Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala
, /

Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

Synonymem elektromobilky, tedy automobilky, která vyrábí elektrické vozy, je dnes jednoznačně americká Tesla a zřejmě to tak ještě minimálně nějakou dobu zůstane. Elon Musk v posledních letech prokopává elektromobilům cestu na silnice hlava nehlava, až mu málem celá firma zkrachovala, ale rozhodně za to nesklízí jen ovace. Mnoho konkurentů se snaží úspěchy Tesly zlehčovat, často proto, že jim v elektromobilech ujíždí vlak. Výjimkou je německé Porsche.

Stuttgartský výrobce sportovních vozů, který patří do koncernu Volkswagen, nedávno představil novou verzi svého ikonického modelu 911 Carrera, ale jednak na něm není příliš mnoho novinek a hlavně celý automobilový průmysl čeká na úplně jiný model. Porsche ohlásilo svůj první plně elektrický vůz, který má dorazit v příštím roce. Bude se jmenovat Taycan a pro tradiční automobilku to bude znamenat významnou proměnu, které se však zřejmě nebylo možné vyhnout.

V září Porsche oznámilo, že definitivně končí s dieselovými motory, i proto, aby se odstřihlo od neslavné aféry Dieselgate, která v rámci Volkswagenu zasáhla i tuto značku, a budoucnost vidí v elektřině. Do elektrických aut plánuje v následujících čtyřech letech investovat 6 miliard eur, což je více než 150 miliard korun, a tak jsou očekávání vysoká.

Mnozí fanoušci rychlých vozů a zvuku tradičních spalovacích motorů si zatím nedokáží (nejen) Porsche na elektřinu představit, ale šéfové ve Stuttgartu, kde automobilka sídlí, své vizi věří. „Děláme to kvůli emisním limitům,“ přiznal pro deník Los Angeles Times šéf Porsche Oliver Blume, ale druhým dechem dodal, že má jeho firma velkou motivaci. Velký úspěch totiž Porsche slaví v motorsportu, kde se také začíná na elektřinu přecházet, a tak nyní chce tento úspěch přenést z okruhu na běžné silnice.

Mladý divoký kůň

Už dnes je ostatně 60 procent prodaných Panamer v Evropě hybridních, a tak se v Porsche nebojí, že by přechod na elektřinu neměl u běžných spotřebitelů fungovat. „Jakmile lidé začnou elektromobily jezdit, uvědomí si, že je v nich velký potenciál. Akcelerace je dechberoucí, neslyšíte žádný hluk a ukliďnuje vás pocit, že neznečišťujete životní prostředí,“ míní Klaus Zellmer, který řídí Porsche v Severní Americe.

Startup Rivian představil elektrický pickup, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou let

Trh s elektromobily se posouvá mílovými kroky takřka každý den, a proto není zvláštností, že ze startupového...

Oba muži, Oliver Blume i Klaus Zellmer, se nicméně shodují, že i v elektrickém modelu musí řidič poznat, že sedí v Porsche. Jen vám zkrátka pod kapotou nebude dřímat spalovací šestiválec, ale elektromotor, který bude mít 600 koní. Právě tolik má mít první elektrické Porsche zvané Taycan, což v překladu znamená „mladý divoký kůň“. Ambice tradičního německého výrobce, kterého Ferdinand Porsche založil před 87 lety, jsou velké. Taycan má být první z mnoha vozů v rámci elektrické série Mission E.

Inspiraci Porsche pochopitelně čerpá také od lídra elektromobilového průmyslu, americké Tesly, pro kterou – pro některé možná trochu překvapivě – šéfové Porsche nacházejí především slova chvály. „Když se podíváte na to, co Tesla dokázala, na objem jejich produkce a jejich ceny, je to skutečně ohromující,“ neskrýval uznání Zellmer, na jehož severoamerickém trhu bude právě Tesla a zejména její Model S největším soupeřem Taycanu. A do budoucna také například Roadster.

„Pokud tohle dokážete udělat s jednou značkou a prodejní sítí, která nemá žádné dealery a skutečnou obchodní organizaci, je to o to více ohromující,“ dodává Zellmer a naráží mimo jiné na poslední čísla Tesly, které se konečně začalo dařit vyrábět ve větším měřítku nejdostupnější Model 3. I díky tomu se v posledním čtvrtletí automobilka Elona Muska dostala do černých čísel a hodlá v tomto trendu pokračovat.

Jak si proti Tesle povedou tradiční automobilky, které mohou mít mnoho výhod, například co se týče výrobní kapacity svých továren nebo finančních prostředků, ale zároveň proti Tesle mají několikaletou ztrátu ve vývoji, zajímá celý automobilový průmysl. První elektrické vozy tradičních značek by se měly začít objevovat už příští rok včetně Porsche a všichni budou stát proti vozům značky Tesla, jež patří v USA nejen mezi nejprodávanější elektrické vozy, ale například Model 3 už se blíží vrcholu mezi úplně všemi sedany.