České e-shopy trhají rekordy. Za jediný den Češi na internetu poprvé utratili přes 1 miliardu korun

V předvánočním čase, kdy se ve velkém nakupují dárky, se tradičně daří internetovým obchodům. Jejich obraty jsou obvykle proti zbytku roku několikanásobné a v mnoha případech budou letos rekordní. V pondělí 10. prosince totiž Češi v e-shopech nechali poprvé v historii během jediného dne více než 1 miliardu korun. Navíc se očekává, že by těchto dní mohlo být až do Štědrého dne ještě několik.

Překonání magické hranice oznámila Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle které přesáhly obraty e-shopů v pondělí 10. prosince 1,1 miliardy korun. Jednoznačně se tak potvrzuje trend, že zákazníci stále více nakupují na internetu, než aby navštěvovali kamenné obchody a nákupní centra. Na internetu má letos nakoupit alespoň některé dárky 86 % uživatelů.

„České e-commerce se daří dlouhodobě, letos by dosažené výsledky mohly dokonce překonat původně očekávaný 16% meziroční růst. Vánoční sezona je z tohoto pohledu klíčová. A podle dat, která máme k dispozici, bude ta letošní z pohledu e-shopů opravdu vydařená. Jen v právě probíhajícím týdnu budou obraty atakovat 5 miliard korun,“ hodnotí aktuální prodeje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

mall.cz-box-mallbox

Mall.cz umí zboží doručit do svých Mall Boxů

Češi stále více volí osobní odběr

Zajímavé je však to, že zatímco lidé stále více nakupují online, tak také stále ve větší míře využívají osobní odběry. Podle APEK dnes 44 % uživatelů při nákupu v e-shopu zvolí osobní odběr, což je změna proti předchozím letům, kdy se zboží více doručovalo až domů. „Zájem o osobní odběr u zákazníků dlouhodobě roste. Tento trend souvisí s prolínáním online a offline obchodů, a to společně se širokou nabídkou odběrných míst externích dopravců,“ říká Jan Vetyška.

dhl-praha-kancelare-7

Přečtěte si takéDo kanceláří neinvestují jen technologické firmy. Podívejte se do nových prostor DHL v Praze

Mnoho lidí (11 %) také volí variantu doručení balíku do zaměstnání, kde jsou zpravidla během dne jednodušeji k zastižení. Zbylých 45 % zákazníků si pak zboží nechává klasicky doručit domů. Například největší český e-shop Alza.cz se na vánoční nápor připravil i tím, že k bleskovému výdeji připravil své tři centrální sklady, čímž lidem přidal další možnost, kde si mohou zboží snadno vyzvednout. Vedle toho má i vlastní AlzaBoxy, konkurenční Mall.cz zase Mall Boxy a stále více e-shopů spolupracuje se službami jako Zásilkovna nebo Uloženka, které celý proces usnadňují.

AlzaBox_Flora

Zboží si lze nechat poslat také do AlzaBoxu

„Nakupujícím vyhovuje, že nejsou nucení řešit konkrétní čas převzetí zboží od dopravce a mohou si jej vyzvednout dle svých potřeb,“ potvrzuje Vetyška z APEK, ale zároveň upozorňuje, že s blížícím se Štědrým dnem jsou už pak zahlcené prakticky všechny výdejní a doručovací kanály. Při doručení mimo vlastní výdejny jednotlivých e-shopů proto Vetyška doporučuje objednávat nejpozději 17. nebo 18. prosince.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.