Obraty českých e-shopů v roce 2018 vzrostly na 135 miliard korun. Podíl na maloobchodě překonal 11 %

Česká e-commerce scéna má za sebou další rekordní rok. Růst tržeb tuzemských e-shopů byl ještě větší, než se původně předpokládalo, meziročně se jednalo o 17 procent. České internetové obchody tak za loňský rok vygenerovaly celkem obrat ve výši 135 miliard korun. Celkově se prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 %, informuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Původně se předpokládal růst na 133 miliard korun proti 115 miliardám z roku 2017, ale silná vánoční sezona a také celoroční pravidelné nakupování online nakonec celkové tržby vyhnaly až na 135 miliard korun. „Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška na základě dat získaných ve spolupráci s nákupním rádcem Heureka.cz.

Čtvrtina zákazníků nakupuje více než jednou za měsíc

Internetové nakupování v České republice získává stále více zákazníků. Alespoň jednou za rok podle průzkumu APEK využije nákup v e-shopu 9 z 10 uživatelů internetu a navíc se celkově zvyšuje četnost internetových nákupů, protože se lidé pravidelně vrací. Nejvíce se v roce 2018 utrácelo za elektroniku a nejčastěji se na internetu nakupovalo oblečení.

mall-box-mallbox

„Vánoční sezona byla pro internetové obchody klíčová. Prodeje za více než 45 miliard korun loňský růst významně posílily. Je však třeba zdůraznit, že e-shopům se dařilo i po zbytek roku. To potvrzuje fakt, že 26 % jejich zákazníků si zboží po síti objednalo více než 15krát za 12 měsíců,“ doplňuje Jan Vetyška, který odhaduje další meziroční nárůst o alespoň 15 procent.

Například největší český e-shop Alza jen za 10 dní před Vánoci utržil přes 2 miliardy korun. Rekordní Vánoce má za sebou také internetový supermarket Rohlik.cz a na rekordní obrat loni dosáhl Slevomat. Dařilo se pochopitelně i mnoha dalším e-shopům, přičemž v Česku jich je aktuálně 43 500 (loni jich vzniklo přes 3 tisíce). Výsledkem je, že se česká e-commerce v roce 2018 podílela na celkovém maloobchodu už více než 11 procenty.

pavel-dolezal-keboola

Přečtěte si takéČeská cloudová platforma Keboola zvýšila v loňském roce tržby o třetinu na 57 milionů korun

Největší růst ze všech kategorií si v internetových obchodech připsalo jídlo, meziročně o 52 procent, byť proti retailu má stále minimální podíl. Nejvíce se na internetu utrácelo za mobilní telefony. „Konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ prozradil šéf Heureky Tomáš Baverman. Na množství kusů se zase nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.