Češi chtějí dobýt svět s nástupcem Pokémonů a Magiců. Jejich moderní hra Scratch Wars už prodala 1,5 milionu karet
, /

Češi chtějí dobýt svět s nástupcem Pokémonů a Magiců. Jejich moderní hra Scratch Wars už prodala 1,5 milionu karet

Češi chtějí dobýt svět s nástupcem Pokémonů a Magiců. Jejich moderní hra Scratch Wars už prodala 1,5 milionu karet

Jeden a půl milionu karet. Každá naprosto unikátní, kterou na světě nemá nikdo jiný. Dopředu navíc nikdy nevíte, jakou máte, protože ji musíte jako výherní los setřít. Až pak se před vámi zjeví Havraní asasín, Šrotorobot nebo Nasupený sup. Tolik – přes 1,5 milionu – karet už dokázalo prodat české studio Notre Game, které bojuje v nesmírně konkurenčním prostředí o volný čas dětí pohádkovým a tak trochu absurdním fantasy světem, který unikátně propojuje jak v kartách, tak v mobilní aplikaci.

„Žijeme v digitální věku, a tak jsme vytvořili karetní hru 21. století,“ popisuje ve svém karlínském sídle Jiří Mikoláš sběratelskou karetní hru Scratch Wars, která se rychle usadila na tuzemském trhu a nyní má velké plány. Respektive velké plány s ní má Jiří Mikoláš a jeho tým v Notre Game, který přinesl do tradičního světa deskových her, kam se řadí i ty karetní, několik zajímavých inovací. Není to ale jen o nich.

Když mi pětatřicetiletý Jiří Mikoláš začíná ukazovat jednotlivé kartičky, okamžitě mě napadnou „Magicy“, které jsem kdysi hrál a sbíral. Dnes již kultovní hra Magic: The Gathering české Scratch Wars skutečně v lecčems inspirovala, ale jelikož vznikla už před čtvrtstoletím, nedokáže dnes podle šéfa Notre Game úplně jít s dobou. Co tím má Mikoláš na mysli? „Zjednodušeně řečeno jsme něco jako novodobé Magicy. Vyvinuli jsme unikátní propojení fyzického a mobilního světa, kde můžete hrát se stejnými kartami,“ popisuje Mikoláš první unikátní záležitost.

Každá z 1,5 milionu karet, které se za dva roky prodaly, má unikátní QR kód, díky kterému si ji můžete nahrát do mobilní aplikace Scratch Wars. Pak už je jen na vás, jestli ke hře zvolíte mobil, nebo klasické karty. „Děti dnes získáme právě díky mobilní aplikaci, kde jsou jako doma, ale na rozdíl od jiných her jim k tomu nabídneme i fyzickou podobu hry, kterou se na mobilu naučí hrát. Zatímco u mobilní hry obvykle vydrží jen pár týdnů nebo měsíců, u fyzické hry je to mnohem delší,“ vysvětluje strategii Mikoláš.

V mobilu i na stole

Už i Magic: The Gathering nebo Pokémoni, které jsou rovněž jednou z nejpopulárnějších sběratelských karetních her na světě, se snaží do různých mobilních nebo počítačových her překlápět, ale podle Mikoláše je zásadní to, že zatímco jejich světy jsou oddělené, ve Scratch Wars skutečně dostanete zážitek na mobilu i na stole s kartami úplně stejný. Souboje s kamarády tak mohou děti svádět na mobilech, ale pak si sednou ke stolu a mohou jednotlivé karty řešit fyzicky a třeba diskutovat o jejich cenách a směňovat je. Jelikož je každá karta unikátní, vždy bude něčím zajímavá. Nikdo nemůže mít dvě stejné.

Podle Jiřího Mikoláše jsou dnes Scratch Wars v České republice v počtu prodaných karet právě na úrovni mnohem slavnějších Pokémonů a chtějí dále růst. Aktuálně má česká hra už čtyři edice a hrají ji desítky tisíc hráčů, jimiž jsou nejčastěji děti od 10 do 13 let, ale často svou promyšleností zláká i dospělé. Scratch Wars totiž mají několik různě obtížných herních systémů. Co však spolehlivě funguje hlavně na začátku na děti, jsou stírací karty, na což ostatně odkazuje i samotný název celé hry.

Když si koupíte balíček karet Scratch Wars, musíte je nejprve rozbalit a pak ještě setřít, jako když zjišťujete, jestli je loterijní los výherní, což přidává na zážitku. „Potřebovali jsme se marketingově odlišit. Sběratelských karetních her jsou stovky, ale stírací karty má jen jedna hra, ta naše. Byli jsme první na světě a zatím nás nikdo nenapodobil,“ popisuje další unikátnost Scratch Wars Mikoláš. Zároveň se ale kvůli tomu významně prodražila výroba jednotlivých karet.

Unikátní karty i herní mechanismy

Notre Game museli nejprve najít tiskárnu, která to vůbec zvládne a navrhne kartu tak, aby se při seškrabávání svrchní vrstvy nepoškrábala. Nakonec s hledáním uspěli a jedna tiskárna vyvinula unikátní směs laků a na karty Scratch Wars nanáší celkem 11 vrstev, aby vše fungovalo. Místo desítek halířů platí Mikoláš za jednu kartu násobně více, ale tvrdí, že to za to stojí. Navíc ani tím ještě výčet jedinečných prvků jeho sběratelské karetní hry nekončí.

Jelikož se otec dvou dětí, na nichž své nápady často testuje, věnuje vývoji deskových her prakticky celou kariéru, nechtěl už ve Scratch Wars pracovat s tradiční a již ohranou hrací kostkou. Proto přišel s papírovým ozubeným kolečkem, které se roztočí na tyčce (jež zároveň počítá herní životy) a určí zbraň, s níž následně vaše postava hraje. „Nechtěli jsme jen obyčejné házení kostkou, tak jsme si vymysleli tuhle blbost, a zjistili jsme, že to ještě před námi nikdo jiný nevymyslel, tak jsme si to rovnou nechali patentovat,“ směje se Mikoláš.

Nejde ale jen o netradiční zážitek a okořenění celé hry, ale také praktické výhody. Papírové kolečko může mít libovolný počet zubů, čímž se přidává počet hodnot, které si můžete vylosovat, a zároveň ukáže více informací. Právě zbraně jsou klíčovou součástí celé hry. Jednotlivé hrdiny na kartách je třeba dobře zkombinovat se zbraněmi, což jim dodává potřebnou sílu a zlepšuje každou postavu. Válečníci jsou různého charakteru, mají vtipná jména a jak již bylo řečeno, nikdy se nesetkají dva stejní.

Sázka na jednu kartu

Tím se dostáváme k poslední unikátnosti, kterou si Jiří Mikoláš pro Scratch Wars vymyslel. „Jsme také první hra na světě, jejíž karty mají dvě dimenze rarity,“ chlubí se vystudovaný kulturolog, který má na svém kontě již přes 40 vydaných deskových her. Díky dvoudimenzionální raritě se již dnes cena některých válečníků ze Scratch Wars pohybuje klidně v řádech stovek až tisíců korun a Mikoláš míní, že v čase bude jen růst, jako tomu je například u zmíněných Magiců. V ryze mobilní hře by takový prvek ceny a možné směny mezi hráči nikdy nebyl tak atraktivní.

Mobil místo klíčů a hotel s hostelem v jednom. V Praze už rok funguje unikátní chytrý hotel MeetMe 23

Novorenesanční dům ve Washingtonově 23 v Praze byl postaven ještě za dob Rakouska-Uherska. První majitel pocházel z...

„Jednu kartu prodáváme za 25 korun. Hodnota prodaných karet Scratch Wars v maloobchodních cenách tak je na necelých 40 milionech korun, což je na Česko obrovské číslo,“ říká Mikoláš, jehož firma Notre Game vsadila všechno na jedinou kartu. Zatímco jiní často pracují na několika hrách současně, aby diverzifikovali příjmy, Notre Game se plně soustředí pouze na Scratch Wars. „Vnímám to jako obrovskou výhodu. Všechno jsme vsadili na jednu kartu, protože jsme tomu konceptu, který jsme si vymysleli, naprosto věřili,“ přiznává Mikoláš a čísla mu zatím dávají za pravdu.

Dnes již šestnáctičlenný tým si až dosud dělal všechno v rámci své karlínské kanceláře sám, od návrhu karet přes marketing až po distribuci. Jen tisk probíhá ve specializované tiskárně. Ostatně i proto v Notre Game najdeme několik programátorů, ilustrátorů, 3D modelářů, marketérů, komuniťáků a také obchodní a výrobní tým. A všechny nyní čeká dosud největší výzva – expanze do Německa. Od obřího trhu našich západních sousedů si Jiří Mikoláš hodně slibuje, ostatně má pro to jednoduchý důvod. „Vývoj nás stál obrovské peníze a všechno, co vyděláme, investujeme zpět do hry, takže v černých číslech zatím nejsme, ale se vstupem do Německa by se to mělo začít otáčet,“ hlásí Mikoláš.

Sám sice německy neumí, ale tamní lingvisté už mají v ruce podklady, aby pojmenovali první tisíce válečníků, jež na nový trh v příštím roce vtrhnou. Mikoláš si chce s německý jmény vyhrát podobně jako v Česku. K půl druhému milionu českých jmen sice jeho týmu dopomohl generátor, ale i tak je každá kartička originální a obvykle i vtipná. Trpaslík kostižer, Král kurníku a nebo Bombardovací tučňák, na ty všechny můžete ve Scratch Wars narazit. A v podobném duchu se mají bavit i Němci.

Pro další růst celého studia Notre Game byly velmi důležité také investice, které se mu podařily během letošního roku nabrat. Více než 10 milionů korun, což je i mezi ryze technologickými startupy na začátku celkem slušné číslo, do firmy vložili fond J&T Ventures a spolupracovník J&T, uznávaný energetik a známý milovník stavebnice LEGO Michal Šnobr, přičemž oba subjekty mají ve firmě kolem 26 %, a připojil se k nim ještě podnikatel Petr Homolka, jemuž pro změnu patří řetězce hračkáren Sparky’s, Bambule či HM Studio. Ten má necelých 9 % a Jiří Mikoláš si tak zatím ve své firmě drží největší podíl, byť již ne majoritní.

Plán pro následující rok má Mikoláš se svým týmem jasný. Úspěšně chce vstoupit do Německa a zároveň jedná o možné expanzi do Francie a Polska. Při rozšíření do zahraničí se bude hrát tak trochu o budoucnost celé hry Scratch Wars, která má v Česku po dvou letech postavené velmi dobré základy, a nyní je potřeba škálovat. Čím víc prodaných karet, tím větší zisky. Už Německo, pokud se moderní karetní hra pro 21. století uchytí, může pro Notre Game přinést přetočení byznysu do černých čísel a lze očekávat, že ani tam se nebude chtít herní inovátor z Karlína zastavit.