Taxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřeruší
, /

Taxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřeruší

Taxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřeruší

Otevřená bitva přepravních společností pokračuje. České Liftago a estonské Taxify v posledních měsících vstoupily do otevřené války s tím, že se tuzemskému startupu nelíbí, jak ten zahraniční operuje. Podle Liftaga porušuje Taxify zákonné podmínky, když jezdí mimo jiné s řidiči bez taxikářských licencí, a Městský soud v Praze mu dal dnes za pravdu, když nezákonný provoz Taxify v hlavním městě zakázal.

Rozhodnutí zatím není pravomocné a Taxify již oznámilo, že se proti němu hodlá odvolat, ale jedná se o další důležitý verdikt soudu, který může ovlivnit, jak u nás budou podobné přepravní služby fungovat. Zákaz činnosti v Praze, pokud bude Taxify i nadále porušovat zákonné podmínky pro taxi, nicméně není tolik překvapivý. Stejně totiž soud rozhodl v říjnu o stejné věci v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích – i v těchto městech Taxify nařídil, aby začalo používat výhradně licencované řidiče.

Estonská firma už tehdy říkala, že s předběžným opatřením nesouhlasí, protože podle ní neprovozuje žádnou činnost, které se soudní rozhodnutí týkalo. I proto ve zmíněných městech jezdit nepřestala. Taxify argumentovalo tím, že pouze vyvíjí a provozuje softwarovou platformu, přes kterou se mohou řidiči propojit s cestujícími. Soudkyně Zuzana Čížková, jak píše iRozhlas.cz, dnes ovšem rozhodla, že Taxify prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě skutečně poskytuje.

To znamená, že se tedy i Taxify musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby, což znamená například povinnost řidičů vlastnit taxikářskou licenci, ale také znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovanou obsluhu taxametru. Městský soud v Praze proto dnes rozhodl o stejném předběžném opatření jako v dalších českých městech, kde se případ řešil separátně, tedy že Taxify musí tyto podmínky začít dodržovat. Soudkyně nesouhlasila ani s dalším argumentem, že by Taxify sjednávalo pouze spolujízdu.

Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

Synonymem elektromobilky, tedy automobilky, která vyrábí elektrické vozy, je dnes jednoznačně americká Tesla a...

„S dnešním rozhodnutím soudu nesouhlasíme a jsme připraveni se proti němu odvolat,“ uvedl k dnešnímu rozhodnutí Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko, který ho považuje nejen jako krok zpět pro vlastní službu, ale také jako prohru pro pokrok a svobodu v přepravě v České republice. Taxify nevylučuje, že se celá záležitost kvůli své složitosti může dostat až k Nejvyššímu soudu.

Pokuta přes půl milionu korun

Byť Taxify s výroky soudů dlouhodobě nesouhlasí, přesto začíná alespoň částečně podmínky své služby měnit. Důvodem je zřejmě především pokuta ve výši 590 tisíc korun, kterou soud v rámci exekučního řízení estonskému startupu udělil za to, že ve zmíněné čtveřici českých měst předběžné opatření nedodržoval a jezdil i nadále bez řidičů. Od 1. prosince tak Taxify od řidičů v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích vyžaduje platné živnostenské oprávnění i právě průkaz řidiče taxislužby.

Přestože se jednalo zatím jen o předběžné opatření, nikoliv pravomocné rozhodnutí, je možné v rámci něj zahájit právě zmíněnou exekuci. Návrh na ni předložilo soudu konkurenční Liftago, jemuž se nelíbilo, že Taxify nadále jezdí bez licencovaných řidičů. „Taxify věří, že odvolací soud poté, co zváží argumentaci podporující uvedené právní závěry o nevykonatelnosti nařízeného předběžného opatření, toto rozhodnutí soudu zruší,“ uvedl šéf Taxify Roman Sysel s tím, že jeho firma již podala návrh na odklad a zastavení exekuce.

Novou situací ode dneška nicméně je, že stejné předběžné opatření platí i v Praze. Taxify pro CzechCrunch prozradilo, že i pražské řidiče již vyzvalo, aby si dokumenty do svých profilů nahráli. „Dokonce je k tomu stejně jako v ostatních městech finančně motivujeme, aby nenesli jakýkoliv náklad na jejich zařízení. K dnešnímu dni již většina řidičů do svých profilů nahrála jak průkaz řidiče taxislužby, tak i živnostenské oprávnění pro silniční motorovou dopravu pro přepravu osob, tj. stejné živnostenské oprávnění, kterým mají dle zákona disponovat klasičtí taxikáři,“ vysvětluje Sysel a potvrzuje, že vzhledem k tomu, že jde zatím o nepravomocné rozhodnutí a Taxify se proti němu odvolá, provoz v Praze firma přerušovat nebude.

Aktualizace 5. 12. 14.00: V textu jsme doplnili vyjádření Taxify ohledně taxikářských licencí u pražských řidičů.