Uber chce ovládnout trh s elektrickými koloběžkami. Jeho cílem jsou i miliardové startupy Lime a Bird
, /

Uber chce ovládnout trh s elektrickými koloběžkami. Jeho cílem jsou i miliardové startupy Lime a Bird

Uber chce ovládnout trh s elektrickými koloběžkami. Jeho cílem jsou i miliardové startupy Lime a Bird

Jeden z nejhodnotnějších startupů současnosti, Uber, se začíná postupně pouštět nejen do experimentů, mezi kterými nechybí létající taxíky či plně samořiditelná vozidla, ale také do sdílené ekonomiky. V ní se v posledních několika měsících nemluví o ničem jiném než o sdílených elektrických kolech a koloběžkách. První z nich již Uber ovládl akvizicí startupu Jump, díky kterému získal flotilu červených kol, která si lze půjčovat po městě, stále mu ale chybí potřebná trakce na poli elektrických koloběžek, které začal přes Jump nabízet teprve nedávno.

Trh s elektrokoloběžkami ovládají především dnes již miliardové startupy Bird či Lime, které postupně přechází z USA i do Evropy (Lime vstoupil do Prahy již před 2 měsíci), a Uber si z toho chce ukousnout svůj díl. Nedávno tak jednal se startupem Lime o možné akvizici, které doplňuje nedávné jednání s konkurenčním Birdem, jak informuje magazín The Information. Výše akvizice by se měla v tomto případě pohybovat v miliardách amerických dolarů a dle zahraničních zdrojů by ji Uber mohl oznámit ještě před koncem tohoto roku.

Dle něj by mohla akvizice jednoho z předních hráčů Uberem eliminovat zásadní problémy se zvyšující se poptávkou a nedostatkem nových koloběžek, stejně jako prvotní porodní bolesti při startu nové služby. Uber totiž začal elektrické koloběžky vyrábět a půjčovat prostřednictvím značky Jump relativně nedávno. Naopak Lime či Birdu by mohly masivní finanční prostředky z akvizice pomoci k ještě rychlejší expanzi.

Ostatně, Uber již nějakou dobu část Lime vlastní, investoval do něj v rámci jednoho z dřívějších investičních kol. I když nejsou známy detaily potenciální transakce, valuace zelenobílých koloběžek představuje po posledním investičním kole zhruba 1,1 miliardy dolarů, v přepočtu tedy přes 25 miliard korun. Černobílý Bird je na tom o poznání lépe, díky většímu množství získaných prostředků se jeho hodnota pohybuje na hranici 2 miliard dolarů, tedy bezmála 45 miliardách korun.

Šéf Birdu Travis VanderZanden nicméně prostřednictvím svého mluvčího magazínu The Information potvrdil, že Bird není na prodej. Nepotvrdil ani nevyvrátil ovšem možná jednání mezi Uberem a jeho startupem. Lime se k situaci prozatím nevyjádřil.

Ondřej Široký z Lime: Neúspěch si nepřipouštíme. Apetit na sdílené koloběžky je v Praze velký

Málo nových služeb vyvolalo v posledních měsících v Praze tolik pozdvižení a vášnivých diskuzí jako americký...

Uber není rozhodně sám

Zatímco se na straně mnoha startupů řeší, zda jsou elektrické koloběžky profitabilním byznysem, v pozadí se postupně rojí další nenápadná konkurence zmíněných hráčů, především pak na americkém trhu. Do sdílené ekonomiky vstoupil jeden z největších konkurentů Uberu v USA, Lyft, který v týdnu uzavřel nákup startupu Motivate na pronájem sdílených kol, a kouká po dalších firmách v této oblasti. Alphabet, který vlastní Google a také Waymo na provoz samořídících vozidel, investoval do Lime a mohl by vstoupit i mezi elektrické koloběžky.

V neposlední řadě je to pak například Ford, který nedávno koupil za 90 milionů dolarů menší americký startup Spin, jenž má ambici fungovat dlouhodobě mezi dvěma giganty. Samotní Bird a Lime od minulého roku uskutečnili dohromady více než 20 milionů jízd, jejich budoucnost je ovšem zásadním způsobem závislá na dalším financování a také regulačních orgánech, které jim působí v mnoha městech potíže. Ostatně Lime se potýká s problémy i v Praze, kde byl v některých městských částech pozastaven.