Facebook i přes skandály se soukromím uživatelů zakončil čtvrtletí s rekordním ziskem 6,8 miliardy dolarů

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Největší sociální síť světa Facebook, pod kterou spadají i služby jako Messenger nebo Instagram a WhatsApp, disponuje obrovským vlivem na celkem 2,32 miliardy aktivních uživatelů měsíčně a 1,52 miliardy uživatelů, co jsou aktivní denně. To dovedlo Facebook ve čtvrtém kvartálu minulého roku k obratu ve výši 16,64 miliardy dolarů, což je o zhruba 30 % více než v předchozím čtvrtletí.

Čistý zisk se posunul ze 4,24 miliardy na 6,88 miliardy dolarů, čímž se podařilo sociální síti dosáhnout na očekávání analytiků, na což trh zareagoval zhruba 9% nárůstem hodnoty akcií. I přesto se jednalo o nejpomalejší růst zisků firmy za posledních šest let, což vedení naznačovalo již v průběhu loňského léta a snížilo tak hodnotu akcií na dvouleté minimum. Původní odhad tržeb analytiků se pohyboval na hranici 16,4 miliardy dolarů.

Největší růst uživatelů zaznamenal Facebook v Indii, na Filipínách a také v Indonésii a zdá se, že bude růst uživatelů pokračovat, byť čísla mírně klesla v Evropě a Spojených státech, tedy na hlavních trzích největší sociální sítě. To vše i přesto, že se Facebook v minulém roce a několika posledních týdnech potýkal s mnoha problémy, souvisejícími především se soukromím uživatelů a zneužitím své monopolní pozice.

facebook-snapchat-instagram-twitter-messenger-apps

Facebook chce propojit komunikaci na Messengeru, WhatsAppu a Instagramu

Mezi nejzásadnějšími skandály poslední doby patří bezpochyby přiznání Facebooku k využití velmi podrobných dat o chování uživatelů na mobilních zařízeních. Díky speciální VPN zvané Facebook Research mohl Facebook nahlédnout do veškerých aktivit a webové historie na zařízeních uživatelů. Za data jednotlivým uživatelům, mezi kterými byli i náctiletí ve věku 13 až 17 let, sociální síť platila a dále je využívala k lepšímu zacílení reklam a vylepšení služeb.

Facebook v minulosti již jednou podobný projekt spustil pod názvem Onavo, který byl v červnu minulého roku zabanován Applem a o měsíc později i rovnou odstraněn z App Storu. Nová aplikace porušovala podmínky podobným způsobem. Od roku 2016 Facebook platil tímto způsobem za data uživatelům 20 dolarů měsíčně a další referral bonusy, a to jak na iOS tak na Androidu.

google-pay

Přečtěte si takéEqua bank jako pátá tuzemská banka spouští Google Pay. Za měsíc dorazí do Česka také Apple Pay

Celá iniciativa v rámci Facebooku nese název„Project Atlas“ a jejím primárním cílem je mapování nových trendů a boj s konkurencí. Jako první celý skandál publikoval magazín TechCrunch, kterému Facebook vše potvrdil. Zhruba sedm hodin po publikaci článku byla aplikace pro iOS stažena, byť se mluvčí Applu vyjádřil, že ji zablokoval ještě o den dříve za porušení podmínek a Facebook se to pouze snažil uhrát na vlastní iniciativu. To jen potvrzuje, jakým způsobem se největší sociální síť snaží zametat podobné kauzy pod koberec.

markfb

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Iniciativa Facebooku nicméně bude i nadále běžet na platformě Android, který je evidentně k podobnému zacházení s daty uživatelů benevolentnější. Facebook díky ní má totiž přístup k datům z využití všech sociálních či chatovacích aplikací, privátním zprávám, a to včetně fotografií či videí, ale také e-mailům, vyhledávaným výrazům na webu, historii prohlížení nebo dokonce aktuální lokaci.

To vše navíc s plným svolením uživatelů, kteří často ani nemusí vědět, k čemu se upisují. Především ti mladší to dělají pouze s vidinou jednoduchého přivýdělku, jelikož jim ani na soukromí na svém telefonu nemusí tolik záležet, ale dost často si spíše neuvědomují možné následky, což je sice plus pro Facebook, ale velký vykřičník vedle způsobu jeho nakládání se soukromím a daty.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.