Tesla.com byl druhý největší nákup samotné domény v historii. Elon Musk za ni zaplatil 11 milionů dolarů

Šéf Tesly Elon Musk

Dříve nebo později přijde každý byznys, jehož prodeje jsou alespoň z části realizované online, na to, že je pro něj doména a budování samotné značky jedna z nejdůležitějších věcí. Zpočátku to samozřejmě funguje jakkoliv, ale pokud má jít o něco jednoduše zapamatovatelného a cenného, je v dnešní době potřeba investovat mimo jiné i do prémiových domén. Podobnou situaci zažila kalifornská automobilka Tesla, která pod vedením Elona Muska ještě relativně nedávno používala doménu TeslaMotors.com.

To dávalo smysl do doby, než začala Tesla vyrábět mimo aut i další zařízení, jako například střešní tašky či nabíjecí stanice do domácnosti, a tak se Musk rozhodl, že bude jednat o nákupu prémiové domény Tesla.com. Nakonec za ni v roce 2016 zaplatil ohromných 11 milionů dolarů, v přepočtu tedy přes čtvrt miliardy korun. To dělá z Tesla.com druhý největší nákup mezi samotnými doménami vůbec, hned za třináctimilionovým prodejem Sex.com. Některé domény se prodávaly i za větší částky, ale všechny už pak byly spojené rovnou s byznysem, který se na nich nacházel.

Vyjednávání o nákupu domény ze strany Tesly dle Elona Muska, který vše potvrdil před několika dny na svém Twitteru, trvalo více než 10 let. Stále zároveň není jasné, jaké byly přesné podmínky, automobilka to ostatně držela dlouho v tajnosti. Dnes ovšem Tesla vypadá s atraktivní doménou mnohem věrohodněji. Není to nicméně poprvé, kdy v souvislosti se svou značkou kalifornská automobilka musela platit. Ani její původní název totiž nebyl tak úplně zdarma a z vlastní hlavy.

Název Tesla Motors totiž vymyslel Brad Siewert, od kterého si Tesla v roce 2004 koupila veškerá práva za částku 75 tisíc dolarů, respektive 1,7 milionu korun. Už kdysi Tesla ve spojitosti se svým názvem řešila mnoho problémů, jelikož registrované značky pro Teslu existovaly již v USA, Evropě nebo Číně.

Jedním z možných názvů, které firma zvažovala, byl také Faraday po známém britském vědci, ale nakonec na to nedošlo. Jedním z aktuálních konkurentů Tesly je nicméně americký startup Faraday Future, který část tohoto jména přijal. V rámci série tweetů, ve kterých si Musk zavzpomínal na historii vlastní firmy, se objevilo také vozidlo, které původně inspirovalo Teslu k výrobě první verze Tesla Roadsteru.

tzero

Oním vozidlem bylo tzero od americké firmy AC Propulsion, které přišlo na trh v roce 1997 ve velmi omezeném počtu kusů. Vyrobily se pouze tři produkční kusy, které se dostaly k zákazníkům, a v roce 2003 firma nadobro zavrhla možnou velkovýrobu. Poslední verze modelu byla schopna ujet 480 kilometrů na jedno nabití a z nuly na sto kilometrů zrychlit během 3,7 vteřiny s maximální rychlostí 270 km/h. V mnoha aspektech tak AC Propulsion předběhlo svou dobu a inspirovalo množství dalších společností, včetně Tesly.

bytedance-office

Přečtěte si takéNejhodnotnější startup světa ByteDance stojící za aplikací TikTok spouští miliardový investiční fond

Na poslední verzi automobilu s lithium-iontovou baterií pracoval jistý Martin Eberhard, který se snažil koncept protlačit do produkce u dvojice stojící za AC Propulsion. Bohužel se mu to nepodařilo, a tak se v roce 2003 spojil s Marcem Tarpenningem, aby v červenci téhož roku založili vlastní společnost, která si podobný vůz vyrobí – Tesla Motors. Série jednání a testování prototypu vedla až k úvodnímu investiční kolu Series A v roce 2004, kdy Musk do Tesly poprvé investoval a později ji naplno ovládl.

tesla-roadster-canyon1

Tesla Roadster

Foto: Tesla

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.