z kategorie startupů a dostal se mezi velké technologické hráče. Tomu odpovídá i jejich rekordní počet uživatelů a roční obrat. A chtějí, předpokládám, vstoupit do klubu dospělých společností s modro-žluto-zeleno-červeným logem (Zdravím Microsoft, Google a eBay!). Proč by jinak zvolili tyhle barvy? Mimochodem, odstíny jsou podle mě docela divné a stejně tak moc dobře nespolupracují s jejich (ještě divnějším) purpurovým pozadím. Modré a zelené části skoro splývají a červená se žlutou zase moc září.

Každopádně mám z nového stylu Slacku trochu smutný pocit jako z kamaráda, se kterým jsme dříve do pěti do rána zkoumali nejbizarnější podniky města, pak šli do práce a spolu tam tvořili nejhustější aplikace na světě. A tak furt dokola. Teď kamarád začal nosit kravatu, chodit do kanclu na osmou a stroze na mě koukat, když říkám tak trochu nevhodné vtípky. Co se dá dělat.

Přesto nám (snad) Slack nezakáže mít tajné kanály s nemravnými vtipy a nahrávat pochybné custom emojis. To, že teď trochu připomíná generickou, politicky korektní společnost, je jenom cena za další růst. Jak se říkalo v jednom osmdesátkovém filmu o snídání: „When you grow up, your heart dies.“

Ve skutečnosti to není vůbec tak tragické. Zatím jsme viděli jen část velkého redesignu, který Slack plánuje nasazovat v dalších měsících. Těším se a věřím, že v novém korespondujícím prostředí logo zafunguje dobře a rychle si na něj všichni zvyknou. Já už jsem si zvykl.