Páky místo řetězu a bez klasického šlapání. Americký vynálezce vytvořil efektivnější typ bicyklu

Šlapání v kruhu za účelem rozpohybování bicyklu s pomocí řetězového mechanismu. To je alfa a omega pohybu na jízdním kole napříč historií tohoto oblíbeného, dostupného a ekologického dopravního prostředku. Jenže vynálezce Rodger Parker z Los Angeles si myslí, že existuje lepší způsob. Proto na Kickstarteru představil vlastní bicykl NuBike, který má místo klasických pedálů, klik a řetězu alternativní mechanismus sestávající ze dvou nožních pák.

Na NuBike cyklista nešlape, nýbrž se nohama opírá do pák, které vycházejí ze zadního kola. Jezdec nohama nekrouží jako na klasickém kole, ale šlape nahoru a dolů, čímž se zadní kolo otáčí. Tento způsob je prý efektivnější, protože páky jsou výrazně delší než klasické šlapačky a přenášejí tedy více energie. Efektivnější je pak i samotný pohyb, protože při vertikálním šlapání jezdec využívá gravitační sílu, která mu s pohybem pomáhá.

Tento typ pohonu je prý lepší i ze zdravotního hlediska. Oproti kruhovému šlapání by totiž to vertikální mělo být šetrnější na klouby – především na kyčle, kolena a kotníky. Vynálezce mechanismu při výrobě prototypu kola spolupracoval i s lékaři, kteří mu tento přístup posvětili.

Oproti klasickým řetězovým kolům je výhodou NuBike také jeho snadné rozložení. Při odnímání zadního kola totiž není potřeba sundavat olejem promaštěný řetěz. NuBike přesto disponuje přehazovačkou a prototyp silničního kola má 4 převodové stupně. Dle vynálezce Rodgera Parkera jsou ale v přípravě i levnější modely a dětská kola, která budou mít převodů méně.

nubike2

Prototyp je vyroben z karbonu, tedy uhlíkových vláken, a váží zhruba 10 kilogramů. Parker ale věří, že se mu podaří snížit hmotnost komerčního modelu na zhruba 8 kilogramů, čehož chce docílit primárně výměnou šlapacího mechanismu, který je u prototypu vyroben z hliníku. Finální verze by měla disponovat lehčím mechanismem vyrobeným z hořčíku.

Kolo nové generace NuBike je aktuálně k nalezení na Kickstarteru a tvůrce prototypu chce na projekt vybrat 347 000 dolarů, tedy necelých 8 milionů korun. Pokud se produkt dostane do výroby, přispěvatelé částky ve výši 3 600 dolarů (přes 80 000 korun) získají šlapací mechanismus a rám kola, který si posléze budou moci doplnit o běžné součástky. Do komerčního prodeje by pak měl bicykl jít o 200 dolarů dráže, tedy za zhruba 85 000 korun. Do konce kampaně zbývá 25 dnů a je zatím na samém začátku.

nubike-lever-drive-1

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.