Microsoft vyhrál zakázku pro americkou armádu za 480 milionů dolarů. Brýle HoloLens zamíří do reálného boje
, /

Microsoft vyhrál zakázku pro americkou armádu za 480 milionů dolarů. Brýle HoloLens zamíří do reálného boje

Microsoft vyhrál zakázku pro americkou armádu za 480 milionů dolarů. Brýle HoloLens zamíří do reálného boje

Příběh globálních technologických lídrů typu Microsoft, Apple, Amazon a Google vypadá většinou velmi podobně. Všem těmto společnostem se totiž v začátcích podařilo vymyslet ojedinělou službu, software nebo hardware a ty následně dostat k milionům soukromých zákazníkům po celém světě. Ať už šlo o Windows od Microsoftu, iPhone od Applu nebo revoluční nakupování od Amazonu, základem bylo v těchto případech představení na svou dobu inovativního produktu, na kterém zmíněné firmy dokázaly pohádkově zbohatnout.

Tak trochu v ústraní zájmu existují ovšem i další významné zdroje příjmů, o kterých se ale z důvodu potenciální kontroverze příliš nemluví. Řeč je o státních zakázkách, které jsou díky obrovským rozpočtům jednotlivých států pro spoustu společností doslova zlatým dolem, zároveň však mohou být určitou trhlinou v jinak bezchybné image společnosti.

Speciálně viditelný je tento stav u armádních zakázek, které se díky stále přirozenějšímu prolínání technologií do všech sfér života včetně armády stávají pro technologické společnosti lukrativním lákadlem. A to samé platí i opačně od poptávajících států, které se účast v tendrech snaží technologickým firmám co nejvíce zjednodušit a nespoléhat se tak pouze na tradiční dodavatele armádního vybavení.

100 tisíc brýlí HoloLens pro ostrý boj

Tuto změnu směru v posledních letech potvrzuje také aktuální tendr americké armády na dodání prototypů headsetů pro rozšířenou realitu, které americká armáda plánuje využít jak ve výcviku, tak v boji. Vítězem tendru se totiž stal Microsoft, který armádě v tomto případě dodá 100 tisíc kusů svých inovativních brýlí HoloLens pro rozšířenou realitu.

Hololens zvládají například mapovat místnosti, rozumět gestům, pohybům, pohledům očím i hlasu, což umožňuje jejich využití v nejrůznějších situacích, samozřejmě včetně boje. Konkurentem Microsoftu byl v tomto případě mimo jiné i další technologický hráč, startup Magic Leap, který ale se svým headsetem Magic Leap One neuspěl.

Investiční fond Pale Fire Capital a Martin Rozhoň vkládají miliony korun do komunitního tržiště Scuk.cz

Začátkem roku se zrodil nový Scuk.cz. Z kdysi populární databáze zajímavých gastronomických podniků se stalo pod...

„Rozšířená realita poskytne vojenským jednotkám více relevantních informací k tomu, aby mohly učinit ta správná rozhodnutí. Tento krok navíc bezpochyby rozšíří naši dlouhodobou a úzkou spolupráci s ministerstvem obrany v této oblasti,“ uvedli k výsledku zástupci Microsoftu.

Nutno podotknout, že Microsoft už americké armádě nějakou dobu své headsety dodává, vždy se však jednalo o zařízení určená pro výcvik. Nyní je to ovšem poprvé, kdy výrobky Microsoftu zamíří do reálného boje, a to se samozřejmě ne každému líbí.

Petice zaměstnanců Microsoftu

V minulých měsících například část zaměstnanců Microsoft sepsala petici protestující proti kontraktu mezi Microsoftem a Ministerstvem vnitřní bezpečnosti na dodání jistého softwaru s umělou inteligencí. Zaměstnanci Microsoftu v ní mimo jiné vyzvali své vedení, aby se podobných tendrů neúčastnilo a nepodporovalo válku.

Na petici o několik týdnů později zareagoval šéf právního oddělení Microsoftu Brad Smith, který prohlásil, že společnost i nadále bude pokračovat s dodávkami softwaru pro americkou armádu, a zaměstnanci, kteří mají s tímto rozhodnutím etický problém, budou samozřejmě na vlastní žádost přemístěni do jiného týmu, kde s těmito záležitostmi nepřijdou do styku.

Zdá se tedy, že je rozhodnuto, a vliv technologických gigantů na trhu s armádním vybavením bude v následujících letech jen růst. Ostatně, brýle Microsoftu pro rozšířenou realitu kromě americké armády nějaký čas testuje například také izraelská armáda nebo australské letectvo. Prozatím však pouze pro výcvikové účely.

Foto: U.S Army