Netflix loni zdvojnásobil čistý zisk na 1,2 miliardy dolarů. Jeho největším soupeřem je YouTube a Fortnite

Sídlo Netflixu v Los Angeles

Letošní rok bude na poli streamingových služeb jedním z nejzásadnějších za poslední dekádu. S Netflixem, který zatím dominuje trhu mezi filmy a seriály, soupeří nejen dosavadní hráči jako HBO, Amazon Prime či americké Hulu, ale také videoplatformy jako Twitch či YouTube, na kterých se místo klasické produkce streamují ve velkém hry. Do toho všeho se navíc letos chystá spustit vlastní streamingovou službu Disney.

Jediné, o co jde, je totiž celkový čas strávený u obrazovek. V tu chvíli pak není pro Netflix konkurence jen v ostatních službách, které vysílají filmy a seriály, ale také například herní hit Fortnite, který má přes 200 milionů aktivních hráčů, a s nímž zatím streamovací gigant prohrává a je to pro něj dle vlastních slov větší soupeř než HBO. I tak měl nicméně Netflix ke konci minulého roku 139,2 milionu platících uživatelů po celém světě a za celý loňský rok utržil celkově téměř 15,8 miliardy dolarů, v přepočtu tedy více než 353 miliard korun.

Čistý zisk dokázal Netflix v roce 2018 navýšit na více než dvojnásobek z 559 milionů dolarů na 1,2 miliardy dolarů, respektive 26,9 miliardy korun. Vyplývá to z dokumentu určeném akcionářům, který Netflix během včerejšího dne publikoval. Poslední čtvrtletí roku bylo zároveň vůbec nejsilnějším z celého loňska. Netflix v něm dosáhl na příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a zisk ve výši 134 milionů dolarů při 27% meziročním růstu. Podobný růst si meziročně drží i v počtu samotných předplatitelů.

netflixappx-1160×560@2x

Mobilní aplikace Netflixu

Foto: Stock Catalog/Flickr

Zajímavostí je, že si z celkového počtu 139 milionů předplatitelů stále zhruba 2,7 milionu lidí předplácí klasické DVD nosiče, které jim podobně jako při půjčení v klasické videopůjčovně pravidelně chodí do schránky. Nicméně zatímco se Netflixu finančně daří, stále je v celkově stráveném času u obrazovek v porovnání s YouTube nebo některými herními tituly menší.

Jen pro porovnání, hrubý zisk studia Epic Games, které stojí za masivním herním hitem Fortnite, má za celý minulý rok dosáhnout 3 miliard dolarů, což je v přepočtu 67,2 miliardy korun a zároveň více než dvakrát více než zisk Netflixu. To vše díky chytrému systému v základu bezplatné hry s množstvím dodatečných placených doplňků a vylepšení, které chytl hráče natolik, že vše pravidelně streamují například právě na YouTube. Platforma, jež spadá pod Alphabet (Google), tak díky tomu zažívá velmi silné období.

air-bank-praha-vodickova

Přečtěte si takéAir Bank v únoru spustí okamžité platby. Peníze převede do jiné tuzemské banky do 10 vteřin

Sám Netflix ve finanční zprávě zmiňuje fakt, že ve chvíli, kdy byl YouTube dočasně mimo provoz, se rapidně začal zvedat počet aktivních předplatitelů Netflixu. Další nevýhodou pro Netflix je i značné omezení licencí pro různé země, protože zatímco mají například američtí předplatitelé přístup k většině obsahu, v mnoha evropských nebo asijských zemích je dostupnost značně limitovaná. To se v případě her nebo většiny streamovaného obsahu na YouTube nestává.

fortnitemobile

Jedna z aktuálně nejpopulárnějších mobilních her – Fortnite

Tento rok se tak naplno ukáže, jak se miliardové investice Netflixu do vlastního zábavného obsahu vyplatily a jak dokáže s těmito konkurenty bojovat. Dominantního hráče na poli filmů a seriálů pravděpodobně ještě nějaký ten rok nic neohrozí, ale růst herního obsahu mu může značnou část potenciálních uživatelů postupně ukrajovat pryč, především pak mezi uživateli z mobilních zařízeních.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.