LinkedIn bez souhlasu využil 18 milionů e-mailových adres pro cílenou reklamu na Facebooku

Pracovní sociální síť LinkedIn, kterou v minulosti koupil Microsoft za 27 miliard dolarů, má svá pro i proti. Na jedné straně stojí mocný nástroj k propojování kontaktů či shánění nových zaměstnanců, na straně druhé problémy se spamem či ne zrovna ideálními praktikami, souvisejícími s doporučováním relevantních kontaktů a obsahu ze sociální sítě.

S tím souvisí i poslední odhalený problém, na který přišla Irská komise pro ochranu dat při jedné ze svých posledních kontrol technologických gigantů v Evropě. Z jejího zjištění vyplývá, že měl LinkedIn využít bezmála 18 milionů e-mailových adres náhodných uživatelů mimo sociální síť k cílené kampani na Facebooku, která jim měla ukazovat doporučované kontakty, články či pracovní pozice a vyzývat k vytvoření profilu.

Na tom není například v USA nic vyloženě nelegálního, ale v rámci Evropské unie jde o porušení směrnic na ochranu osobních údajů GDPR. LinkedIn se následně k celé situaci vyjádřil ve smyslu, že si je chyby vědom, okamžitě přestal data používat a zároveň podnikl další patřičné kroky, které by měly podobné situace v budoucnu vyloučit.

satya-nadella-microsoft2

Satya Nadella, CEO Microsoftu

Nebyl to ale jediný problém, který LinkedIn při šetření potkal. Jelikož měla komise podezření na další možné chyby v nakládání s daty, podnikla ještě druhou podrobnější kontrolu. V druhé části šlo o to, že LinkedIn často mezi doporučovanými výsledky nabízí i některé z kontaktů, které mají uživatelé například na Facebooku či v adresáři e-mailu, ale nejsou dosud registrovány na této sociální síti.

praha-prague

Přečtěte si takéV Praze se přes Airbnb aktivně pronajímá přes 6 tisíc bytů. Počet nabídek se letos začal snižovat

Irská komise pro ochranu dat tak navíc LinkedInu nařídila okamžité pozastavení takových výsledků ve vyhledávání a doporučování, stejně jako smazání všech historických dat s nimi spojených. Spousta společností v souvislosti s GDPR přesunula svá oddělení pro správu dat právě do Irska, což má za následek jednodušší komunikaci a spolupráci s tamními orgány. LinkedIn to ovšem oproti firmám jako třeba zmíněný Facebook odmítl, což mu při těchto událostech příliš nepomáhá. EU evidentně bere ochranu dat uživatelů na internetu opravdu vážně.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.