Nový šampion na obzoru. Umělá inteligence Googlu rozdrtila profesionální hráče StarCraftu 2

Zdá se, že se blíží doba, kdy jedna z nejvýznamnějších počítačových her všech dob, StarCraft 2, bude mít nového, neporazitelného šampiona. Real-timová strategická hra od americké herní společnosti Blizzard, která se i více než osm let po svém vydání těší v progamingovém světě obrovské popularity, naznačila, že budoucnost v tomto ohledu s největší pravděpodobností patří umělé inteligenci.

Možného nového šampiona ukázal technologický gigant Google, respektive jeho divize DeepMind, která již několik let vyvíjí vlastní AI schopnou porážet špičkové šachisty nebo hráče deskové hry Go. Google nedávno představil novou iteraci svého algoritmu s názvem AlphaStar speciálně uzpůsobeného právě pro hru Starcraft 2. Ta se nyní utkala ve dvou zápasech s dvěma profesionálními hráči Starcraftu, Němcem Dariem Wünschem (TLO) a Polákem Grzegorzem Kominczem (MaNa), které v 10 zápasech porazila shodným skórem 5:0 a 5:0.

zapas

AlphaStar vs. lidský protivník

Síla umělé inteligence AlphaStar tkví především ve schopnosti strojového učení, které způsobuje že se postupným tréninkem neustále zlepšuje a učí novým věcem. To bylo možné i díky speciálně vytvořenému prostředí Starcraft 2 Learning Environment (SC2LE), na kterém Blizzard ve spolupráci s Googlem několik měsíců spolupracoval. Umělá inteligence Googlu se zde nejprve učila základnímu mikromanagementu a následně sledovala při hře standardního počítačové oponenta nejvyšší obtížnosti a také desítky lidských hráčů. Právě všechny tyto zkušenosti umožnily následně AI vytrénovat na takto vysokou úroveň a lidské protivníky porazit.

Umělá inteligence i tak nebyla stoprocentní

Ačkoliv jednotlivé zápasy byly pro oba lidské protivníky zdrcující, konečný výsledek má poněkud širší kontext. Do hry totiž v tomto případě vstoupilo hned několik důležitých faktorů. První jmenovaný hráč, Dario Wünsch, například standardně Starcraft hraje za rasu Zergů, v případě zápasu s umělou inteligencí však byl donucen hrát za rasu Protossů, se kterými standardně netrénuje. Umělá inteligence Googlu měla navíc výhodu v tom, že na rozdíl od hráčů vidí celou mapu, zatímco lidští protivníci ji musí postupně prozkoumávat. A i přesto všechno googlovská umělá inteligence nebyla stoprocentní.

U posledního, jedenáctého zápasu během tříhodinového streamu se totiž síly poněkud vyrovnaly a umělá inteligence byla rovněž, tak jako lidský protějšek, donucena manipulovat s mapou. Polskému hráči se navíc podařilo detailně vysledovat jednu ze slabin umělé inteligence. Ta totiž pokaždé přemístila celou svoji armádu k základně lidského protivníka, kterému se podařilo této situace využít a naopak přemístit několik svých jednotek k základně počítače. Jakmile to počítač zaregistroval, přesunul své jednotky zpět, což dalo lidskému protivníkovi dostatek času na vybudování silnější armády, se kterou mohl postupně počítačovou inteligenci porazit.

Zakladatel CzechCrunche, fanoušek technologií, cestování a architektury.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.