Holandský pár chystá expedici na jižní pól v autě z recyklovaného plastu se solárním pohonem
, /

Holandský pár chystá expedici na jižní pól v autě z recyklovaného plastu se solárním pohonem

Holandský pár chystá expedici na jižní pól v autě z recyklovaného plastu se solárním pohonem

Udržitelná energie se stává pro spoustu lidí, a tím i velkou část světa, stále důležitějším a velmi aktuálním tématem. To nyní potvrzuje i holandský pár, který se rozhodl uspořádat ekologickou expedici na jižní pól. V projektu s názvem Clean 2 Antarctica plánují projet trasu v autě vyrobeném z recyklovaného plastu a poháněném pouze solární energií. Jejich hlavním záměrem je veřejnosti ukázat, že recyklovaný plast může být využitelným i na další desítky let a zdůraznit potřebu ekologického smýšlení.

Nápad na sestrojení vozu s názvem Solar Voyager přišel podle slov zakladatelů projektu, Edwina a Liesbeth ter Veldeových, úplnou náhodou. V roce 2015 si uvědomili závažnost problému a fakt, že jakmile je plast jednou vyhozen do koše, je vnímán pouze jako zbytečná věc, která už nikdy nenajde další využití. Proto se situaci rozhodli změnit, nebo alespoň přispět k jejímu zlepšení, a svůj nápad rozšířit do světa.

Součástky vozidla vytištěné na 3D tiskárně

Pro účely sestrojení takového vozidla holandští manželé nejprve roztavili plastový odpad do tvaru vláken, které běžně tvoří náplň 3D tiskáren. Stejný postup poté opakovali také ve velkém s využitím odpadu ze skládek. Pomocí čtyřiceti 3D tiskáren se jim podařilo vytisknout čtyři tisíce tzv. HexCores, tedy šestiúhelníkových kostek, které vynikají svou lehkostí a zároveň pevností.

„Plast je obvykle předurčen k tomu, aby byl pouze vyhozen. Proto jsme se rozhodli vytvořit z něho základní kámen našeho projektu,“ popisuje pár na svém webu, kde můžete na časové ose sledovat, v jaké fázi se výprava nachází.

Karoserie Solar Voyageru je, podobně jako puzzle, složena právě z těchto šestiúhelníkových kostek. Čtyřkolové vozidlo tvoří hlavní vůz, za kterým jsou připojeny dva návěsy podpírající oboustranné solární panely umístěné tak, aby pohlcovaly co nejvíce světla a tím byla zajištěna maximální efektivita. Návěs je potom využit jako prostor pro skladování nutných zásob včetně jídla na 47 dní.

Jako zdroj vody plánuje tým využít led, který bude tát za pomoci šesti vakuových trubek umístěných na vozidle. Právě tento způsob značně zjednoduší průběh expedice, aniž by zde byla potřeba převážení stovek litrů pitné vody. V obytné kabině bude zajištěno dostatečné teplo díky oknům absorbujícím infračervené záření ze slunce.

Vans spouští prodej exkluzivní edice kultovních tenisek, na které spolupracoval s NASA

Kalifornská ikonická značka streetové obuvi Vans je známá nejen pro své tenisky s vaflovou podrážkou, na které se...

Zhotovené vozidlo váží celkem 1,4 tuny a na délku má 16 metrů. Jeho rychlost by se měla pohybovat kolem 8 km/h s předpokladem, že bude využívat především energii získanou právě ze solárních panelů. Tým nedávno testoval vozidlo v náročném terénu na Islandu, kde bylo vystaveno těžkým podmínkám zamrzlé krajiny. Na základě toho došlo k několika drobným úpravám, ale celkový test nakonec vyšel velmi pozitivně, a proto je nyní vše připraveno.

Cesta v mrazivých a těžkých podmínkách

Expedice začne na konci listopadu na základně, která se nachází na Antarktidě, a bude pokračovat přes jižní pól, kde se vozidlo s posádkou otočí a vrátí zpět na začátek trasy. Celková délka trvání expedice se odhaduje na pět týdnů, za kterých má být ujeta celková trasa 2 400 kilometrů. Ačkoliv v listopadu na jižním pólu probíhá léto, teploty se běžně pohybují kolem -30°C, Slunce však nezapadá a světlo je 24 hodin denně. Tým tedy očekává velmi náročné podmínky, ale pevně věří, že vše je připraveno a akce by měla probíhat bez komplikací.

Proč si pro svou misi vybrali organizátoři právě Antarktidu, vysvětlují na svém blogu: „Na Antarktidě se nachází 90 procent veškerého světového ledu a je neobydlená, proto je perfektním místem pro uskutečnění našeho záměru. Chtěli bychom, aby tomu tak bylo nadále, proto plánujeme zvýšit povědomí o tom, že je třeba nedovolit její zpřístupnění pro komerční zneužívání.“

Foto: Clean 2 Antarctica