Třináctiletý chlapec vytvořil skateboard, který se vejde do batohu. Získal na něj investici od miliardáře Bransona
, /

Třináctiletý chlapec vytvořil skateboard, který se vejde do batohu. Získal na něj investici od miliardáře Bransona

Třináctiletý chlapec vytvořil skateboard, který se vejde do batohu. Získal na něj investici od miliardáře Bransona

Mezi starosti většiny běžných teenagerů patří především nadcházející školní testy či první láska. Třináctiletý Carson Kropfl se však rozhodl řešit úplně jiné věci než většina jeho vrstevníků. Nejprve vymyslel vlastní design skateboardu a následně založil firmu, kterou dnes financuje miliardář a zakladatel Virgin Group Richard Branson.

S nápadem na vlastní skateboard přišel Carson v roce 2016, kdy mu bylo 11 let. Vzhledem k tomu, že vyrůstal v Kalifornii, byl od malička součástí kultury plné surfování a skatování, pro které je západní pobřeží Spojených států tolik známé. Přišel ale na to, že běžné skateboardy jsou pro něj příliš nepraktické a nevyhovují mu, a to zejména proto, že se mu skate nevešel ani do batohu, ani do školní skříňky. A tak se mladý Carson rozhodl, že si vytvoří vlastní a praktičtější miniboard.

Z malého nápadu se časem vyklubala celá společnost a skateboard značky Locker Board dnes mají už tisíce dětí po celé Americe.

Carson Kropfl při návrhu svého skateboardu využil vlastních zkušeností, které získal od svého otce při práci se dřevem. Z místních skatových obchodů sesbíral použité desky a s těmi poté pracoval při výrobě. Klíčovou vlastností byl tvar, který zajistí, že se skateboard pohodlně vejde do školní skříňky i batohu. Místo klasických zaoblených konců zvolil hranatý tvar umožňující jezdci více stability se zachováním dostatečného místa pro chodidla i možnost provádět nejrůznější triky. Výsledkem jeho výroby byl skateboard o délce 43 centimetrů, což je polovina proti standardním rozměrům.

Spolužáci jako první zákazníci

Původně Carson zamýšlel, že skateboard vyrobí pouze pro sebe. Vzhledem k tomu, že však navštěvoval také hodiny surfování, které se mohou kvůli potřebnému vybavení a placení instruktora velmi prodražit, tak mu rodiče sepsali seznam domácích povinností, které musí pravidelně plnit, aby si hodiny zasloužil. Tehdy ho napadlo svůj nápad začít prodávat.

„Nikdy jsem nebyl nejlepší v uklízení pokoje. Tak jsem si říkal, proč svůj Locker Board nezačít prodávat,“ říká Carson v rozhovoru pro CNBC. S obchodem se rozhodl začít u svých spolužáků, kteří už v té době byli jeho nápadem nadšení. Sesbíral tedy další použité skateboardy, které upravil do potřebného tvaru, vytvořil několik miniboardů a prodal je ve škole.

Vždycky si do batohu pár kusů vložil a nabízel je spolužákům. Postupně jich prodal po 20 dolarech kolem padesáti, čímž si vydělal první 1 tisíc dolarů, tedy více než 22 tisíc korun. A v tu chvíli se v něm naplno projevil byznysový duch. Místo toho, aby si peníze nechal nebo je dal rodičům na zaplacení kurzů surfování, použil je na nákup dalších komponentů. Využil přitom pomoci svých rodičů, kteří mu v začátcích vytvořili webové stránky a e-shop a pomohli s financemi.

Podnikatelské nápady už v první třídě

Vlastní skateboard však nebyl úplně prvním inovativním nápadem, se kterým rodák z Kalifornie přišel. Už v první třídě vymyslel způsob, jak se mohou děti učit základy surfování z bezpečí pevniny, a to díky plachtě nazvané Streetubez, která simuluje mořskou vlnu. Hned se s ní chtěl vydat do americké televizní show Shark Tank, ve které se představují inovativní podnikatelské nápady a známí investoři si vybírají, do kterého z nich přispějí. Mladý Carson však měl tehdy jen jeden funkční prototyp, a tak se do soutěže nedostal.

Producenti populárního pořadu s ním ovšem zůstali v kontaktu a Carson jim pravidelně posílal informace o tom, co se s jeho produktem děje. Jakmile se v Shark Tanku dozvěděli o tom, že vedle Streetubez začal pracovat také na Locker Boardu, oznámili mu, že se již pořadu může zúčastnit.

„Čtyři roky jsem ho každých šest měsíců informoval o novinkách,“ vzpomíná Carson. „Poté jsem mu řekl o svém novém nápadu na mini skateboard a tehdy mi i potvrdil účast v show.“ A právě tady nastal pro jeho nápad klíčový okamžik. Mladý Američan byl natolik přesvědčivý, že hlavní porotce, známý podnikatel a miliardář Richard Branson nabídl 65 tisíc dolarů výměnou za 20% podíl ve firmě Locker Board, což zvedlo odhadovanou hodnotu společnosti až na 325 tisíc dolarů.

Připoutejte se, prosím. Češi v centru Prahy postavili unikátní simulátor českého letounu L-410

Odlepili jsme se z ranveje ruzyňského letiště, asi hodinu kroužili nad Prahou a poznávali krásy středních Čech a...

„Vybral jsem si Richarda Bransona, protože pro mě je to opravdu někdo. Vlastní spoustu firem, svůj ostrov, a dokonce vesmírnou loď. Navíc jsme si od první chvíle rozuměli. Řekl mi, že ve mně vidí sám sebe v době, když začínal podnikat,“ popisuje počátky svého podnikání Carson.

Ekologická velkovýroba

Po odvysílání epizody Shark Tanku začal byznys mladému podnikateli stále více růst. Návštěvnost e-shopu stoupala a Carsonovi začalo chodit čím dál větší množství objednávek. Vzhledem k tomu, že již nebyl schopen výrobu zvládat, využil získaných peněz a sehnal výrobce, který mu zajistil velkovýrobu jeho skateboardů. Uzavřel tedy partnerství se společností PS Stix, která nyní vyrábí všechny Locker Boardy z recyklovaného dřeva, které by bylo jinak bylo vyhozeno kvůli vadě v podobě skvrn či chybě při zpracování.

Miniboard se vyrábí ve čtyřech odlišných provedeních. První model dlouhý 61 centimetrů je vhodný především do skateparku a jeho cena je 108 dolarů (2 500 korun), druhý měří 43 centimetrů, stojí 98 dolarů (2 200 korun) a je určen zejména pro triky a zbylé dva stejně dlouhé modely za 116 dolarů (2 600 korun) slouží pro běžnou jízdu.

Vzhledem k tomu, že se Carson zajímá také o životní prostředí, z prodeje každého skateboardu věnuje 1 dolar neziskové organizaci Ocean Unite, patřící právě Richardovi Bransonovi, která bojuje proti znečišťování oceánů. „Klidně bych mohl sehnat výrobce v Číně, kde bych nechal vyrobit levný plastový skateboard. Ale já chci něco jiného. Chci vytvořit udržitelný produkt, který dobře vypadá a zároveň inspiruje ostatní k tvrdé práci a snům. Moje mise je dlouhodobá, proto chci, aby byl skateboard z ekologických a dlouhodobě udržitelných materiálů,“ hlásí sebevědomí mladý byznysmen.

Tajný projekt s Nike

Poté, co epizoda proběhla televizí i internetem, hodnota Carsonovy společnosti vzrostla o 300 procent. Skateboardy již neprodává pouze na vlastním e-shopu, ale také na Amazonu a v několika menších kalifornských obchodech. Značka Locker Board vlastní již dva patenty a čtyři obchodní značky, díky kterým vydělala za dobu své existence více než 68 tisíc dolarů, tedy více než 1,5 milionu korun.

Kromě spolupráce s Richardem Bransonem třináctiletý Carson navázal kontakt s módním gigantem Nike, se kterým chystá prozatím utajovaný projekt. Podle všeho se nicméně bude jednat o plán, jak svůj byznys udělat ještě ekologičtější a popřípadě přijít i s novými nápady.

Carson přiznává, že kvůli vlastnímu podnikání a odlišnosti se setkal již několikrát s nevhodnými komentáři a dokonce i výhrůžkami ze strany svých vrstevníků. I nadále si však dle svých slov žije vlastním životem a z komentářů okolí si nic nedělá. Jeho běžný den je rozdělen mezi školní povinnosti, práci pro svou společnosti a surfování. Do školy chodí pouze na několik vyučovacích hodin, po zbývající čas se učí doma. Hlavní důraz klade na své podnikání a především splnění svého cíle – dostat Locker Board do batohu každého amerického dítěte.

Foto: Locker Board