Nízkonákladovou aerolinku WOW Air má z dluhů dostat miliardová investice. Zatím se zbavuje spojů a letadel
, /

Nízkonákladovou aerolinku WOW Air má z dluhů dostat miliardová investice. Zatím se zbavuje spojů a letadel

Nízkonákladovou aerolinku WOW Air má z dluhů dostat miliardová investice. Zatím se zbavuje spojů a letadel

Mezi obrovské letecké dopravce se v posledních zhruba 10 letech začaly postupně řadit i takzvané lowcosty, tedy nízkonákladové aerolinky, které se vyznačují menším pohodlím, omezeným prostorem a většinou i placeným občerstvením, výběrem sedadla, platbou za zavazadlo či omezenou pomocí při odbavení. To vše výměnou za často až extrémně nízkou cenu. Jednou takovou společností je také islandská aerolinka WOW Air, která se vyznačuje typickým fialovo-růžovým designem s obrovským nápisem WOW.

WOW Air byla jedna z vůbec prvních aerolinek, která začala létat za velmi nízké ceny mimo Evropy i do USA, kam postupně napojila až 11 různých spojů. Poslední rok se jí ovšem nedařilo a utápěla se v dluzích, za poslední měsíce se byla proto nucena zbavit několika svých větších letadel, které vykazovaly ztrátu, a také zrušením některých spojení, kde nebyla plná vytíženost. Zdálo se, že pokud se nestane zázrak, aerolinka v příštích 12 měsících zkrachuje.

Dlouhodobá vyjednávání s jejím investičním partnerem Indigo Partners nicméně během minulého týdne potvrdila, že si jde WOW Air pro novou investici, a to až ve výši 9,4 miliardy islandských korun, respektive kolem 1,7 miliardy korun. To by mělo islandskou aerolinku na nějaký čas podržet a umožnit tak k zákazníkům vrátit některé ztracené spoje. Peníze ovšem aerolinka zatím nemá, dle oficiálních informací si obě společnosti prošly due diligence (zjišťováním všech relevantních informací a dat) a nyní uzavírají finální podmínky.

Indigo Partners je známo vlastnictvím další nízkonákladové aerolinky Spirit Airlines, která byla ještě v roce 2006 na pokraji bankrotu. Díky finanční injekci a mnoha změnám se jí ale na americkém trhu začalo během let dařit natolik, že je aktuálně jednou z vůbec nejvyužívanějších společností. Stejně jako v případě WOW Air si u ní ale připlatíte za sedadla, zavazadla, občerstvení či check-in na letišti. Jen za poslední čtvrtletí Spirit Airlines vykázala příjmy ve výši 97,5 milionu dolarů.

Český fintech Spendee získal od ČNB jako první licenci k přímému propojení s bankami

Česká republika se pomalu začíná přibližovat zahraničí a v bankovnictví chystá zásadní změny. Od okamžitých...

Samotný WOW Air tak po posledních změnách, které představovaly i možnou akvizici společností Icelandair, ze které nakonec sešlo, bude provozovat 11 letadel z původních 20. Jedno totiž pronajala Aruba Airlines, čtyři prodává pro navýšení hotovostních rezerv a dalších se zbavuje v rámci svého speciálního leasingu, kde se po jeho ukončení rozhodla smlouvu neprodlužovat, ani letadla neodkupovat. Aktuálně tak bude WOW Air létat již „pouze“ do 32 destinací, včetně Berlína, Londýna, Frankfurtu, San Franciska, New Yorku či Vancouveru.

O WOW Air bylo nejvíce slyšet v roce 2015 při spouštění letů mezi Reykjavíkem a Los Angeles či San Franciskem ve Spojených státech. Aerolinka tehdy začala s akcí, ve které nabízela lety za pouhých 99 dolarů, v přepočtu tedy asi 2 250 korun. Samozřejmě bez zavazadel či občerstvení, ale i tak šlo o jednu z vůbec prvních aerolinek s podobnou akcí, která se čas od času objevuje znovu.

Stávající spoje by měly být víceméně aktivní až do ledna, poté proběhnou další změny. Mimo rušení spojů a zbavování se letadel muselo WOW Air také propustit 13. prosince 111 zaměstnanců, kteří se připojili k předchozím 350 propuštěným lidem. I tak aerolince nadále zůstává přibližně tisícovka zaměstnanců. „Tohle je jednoznačně jeden z nejsložitějších dnů v historii WOW Air. Máme spoustu lidí, kteří dali WOW Air všechno a umožnili mu stát se realitou, i proto mě nutné propouštění tolik mrzí. Nicméně abychom zajistili budoucí chod WOW Air, nemáme jinou možnost, než učinit tyto drastické změny,“ říká k situaci šéf a zakladatel WOW Air Skuli Mogensen.

Zdá se, že se tak není čeho bát, a výše zmíněnými změnami spojenými s finanční injekcí WOW Air problémy ustojí, stejně jako je ustáli jeho konkurenti. Jde ovšem vidět, jak moc složité je v letecké dopravě nabízet jiné služby než tradiční hráči a jak i jedna malá chyba může znamenat pro firmu konec. Podobně to měl například i irský Ryanair, jehož piloti nedávno protestovali za lepší podmínky a firmě značně poklesly příjmy i zisk.

Foto: Nicky Boogard / Flickr