Lili Berezkinová z [n]fibrecare: Máme první suchou pleťovou masku s nanovlákny na světě. Vyrábíme ji v Česku
, /

Lili Berezkinová z [n]fibrecare: Máme první suchou pleťovou masku s nanovlákny na světě. Vyrábíme ji v Česku

Lili Berezkinová z [n]fibrecare: Máme první suchou pleťovou masku s nanovlákny na světě. Vyrábíme ji v Česku

Pokud se bavíme o nanotechnologiích, jde o vědeckou a průmyslovou oblast, v níž se cíleně manipuluje s jednotlivými atomy za cílem vytvoření nových látek a materiálů s netradičními vlastnostmi. Právě v nanotechnologiích patří k celosvětové špičce několik českých firem, které se svou technologií uspěly nejen u nás, ale i za hranicemi. Jedním z hráčů s velkým světovým potenciálem je česká technologická firma Nanopharma.

Již od roku 2008 se Nanopharma intenzivně věnuje nanomateriálovému inženýrství a koncem loňského roku uvedla na trh svůj vůbec první vlastní produkt. V rámci startupu [n]fibrecare vyvinula suché pleťové masky, které byly úplně prvním výrobkem svého druhu na světě, a proto si společnost také svou technologii nechala patentovat. Loni na podzim dokonce pleťové masky s nanovlákny zvítězily ve startupové soutěži FutureNow Startup Awards, která českému startupu přinesla přes půl milionu korun pro další vývoj i následnou výrobu.

Nyní jsou již unikátní pleťové masky několik měsíců v prodeji, a to nejen v Česku, ale také v několika dalších evropských zemích. [n]fibrecare navíc plánuje expandovat i do zbytku světa a ve svých laboratořích nadále pokračuje ve vývoji, díky němuž chce přinést další produkty. V čem je vlastně výhoda využití nanotechnologií v kosmetice, pro koho jsou takové pleťové masky určené a jak se český startup vlastně na globálním trhu může uchytit? Na to jsme se ptali Lili Berezkinové, šéfky startupu [n]fibrecare i mateřské společnosti Nanopharma.

Na začátek by mě zajímalo, jak se vlastně člověk dostane k vytvoření firmy, která vyrábí pleťové masky? Má to něco společného například s vašimi studii, nebo je v tom něco jiného?

U mě to se školou nemá nic společného. Dnes se pohybuji v oblasti nanotechnologií, ale sama jsem vystudovala management a finance. Jsem tedy jedna z mála v nanotechnologiích, kdo se k nim dostal z úplně jiného oboru. V minulosti jsem pracovala v retailu i v oblasti kosmetiky, dokonce jsem měla vlastní kosmetický blog. To jsem opustila, abych se začala věnovat právě nanotechnologiím.

Tenkrát mě velmi mrzelo, že jsem ten holčičí svět opustila pro něco, co je velmi technické a plné chemikálií a fyzikálních principů. Teprve po letech, kdy vznikla myšlenka z nanovláken vyvinout kosmetickou masku, jsem se byla schopná vrátit zpět ke kořenům, celé to propojit, a tím se kruh uzavřel.

Z jakého oboru je tedy zbytek lidí ve vašem týmu?

Zbytek týmu jsou lidé s technickým backgroundem. Nanotechnologie jsou multidisciplinární, takže máme lidi, kteří jsou profilem formulační chemici, nanotechnologové nebo třeba materiáloví inženýři.

Na trhu s kosmetikou je v dnešní době velké množství masek a lidé občas už ani nevědí, po jaké značce vlastně sáhnout, protože jsou přehlceni. Proč přicházíte s další? Má potenciál uspět?

Pleťové masky jsou jedna z nejrychleji rostoucích kategorií v péči o pleť a my jsme si vědomi toho, že na trhu je spousta výrobců masek. Textilní pleťové masky, tzv. sheetmasky, kterým se věnujeme, mají ale jedno společné: v Asii i Evropě se dělají stejnou technologií, a to je napouštění textilie kosmetickým sérem. Masky se pak tedy liší cenou, obalem a značkou, ale technologický princip a s ním související nedostatky mají všichni stejný. A právě na nevýhody stávající technologie jsme se zaměřili.

O jakých nedostatcích tu mluvíme?

U běžných textilních pleťových masek se například řeší, že jsou mokré a nepříjemné na manipulaci, často dráždí pleť nebo že umí pleť pouze zavlažit, ale už ji nedokáží nějakým způsobem dlouhodobě transformovat. Díky tomu, že jsme viděli, jak tento trh roste a v podstatě ještě nekulminoval, tak jsme z Asie a Evropy cítili velký hlad po diferenciaci. Každá ze značek, která takovou masku již má, chce sice přijít s něčím novým, ale tímto způsobem nemají možnost se odlišit a všechny mají jedno katalogové řešení.

S čím tedy do tohoto segmentu přichází [n]fibrecare?

Chtěli jsme přijít s maskou, která funguje na úplně jiném principu a eliminuje nevýhody komerčních značek. To byl také jeden z hlavních motivátorů, proč jsme se rozhodli využít nanotechnologie a vyvinout vlastní masku, která je sice textilní, ale suchá a ve spoustě dalších aspektů odlišná.

Jste tedy úplně první na světě, kdo s něčím takovým přišel?

Ano, máme to i patentované. Přišli jsme s úplně novým konceptem masky a naším cílem není nic jiného, než vytvořit nový formát v téhle zajímavé a dynamické kategorii.

V čem je vaše maska odlišná od ostatních? Jak funguje speciální technologie na pleť?

Maska je odlišná ve dvou hlavních aspektech. Tím prvním je funkcionalita, která je daná nanovláknem, což znamená, že textilii nenapouštíme, ale veškerou aktivní kosmetickou formulaci inkorporujeme do nanovláken a ty jsou v nich zapouzdřené, dokud je neumístíte na navlhčenou pleť. Vlhkostí se rozpustí a z nanovláken se uvolní pomocí ultratenkého filmu do pleti celá aktivní formulace a výživa. Kdybych měla jít úplně do detailů, dokážeme tím zajistit to, že aktivní látky v masce neoxidují, neodpařují se a působí tak mnohem efektivněji.

Druhým aspektem je potom uživatelský zážitek, kde jsme se již museli nad produktem zamýšlet více z pohledu ženy než z pohledu vědce. Věděli jsme, že aplikace masky na 20 až 30 minut je sice běžnou zvyklostí v Koreji, ale pro evropskou ženu je to neúměrně dlouhý čas. Spousta masek je buďto slizká nebo vás ušpiní a nebo je třeba po půlhodinové aplikaci ještě smýt její zbytky vodou. Naše maska působí pouze 8 minut a je suchá, takže vás neušpiní a na pleti vám v podstatě zprůhlední, takže můžete zkontrolovat, že nanovlákna se rozpustila a působila tak, jak mají.

Přestože to, co popisujete, zní logicky, v kosmetickém průmyslu není využití nanotechnologií úplně běžné. Jak se vlastně ve vašem případě tyto světy propojily?

Původně jsme vůbec netušili, že se dostaneme až k pleťovým maskám. Před šesti lety vše začalo vývojem rozpustné náplasti, kdy jsme si patentovali způsob, jak skrze nanovlákna dostávat do kůže látky efektivněji, než umí běžné náplasti nebo jiná transdermální technologie. Jsme malá firma a věděli jsme, že náplast je sice perspektivní z hlediska valuace, ale trvá nejméně 8 až 10 let, než se dá uvést na trh. Přemýšleli jsme proto o nějaké zkratce. Jednoho dne jsme se s kolegyněmi bavily o textilních maskách, které jsme si objednaly z eBay, a přišlo něco, po čem se polovina z nás osypala. Rozhodly jsme se tedy z role na náplast vystřihnout vhodný tvar, přiložit ji na obličej a počkat, co to udělá.

A tehdy se začala rodit dnešní unikátní pleťová maska…

Ano. Už tehdy jsme věděly, že transport do kůže funguje, a zajímalo nás, jestli by materiál na obličeji vůbec držel a byl příjemný. Improvizovaně jsme začaly vystřihávat masky pro sebe a později jsme je začaly dávat dalším kolegyním. Na základě prvních zkušeností jsme se rozhodli, že masku vyvineme, a udělali jsme první prototypy. Farmaceutická technologie se tedy jenom zjednodušila, zlevnila a udělala se uživatelsky přívětivou.

Jak to pokračovalo? Začali jste své masky z nanovláken hned prodávat?

Náš nový produkt jsme nabídli českým kosmetickým firmám, ale tenkrát na nás příliš nereagovaly, což nás znejistělo, a tak jsme zvažovali, jestli do toho vůbec jít. Nakonec jsme si ale nechtěli nechat ujít, že budeme úplně první, kdo takovou masku uvede na trh, a dokonce jsme zjistili, že jsme byli jedna z prvních firem v Evropě, která představila kosmetický produkt s nanotechnologií. Byla to taková oklika a bylo v tom trochu nadšení, ale i podnikatelské pragmatičnosti. Nečekat deset let, abychom mohli produkt uvést na trh, ale přijít s produktem, který tuto technologii může akcelerovat.

Jak probíhá výroba vašich masek? Je v něčem odlišná nebo třeba levnější/dražší?

Výroba je o něco málo dražší, ale přesto je maloobchodní cena naší masky 12 eur, tedy necelých 300 korun, a to je celkem běžná cena masek v obchodech jako Sephora nebo Douglas. Vzhledem k tomu, jak sofistikovaná technologie to vlastně je, nejsme cenově úplně mimo a zdaleka nejde o nedostupné nebo luxusní zboží. Výroba nicméně probíhá úplně jinak než u běžných masek. Kosmetické firmy si je většinou nechávají vyrábět ve specializovaných továrnách, ale my máme inhouse formulaci. Nejdřív připravíme „mix aktivních ingrediencí“, které řeší nějaký problém pleti, jako je dehydratace či podráždění, poté tento mix optimalizujeme tak, aby šel zvláknit, připravíme nanovlákennou membránu, kterou zalaminujeme mezi netkané textilie a vyřezáváme tvar masky.

Dnes prodáváme už asi třináctou variantu masky, kterou jsme za tu dobu postupně vyvinuli. Jde tedy o velmi specifický postup. Nás odlišuje především to, že máme vlastní výzkum a vývoj a umíme sami ovlivňovat složení masky a stejně tak umíme i ovlivňovat to, zda maska bude na obličej či na jinou partii těla.

Pleťové masky od [n]fibrecare jsou tedy kompletně českým produktem?

Ano, od A do Z vše vyvíjíme i vyrábíme v České republice.

Kdo je vaším cílovým zákazníkem? Myslíte, že je takový produkt určen pro širokou veřejnost?

Náš byznys model je založený na dvou pilířích. Prvním z nich je fakt, že prodáváme vlastní masku a máme vlastní portfolio masek [n]fibrecare. Kromě toho jsme také zprovoznili vlastní e-shop a distribuční síť v deseti evropských zemích. Tam už máme zpětnou vazbu o tom, kdo je naším zákazníkem. Jsou to především ženy nad třicet let, které mají dostatečný příjem, aby si mohly takový produkt pořídit. Jsou to ženy náročné, sledující ingredience, které jsou v kosmetice obsaženy, a zda je maska šetrná a založena na výzkumu a vývoji. Typicky je to žena, která by si kosmetiku kupovala v lékárně nebo ve specializovaných obchodech a experimentuje se značkami, které třeba ani nejsou dostupné v Česku.

Druhá, a ta větší část byznys modelu navazuje na naše technologické kořeny, kterými je spolupráce s kosmetickými značkami a třeba i s výrobci kosmetických ingrediencí, kdy nám zadávají recepturu a my jim tvoříme masky na míru nebo je pod jejich značkou rovnou vyrábíme.

Mladá umělkyně založila v Česku první online školu letteringu a kaligrafie. Výuka probíhá i na iPadu

Tatiana Nemna od malička milovala umění a už jako dítě toužila po tom, že se bude svou zálibou jednou i živit. I...

Která ze zmíněných byznysových částí je pro vás důležitější?

My jsme prostě vývojáři. A tak jako jiné firmy vyvíjí software, my vyvíjíme technologické platformy, ze kterých se poté dají tvořit různé produkty. Ať už je to maska nebo náplast, specializujeme se na tvoření systémů z nanovláken, která uvolňují léčiva či jiné aktivní látky na a do kůže.

Kde všude si dnes mohu vaši pleťovou masku koupit?

V Česku zatím pouze na e-shopech, ať už našem nebo u našich partnerů, pracujeme však nyní na tom, aby se u nás dostaly masky i do kamenných obchodů. V jiných zemích se masky prodávají i v salonech, to se ale liší trh od trhu na základě zvyklostí v daném státě.

Jak jste již zmínila, za vašimi maskami stojí patentovaný výzkum a v týmu máte mnoho vědeckých pracovníků. Jak vlastně váš tým vypadá?

V podstatě celý tým kromě třech lidí, kteří mají na starosti byznys development a marketing, jsou vývojáři a výzkumníci. Vzhledem k tomu, že jsme do letošního roku neměli produkt, jsme donedávna spolupracovali pouze s firmami, které si u nás outsourcovali vývoj. Vše tedy nyní budujeme a dnes již masky mají tříčlenný byznys tým. Potom máme asi šest externích kolegů, kteří se nám starají o PR, marketing, sociální sítě, PPC kampaně a podobně.

V jakých zemích působíte?

Distribuci masek máme v deseti zemích Evropské unie. To je především jihovýchodní Evropa, Pobaltí, Česká republika, Slovensko a Maďarsko. Vzhledem k tomu, že jsme masky uvedli na trh až loni v září, státy západní Evropy stejně jako Blízký východ a Asii plánujeme otevřít v průběhu tohoto roku. Například v Číně náš zdrželo to, že produkty je nutné registrovat jako kosmetiku, kterou chcete importovat, a řízení trvá 8 až 12 měsíců. Vývojářsky jsme však globální a děláme pro firmy z celého světa.

S jakými značkami vlastně spolupracujete a jak to funguje?

Většinou pod jejich brandem vyrábíme masky, takže si je začleňují do svého portfolia pod vlastní značkou. Pracujeme ale také s globálními brandy, což jsou spolupráce, o kterých nemůžeme příliš hovořit, ale zapojujeme se do jejich programu a vyvíjíme s nimi nové produkty, které na trh ale půjdou třeba až za dva roky.

Připravujete také masky pro muže. V jaké fázi vývoje nyní jste? V čem budou právě ty speciální a proč by je muži měli používat? Není totiž úplně běžné, že by muži takový produkt často využívali.

Například v Asii to běžné je, ale je pravda, že v Evropě už tolik ne. Muži mají velmi rádi náplasti pod oči, protože nezáleží na tom, zda mají vousy nebo ne, maska drží tak či tak. Společně s těmi na čele je to jeden z typů vrásek, které muži nejvíce řeší. Maska je technologicky hotová, nyní pouze připravujeme její spuštění. Věříme, že takový produkt se ujme, muži jsou i podle globálních studií rostoucí segment zákazníků. Nyní dokonce začínají být limitovaní tím, že jsou nuceni používat kosmetiku, která je určená primárně pro ženy. Máme zkušenost, že co začne v Asii, přechází postupně přes Ameriku až do Evropy, takže na to chceme být připraveni.

Plánujete tedy v budoucnu vyrábět pouze masku na celý obličej nebo i náplasti pod oči a další?

V našem portfoliu je nyní celoobličejová maska, ale v budoucnu se plánujeme zaměřit na oblast očí nebo na dekolt, krk a stehna či těhotenská bříška. Tím, že jsou nanovlákna v podstatě netkané textilie, jsou velmi flexibilní.

Kolik výrobků jste za dobu svého fungování již prodali?

Řádově desetitisíce masek naší vlastní značky. V té privátní části se samozřejmě odehrávají mnohem větší objemy.

Můžete mi prozradit nějaká čísla? Jaký byl váš obrat za loňský rok?

Protože je produkt poměrně nový, v plánu máme udělat tržby kolem 20 milionů korun z naší vlastní značky. Další tržby by se měly generovat technologickými spolupracemi. Je to dost nepředvídatelné, protože máme otevřených několik jednání a pokud nám dopadne například kontrakt s jednou globální firmou, čísla se mohou dramaticky změnit.

Je váš startup již v zisku?

Nyní jsme v mírném zisku.

Máte nějaké investory?

Nemáme. Vše děláme pod zázemím původní firmy, kterou je Nanopharma. Za deset let své existence Nanopharma ještě neměla žádné investiční kolo. Je to poměrně malá firma, nicméně důraz jsme vždy kladli spíše na efektivitu než na obrat. Zatím se nám to tedy podařilo řešit bez investorů. V tuto chvíli se díváme a přemýšlíme i nad scénářem udělat pro masky separátní spin-off, ať už na trading naší značky nebo na technologickou platformu.

Na podzim se váš startup stal absolutním vítězem soutěže FutureNow Startup Awards, která vám přinesla výhru v hodnotě 20 tisíc eur. K čemu jste výhru použili?

Výhra nám ohromně pomohla, protože jako malá firma logicky řešíme finance. Rozdělili jsme ji napůl na marketingové aktivity a na vývoj novinek pro letošní rok.

Když jste nyní zmínila novinky na rok 2019, rovnou se tedy zeptám, jaké máte plány do budoucna? Chystáte například expanzi do dalších zemí?

Plány máme jak krátkodobé, tak i dlouhodobé. Příští rok pro naši značku chceme otevřít nová teritoria, a to především západní Evropu, Blízký východ a získat povolení k exportu do asijských zemí. Co se týká novinek v portfoliu, plánujeme masku pro muže, masku pod oči a plánujeme speciální detoxikační masku, která bude i lehce zesvětlující.

V technologii je pro nás alfou omegou pokračovat ve vývoji a v inovacích, protože kosmetika je rychle se rozvíjející odvětví a čekáme, že se může brzy objevit konkurence. Plánujeme tedy směřovat vývoj ke zpreciznění a připravujeme také léčivé masky. Naší ambicí není zůstat jen u kosmetiky. Jelikož má naše technologie silný farmaceutický základ, chceme vytvořit masky, které budou pomáhat řešit kožní problémy, jako je třeba růžovka nebo atopická dermatitida. Proto to nemusí být pouze masky na obličej, ale třeba i na jiné partie těla.

Zvažujete například také vytvoření masky pro problematickou a aknózní pleť? Lidé totiž často nenachází řešení v kosmetických produktech a hledají východisko ve farmacii. Váš produkt by tak mohl být tím, který spojí oboje dohromady a s těmito problémy opravdu pomůže.

Určitě to zvažujeme. V tuto chvíli pro aknózní pleť máme pouze masku bez aktivních ingrediencí, která jen zklidňuje působení často drastických preparátů, které člověk používá. V této oblasti vyhledáváme biotechnologické firmy, které mají nějaké nové formulace, protože léčba akné je teď prioritou všech dermatologických firem a množství látek, se kterými akné můžete léčit je opravdu velmi omezené. Většina z nich je velmi drastická, a pleť je proto často přesušená, takže tohle je něco, na co se zaměřujeme zatím v rovině formulace.