Nástupce Concordu do tří let. NASA a Lockheed Martin zahájili výrobu nového nadzvukového letounu

Filip HouskaFilip Houska

nasa-lockheedmartin-czechcrunch-1

Foto: Lockheed Martin

Podoba chystaného nadzvukového letounu X-59 QueSST

0Zobrazit komentáře

Uběhlo půl roku od momentu, kdy NASA a americký výrobce letadel Lockheed Martin uzavřeli dohodu o výrobě futuristického nadzvukového letounu, který by jednou mohl fungovat jako alternativa k zaběhlým Boeingům či Airbusům. Známé byly i technické detaily, podoba a odhadovaný časový rámec reálného provozu, nicméně se dosud nevědělo, zdali se již vyrábí. Nově už ale víme i poslední důležitý detail celého projektu.

NASA před pár dny oznámila, že výroba nástupce legendárního ultrarychlého Concordu, jenž je od roku 2003 maximálně tak exponátem pro letecká muzea, oficiálně započala. Hlavní roli v celém konstrukčním procesu takzvaného X-59 QueSST má právě Lockheed Martin, společnost známá zejména pro svou produkci stíhaček, které NASA poskytla grant ve výši 247,5 milionu dolarů, což je více než 5,6 miliardy korun.

nasa-lockheedmartin-czechcrunch-3

Foto: Lockheed Martin

Podoba chystaného nadzvukového letounu X-59 QueSST

S ohledem na tento rozpočet má Lockheed Martin vyřešit jeden z nejzásadnějších problémů, s nímž se supersonická letadla jako taková obecně potýkají: nadměrný hluk. X-59 QueSST proto má být vybaven takovou technologií, jež by výrazným způsobem redukovala sonický třesk, jinak řečeno hluk, který nadzvukové letouny vydávají při dosažení rychlosti zvuku.

Podle inženýrů by se měl hluk rovnat bouchnutím dveří od auta, nikoliv silnému dělovému výstřelu, což mělo v minulosti za následek, že komerční nadzvuková letadla nemohla překonávat zvukovou bariéru nad obydlenými oblastmi, nýbrž pouze nad oceány a jinými neobývanými lokalitami. Pro NASA a Lockheed Martin je tento aspekt prioritou číslo jedna.

K dosažení mnohonásobně menšího aerodynamického třesku je zapotřebí také ideální tvar letounu, což pro server CNBC potvrzuje Peter Iosifidis, manažer celého nadzvukového programu. „Dlouhý, štíhlý design letounu je klíčem k malému sonickému třesku. Jakmile se dostaneme do výrobní fáze, struktura letadla se začne náležitě formovat, což nám umožní být o jeden krok blíže k povolení supersonické přepravy pasažérů po celém světě.“

elonmusk

Přečtěte si takéSpaceX Elona Muska získalo povolení na vyslání více než 7 500 internetových satelitů do vesmíruSpaceX Elona Muska získalo povolení na vyslání více než 7 500 internetových satelitů do vesmíru

Vypilovat se pochopitelně musí i vysoká bezpečnost během letu a kapacity umožňující dosahovat rychlosti až okolo 1 500 km/h v nadmořské výšce okolo 16 kilometrů. To vše by se mělo stihnout do roku 2021, kdy se očekává první testovací let, v němž bude mít své slovo hlavně NASA. Ta na základě získaných dat a vydávaného hluku letounu pak bude moci podnikat potřebné kroky pro zajištění efektivní komerční přepravy nad všemi oblastmi.

nasa-lockheedmartin-czechcrunch-2

Foto: Lockheed Martin

Podoba chystaného nadzvukového letounu X-59 QueSST

Diskuze (0)

Novinka

Anonym