Proč se YouTube Rewind 2018 stalo nejnenáviděnějším videem v historii a posbíralo 13 milionů palců dolů
, /

Proč se YouTube Rewind 2018 stalo nejnenáviděnějším videem v historii a posbíralo 13 milionů palců dolů

Proč se YouTube Rewind 2018 stalo nejnenáviděnějším videem v historii a posbíralo 13 milionů palců dolů

Když před jedenácti dny vydal YouTube své video zvané Rewind 2018, stalo se něco, co pravděpodobně málokdo čekal. Tento výroční počin, kterým se populární videoplatforma patřící pod křídla Googlu snaží každý rok shrnout dění na své platformě, se totiž potkal s obrovskou nevolí veřejnosti a rychle se vyšplhal na druhé a posléze i první místo v žebříčku videí s největším počtem palců dolů v historii. YouTube Rewind 2018 tak nechtěně předběhl i notoricky známé Baby od Justina Biebera.

Takto masivní „dislajkování“ na videu, které YouTube sám produkoval, jistě svědčí o širším fenoménu. Přestože letošní Rewind 2018 na první pohled svým námětem, filmařským pojetím, obsazením ani postprodukcí výrazně nevybočoval z linie nastavené předešlými ročníky, něco způsobilo, že se právě letošní ročník potkal s takovou nenávistí. Z pohledu laika tak logicky musí vyvstat otázka, proč se tak stalo?

Odpověď na takovou otázku je pravděpodobně všechno, jen ne prostá. Díky rozmanitosti youtubové komunity, ať už na straně konzumentů obsahu nebo jejich tvůrců, se prakticky nelze dobrat ke dvěma stejným pohledům na věc. Minimálně však lze vypozorovat důvody, které se v různých vysvětleních často objevují.

Již podruhé YouTube nezapojil největšího youtubera

Švéd Felix Kjellberg známý pod přezdívkou PewDiePie je v čase publikování tohoto článku ještě stále nejodebíranějším youtuberem světa. Je to však už také podruhé, co jej YouTube do svého výročního přehledu nezahrnul. Zatímco minulý rok byla jeho největším problémem kauza, kdy byl kvůli vtipu označován za antisemitu, v letošním roce pokračoval na podobné notě a černým humorem jeho kanál jen oplýval. PewDiePie začal produkovat satirickou sérii zvanou Pew News, nevhodně si na základě memu dělal legraci z problému se závislostmi zpěvačky Demi Lovato a v neposlední řadě začal zápasit o místo nejodebíranějšího kanálu na YouTube.

Cesta Davida Dobrika z Košic do USA aneb jak 22letý youtuber získal 10 milionů odběratelů a zájem Netflixu

David Dobrik se sice narodil na Slovensku, ale už jako dítě se dostal do Spojených států, kam emigroval společně se...

PewDiePieovo prvenství je totiž atakováno indickým multižánrovým studiem T-Series, tedy velkou korporátní společností, která je přesným opakem Felixe Kjellberga, jakožto jedné osoby, která dodnes vyrábí videa u sebe doma. PewDiePie tak začal bitvu s tímto korporátním obrazem platformy, v čemž ho ostatně podpořili i jiní velcí youtubeři.

Výsledek? PewDiePie opět začal prudce nabírat odběratele a z celé záležitosti se stal internetový meme, který byl dokonán nejspíš v okamžiku, kdy neznámý hacker vytiskl na minimálně padesáti tisících tiskárnách na světě letáky, které všechny žádaly o odběr PewDiePie a zrušení odběru T-Series.

Právě vtipy a podobné kontroverze, které nejednoho člověka urazí, jsou přitom mnohdy základem, na kterých image mladého Švéda stojí. Dalo by se říct, že PewDiePie pracuje s internetovými memy a na jejich základě tvoří obsah, což je zábava, kterou si užívají miliony lidí. Zároveň je to však zábava, kterou YouTube nechce podporovat, protože si nemůže dovolit masivní nenávist větší části veřejnosti. A proto Kjellberga do svého výročního videa Rewind nezařadila. Jenže 77 milionů jeho odběratelů (a obecně podporovatelů internetové kultury memů) to však logicky nenechá být, a tak se jistě svým dílem přičinili na současných třinácti milionech palců dolů.

Faktické vyfiltrování dalšího obsahu

Pokud jste měli pocit, že přestože největší youtubery sledujete, tak žádné z nich v Rewindu nevidíte, není to náhoda. PewDiePie totiž není jediným fenoménem, který se do současného přehledu youtubových trendů nedostal, a tak velice jednoduše může vzniknout pocit, že se YouTube vyhýbá minimálně části svého skutečného obrazu.

Do videa se totiž nedostali ani další vlivné osobnosti, jež se zasloužili většinou o obsah, který byl na platformě nejvíce vidět. Rewind například neobsahuje nikoho ze čtveřice youtuberů, kteří mezi sebou na sklonku léta zápasili v boxu (KSI, Deji, Logan Paul a Jake Paul). Dále se v něm neobjevil žádný zástupce ze zmíněného T-Series a ani Shane Dawson, youtuber, který je na platformě již přes deset let a v posledním roce se začal zaměřovat na konspirační teorie a v dokumentárních sériích také na příběhy některých jiných kontroverzních youtuberů včetně Jake Paula. I tato absence výrazné části tvůrců přilila olej do ohně.

Kritika od tvůrčí i divácké komunity

Kroky, které YouTube v letošním roce učinil, přitom dopadly na téměř každého tvůrce. Byly například zpřísněny podmínky pro vstup do partnerského programu, ve velké míře se začaly objevovat případy demonetizování videí a mnohdy se jejím terčem staly videa, která si to dle jejich tvůrců nezasloužila. Jednoduše řečeno, některým youtuberům bylo odepřeno právo na umístění reklam k jejich videím a tedy zastavení veškerých příjmů, jež by normálně z těchto videí plynuly.

Často to byla právě kontroverzní videa od tvůrců zmíněných výše, často ale také nevinný kousek, jako například cestovatelské video z Indonésie. Když se proti těmto praktikám youtubeři ozvali, fanoušci je logicky následovali, a tak byl více vidět názor, že by se YouTube ke svým tvůrcům měl chovat lépe a ne hůře na úkor inzerentů, kteří si z více či méně jasných důvodů nepřejí být spojováni s určitými typy videí. YouTube byl všemi těmito body tlačen stále více do rohu.

Ironie, která se snaží vypadat seriózně

Neúspěch YouTube Rewind 2018 však nelze přičinit jen kauzám, které se celý rok vyvíjely na pozadí platformy a tudíž měly podíl na nevídané nevoli veřejnosti. I video jako takové, respektive jeho postprodukce, podle některých zúčastněných mělo velké mezery. Youtubeři Casey Neistat a Marques Brownlee (MKBHD) shodně vypověděli, že při natáčení svých scén cítili spoustu ironie, vtipu a především kontextu, který se jednoduše do finálního produktu nedostal.

Diváci Cayseho Neistata například ví, že zkrátka není jeho styl, aby křičel, že YouTube Rewind potřebuje K-Pop, což je replika, kterou ve videu má. „Když jsme tuto scénu natáčeli, museli jsme ji dělali asi desetkrát, protože se pokaždé někdo na place zasmál. Ale tenhle sarkasmus tam chybí,“ vysvětloval Neistat ve svém videu.

Video pro inzerenty

Nejenom, že se kritika snáší na věci, které v Rewindu nejsou, spousta výhrad má komunita i k obsahu, který v něm je. Pravděpodobně nejčastěji zmiňovaným argumentem se stal názor, že Rewind není víc než video pro inzerenty, které nemá s oslavováním toho nejzajímavějšího z komunity nic společného. Má prý jít o způsob, jak inzerentům ukázat „to nejlepší z YouTube“, avšak jen to nejlepší ve smyslu co nejméně kontroverzní a zasahující i dál než na osoby youtuberů.

Tím, že se do Rewind dostali již opakovaně obecně známé celebrity jako John Oliver, Trevor Noah či Will Smith, dostává celý počin nesmírně inkluzivní charakter, i když, jak již bylo uvedeno výše, zdaleka všechny reálné aspekty dnešního YouTube v něm nejsou obsaženy. Vstřícný postoj k inzerentům, který je toho důsledkem, nicméně dokonává předchozí, již zmiňované kroky.

Řetězový efekt a celkové zklamání

I téměř dva týdny po vydání videa se počet palců dolů nezastavuje, což je živná půda pro řetězový efekt. Můžeme jen spekulovat, kolik lidí zmáčklo palec dolů na základě reakce davu okolo nich nebo reakce médií, která v hojném počtu o celé události začala psát už ve chvíli, kdy se stalo video druhým nejnenáviděnějším.

„Vzpomínám si, jak Rewind byl poctou pro tvůrce. Bylo to něco, čeho bylo cool být součástí. Teď jsem skoro rád, že v něm nejsem, protože je to tak divné video, tak odpojené od komunity a tvůrců,“ reagoval na situaci PewDiePie ve svém videu. Jak dále řekl Marques Brownlee, YouTube svou platformu vidí očividně zcela jinak než tvůrci a diváci, což by mohlo do budoucna znamenat problém sahající mnohem dál než na výroční video Rewind.