Američtí youtubeři navedli diváky do podvodného gamblingu. Podezřele se hrálo i na českém YouTube
, /

Američtí youtubeři navedli diváky do podvodného gamblingu. Podezřele se hrálo i na českém YouTube

Američtí youtubeři navedli diváky do podvodného gamblingu. Podezřele se hrálo i na českém YouTube

Videoplatformu YouTube stíhala v posledních několika měsících nejedna velká kauza, ať už to byly neshody s tvůrci, kontroverzní zápasy youtuberů v boxu a v neposlední řadě pokořený rekord za nejnenáviděnější video v historii. YouTube už dnes nicméně žije jiným případem, který však více než všechny výše jmenované může mít široký dopad v reálném životě. Jedná se o videa, kde youtubeři otevírají virtuální krabice s předem neznámými odměnami, takzvané mystery boxy.

Na první pohled se jedná o zcela nevinnou zábavu, jehož obdobu mohou mnozí znát už z her jako Counter Strike. Obdržíte virtuální box, který otevřete, a systém automaticky vybere odměnu. V případě hry to může být třeba nová zbraň, v případě stránek, jako je polská MysteryBrand.net, se však hraje o skutečné ceny, od drobné elektroniky, designových bot přes nejnovější iPhone až po skutečná auta či nemovitosti.

V tomto případě navíc hráči používají na otevíraní skutečné peníze, a tak dle mnohých nejde o nic jiného než gambling, který se navíc prostřednictvím youtuberů dostává k nezletilým. Youtubery, kteří se v tomto případě stali terčem kritiky, jsou Jake Paul a Brian Le, známý jako RiceGum. Oba dva publikovali videa sponzorovaná firmou Mystery Brand a oba dva v nich vyhrávají drahou elektroniku či boty. Celou činnost popisují v zásadě jako zábavu a nebojí se na ní utrácet údajně až tisíce dolarů, tedy desítky tisíc korun. Jakea Paula přitom dle jeho vlastních slov sledují především děti ve věku od 8 do 16 let.

RiceGum naznačil, že mu Mystery Brand ve sponzoringu zaplatilo více než 100 tisíc dolarů, což je více než 2,2 milionu korun. Není tak jasné, kolik youtubeři skutečně za virtuální boxy utratili, a díky pečlivému stříhaní ani není možné říct, v kolika případech vyhráli nějaký z cenných předmětů a zda tedy není účelově manipulováno s pravděpodobností výhry. RiceGum například ve videu vyhrál kabelku za 10 tisíc dolarů (přes 220 tisíc korun), na což měl dle Mystery Brandu pouze mizivou 0,17% šanci.

Italské město Bari chce svým občanům platit za to, že budou místo auta jezdit na kole

Přístavní město Bari na jihu Itálie chce podpořit ježdění na kole a jde dokonce tak daleko, že hodlá občanům,...

Mechanika celého systému dává zkrátka hráči pocit, že nemůže prohrát. Nějaký předmět vyhraje pokaždé a může ho prodat zpět, pokud chce. Pokud tedy dostane předmět, který nechce, může ho za malé procento cashbacku vrátit, nebo i „prodat“ drahý předmět a tím na chvíli vydělat za účelem koupení dalšího boxu.

Nejedná se o první případ sponzoringu podobných praktik, problém je však především v tom, že Mystery Brand reálně nemusí vlastnit produkty, které uvádí jako výhry. Ve svých podmínkách užití doslova uvádí, že ti, co se zúčastní, nemusí obdržet produkty, které vyhráli. Tento fakt na vlastní kůži pocítili mnozí uživatelé, kteří dle svých slov nedostali vyhrané zboží nebo obdrželi jejich padělky.

Například magazín The Huffington Post kontaktoval jednadvacetiletého Kanaďana, který na platformě utratil stovky dolarů, než vyhrál značkový kapesní nůž v údajné hodnotě 1 100 dolarů (přes 24 tisíc korun). Ten ale ani po třech měsících nedorazil a při opakované komunikaci s firmou mu bylo řečeno, že vše ohledně jeho objednávky je v pořádku a měla by dorazit co nevidět.

Mystery Brand však všechna nařčení kategoricky odmítl a odvolal se na to, že doručení může trvat i několik týdnů, protože sám využívá pro získání výher mimo jiné stránku StockX, což je online burza pro oblečení či tenisky. StockX však řeklo, že s Mystery Brand nemá uzavřené žádné oficiální partnerství a je tedy pravděpodobné, že Mystery Brand u něj nakupoval přes běžný uživatelský účet. Jednoduše se tak mohlo stát, že výrobky, které uživatelé vyhráli, v danou dobu zkrátka nebyly k dispozici. Svou spolupráci s firmou ostatně ukončila na základě této kauzy obdobná herní platforma G2A.

Reakce Youtube? V pořádku

Mezitím se k situaci vyjádřili i oba zmínění youtubeři. RiceGum natočil k situaci další video, kde se omluvil a řekl, že se cítí kvůli celé kauze špatně. Zároveň však poukázal na to, že není zdaleka první, kdo Mystery Brand na YouTube ukazuje. Jake Paul zpětně varoval před gamblingem alespoň na Twitteru.

YouTube měl v poslední době tendenci se vymezovat vůči kontroverznímu obsahu, avšak v tomto případě se rozhodl nezasáhnout. Platforma totiž povoluje označenou reklamu na gambling, a protože obě videa byla viditelně označená jako reklama, dle mluvčího videoplatformy spadající pod Google, který se vyjádřil pro magazín The Verge, nebyla porušena pravidla. Na druhou stranu také YouTube jasně říká, že by tvůrci neměli propagovat podvody, a to ani prostřednictvím partnerství s třetími stranami.

Jiný web a podobný případ v Česku

Velmi podobná kauza navíc před časem proběhla i českou scénou. Na jaře minulého roku čtveřice youtuberů Datel, Freescoot, MikeJePan a TVTwixx měla uzavřít partnerství s firmou DrakeMall, jejíž stránka funguje na stejném principu jako Mystery Brand. Ve videích každý z nich nejdříve nahrál na účet stejnou částku (celkem 400 dolarů, tedy zhruba 9 tisíc korun), aby následně dohromady vyhráli elektroniku za více než 140 tisíc korun.

Zatímco Datel a Freescoot tehdy spolupráci ve videu přiznali a pravidla YouTube tedy nutně nemuseli porušit, TVTwixx spolupráci neoznačila ani nezmínila. Videa přesto stále jsou k vidění.

Youtuber HouseBox, který na nejasnosti tehdy poukázal, provedl ve svém videu test, při kterém ukázal, že bez placené spolupráce nevyhrál na serveru DrakeMall zhola nic cenného. Slovenský youtuber Duklock se 300 tisíci odběrateli k situaci uvedl, že ho firma taktéž kontaktovala a dodala dokonce přesný scénář, jak má video vypadat.

YouTube, a tím více zmínění tvůrci videí na něm, se s touto kauzou dostávají do střetu mezi byznysem a etikou. Přestože podle platformy samotné v tuto chvíli pravděpodobně nedělají nic špatně, ovlivňují a bezesporu klamou mladé diváky. Výsledkem tak mohou být nejenom finanční a závislostní následky do budoucna, ale i další špatné světlo, které je kvůli malé hrstce hozeno na youtubové tvůrce jako takové.

Foto: reprofoto Youtube