Hannes Feistenauer ze Saturo: Čechy zdravý životní styl zajímá. Prodáváme tu desítky tisíc lahví měsíčně
, /

Hannes Feistenauer ze Saturo: Čechy zdravý životní styl zajímá. Prodáváme tu desítky tisíc lahví měsíčně

Hannes Feistenauer ze Saturo: Čechy zdravý životní styl zajímá. Prodáváme tu desítky tisíc lahví měsíčně

Když původem rakouský startup Saturo, který vyrábí alternativní stravu ve formě nápoje, vzal v rámci své expanze útokem i Českou republiku, kde působí hned několik konkurentů, asi málokdo čekal, že se dostane do povědomí tak rychle. Startup v čele s Hannesem Feistenauerem totiž po necelých šesti měsících prodává v Česku desítky tisíc kusů svého nápoje a navíc zahájil spolupráci s vůbec největším e-shopem v zemi, stejně jako s online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz.

Při vstupu na český trh Saturo nabízelo 4 nápoje, nyní má v nabídce ještě několik dalších v rámci limitované edice. Mimo již předmíchaných nápojů postupně experimentuje s práškovým mixem či hotovými tyčinkami. Proč si ale Saturo vybralo k expanzi právě český trh, jaké problémy musel zpočátku startup překonávat či jak konkrétně vypadá spolupráce s třetími stranami, odpovídá v exkluzivním rozhovoru přímo CEO společnosti Hannes Feistenauer.

Popiště mi v krátkosti, jak vůbec vznikla myšlenka pro založení Satura? Co bylo prvním impulsem? 
Během studia na vysoké škole jsem nechtěl investovat čas a úsilí do plánování jídla, nakupování a vaření, ale jediná možnost bylo buď jídlo z rychlého občerstvení, nebo hotová konzervovaná jídla, tedy řešení, která jsou buď drahá nebo nezdravá. S podobným problémem se kolem mě potýkalo mnoho lidí. Proto jsem začal vyvíjet svou první práškovou verzi kompletního jídla. Po nějakém čase mi došlo, že výsledný produkt se musí obejít bez jakékoliv přípravy, příslušenství, shánění vody nebo následného úklidu.

Navíc by neměl vyžadovat chlazení a měl by mít zároveň dlouhou trvanlivost. Byl jsem v té době překvapený, že ještě žádná firma neprodává už připravené kompletní jídlo, které jen otevřete a pijete. Zároveň je u hotového nápoje výhoda, že můžete dosáhnout daleko lepší chuti i konzistence. A tak jsem začal pracovat na vývoji hotových nápojů.

Takže typickým uživatelem podobné alternativní stravy bude spíš někdo, kdo nemá čas nebo jde opravdu po chuti a výživových hodnotách, které jsou dostačující? 
Jsou to lidé, kterým záleží na zdravém životním stylu, ale buď si nedokážou vyváženou stravu sami sestavit nebo na to prostě nemají čas. Často to jsou lidé, kteří mají náročnou práci nebo jsou jinak vytížení, cestují, studují nebo mají nějaké dietní limity. Naši zákazníci se sami sebe ptají, „co všechno jsem dnes snědl?“, a nejsou s odpovědí spokojeni. Pokud někdo ráno snídá koblihu při čekání na autobus, oběd vynechá, protože potřebuje v práci něco rychle dodělat, a odpoledne si koupí bagetu z automatu, měl by se zamyslet nad tím, jestli je to to nejlepší, co pro sebe může udělat. Každý z nás občas dělá podobné ústupky a Saturo nabízí pohodlné řešení pro každého.

Opravdu myslíte, že může někdo dlouhodobě žít pouze na podobné alternativní stravě, aniž by mu to ublížilo?
Našim produktům věříme, sami je používáme a máme zkušenost, že je možné na nich velice dobře fungovat i dlouhodobě. Nechceme ale slepě tvrdit, že by měli lidé přecházet pouze na Saturo a že to je ta jediná nejlepší volba. Vědecký výzkum není zdaleka u konce a co jsme o výživě věděli před 20 lety, není již dnes pravda. I proto kromě vývoje nových produktů vylepšujeme i ty stávající. Pokud máte dostatek peněz a času a víte hodně o výživě, můžete si sestavit optimální jídelníček sami.

Pokud ale víte, že se často odbýváte, je Saturo určitě lepší volba. Každý má zároveň trochu jiné výživové nároky a do budoucna bude mít smysl nabídnout optimalizovanou stravu podle potřeb konkrétního člověka na základě stavby jeho těla, věku, energetického výdeje, zdravotního stavu apod.

Do Česka jste s nápoji vstoupili letos v červnu. Co byla podle vás největší překážka, se kterou se muselo Saturo v Česku potýkat?
Každý trh má svá specifika a místní zvyklosti. Cítíme ale, že ekonomika nejen v Česku jede na doraz, každý má mnoho práce a z toho plyne, že všichni dělají svoji část práce pomaleji, než bychom chtěli. My jsme naopak zvyklí vše dělat velice rychle, protože nevidíme důvod zbytečně čekat, pokud to proces přímo nevyžaduje. Nenarazili jsme ale na nějaké zásadní problémy, které by nešly překonat. V obecné rovině funguje trh v celé EU podobně. Nejzásadnější je včas odhalit, pokud je váš obchodní partner nespolehlivý. Při prvním kontaktu vám každý slíbí téměř cokoli, dokáže všechno, ale často se potýkáme s posouváním termínů nebo narychlo odvedenou prací, kdy kvalita neodpovídá našim představám. To ale není výhradně český problém. Naopak jsme ale tušili, že tuto kategorii produktů ohledem na konkurenci již dobře znají.

Proč jste si vybrali český trh jako jeden z prvních? Kam vůbec Saturo míří v nejbližší době?
Samozřejmě jsou to především země v západní Evropě a USA, ale každá země je specifická. Zájem o zdravou stravu je na vzestupu všude, a tak se otevírá prostor i na dalších trzích téměř kdekoliv na světě. V tuto chvíli naše produkty doručujeme po celé Evropě a do USA, ale máme distributory například i v Martiniku nebo v Indii. Česká republika je výsledkem zájmu zákazníků. Z Česku jsme měli poměrně velké množství objednávek a navíc jeden z našich investorů má české kořeny, takže jsme se na to podívali trochu blíže. Poměrně rychlé výsledky a zájem obchodníků nás přesvědčili, že má smysl se českým trhem zabývat mnohem více.

Překvapilo vás něco na českém trhu? Jak se liší zákazníci v Česku od těch ostatních?
Zákazníci v Česku mají mnohem více podrobných otázek o složení a použitých surovinách než zákazníci jinde v Evropě. Pochopili jsme, že kvalita potravin je pro ně důležité téma.

„Díky šesticiferné investici v eurech se můžeme více soustředit na rozšíření na nové trhy.“

Aktuálně prodáváte v síti supermarketů Globus. Do jaké kategorie by se dalo Saturo nejlépe zařadit?
Ve velkých řetězcích je to určitě především zdravá výživa. V Česku řetězce teprve dohánějí západní země, kde je tato kategorie mnohem rozšířenější, a v nejbližší době určitě výrazně poroste podobně, jako se to stalo například právě v Globusu. V menších obchodech nebo na čerpacích stanicích budou mít pak naše produkty místo například hned vedle jídel, která si můžete vzít s sebou, chlazených baget, připravených salátů a podobně.

V průběhu několika posledních měsíců Saturo navázalo spolupráci s největším českým e-shopem Alza.cz. Jak vůbec taková spolupráce vypadá z pohledu podmínek?
Měli jsme možnost komunikovat s mnoha obchodníky v Česku, takže máme už celkem slušné srovnání, a právě spolupráci s Alza.cz musíme hodnotit jako nejlepší. Mají profesionální přístup a snaží se, aby byla spolupráce opravdu výhodná pro obě strany. S touto kategorií produktů už mají zkušenosti a vidí v ní budoucnost, což nám navázání spolupráce usnadnilo. Naše nejnovější produkty pak mají přednostně možnost vyzkoušet právě zákazníci, kteří nakupují na Alze.

V nedávné době jste získali investici od rakouského investičního fondu Square One Foods. Můžete o této spolupráci říct více?
Square One Foods působí jako strategický partner a investor pro inovativní startupy v potravinářském a nápojovém průmyslu. Díky této šesticiferné investici (v eurech, pozn. red.) se můžeme více soustředit na rozšíření na nové trhy a urychlit tak expanzi. Zároveň nám to dává mnoho dalších možností díky úzké spolupráci se společností Spitz, která je jedním z největších a technologicky nejvyspělejších výrobců potravin v Rakousku.

To znamená, že jste získali přístup k jejich výrobním kapacitám?
Především jsme se dostali k potřebnému know how – mimo jiné k síti expertů na potravinářství, do sofistikovaných laboratoří a nejmodernějších výrobních zařízení. Díky tomu máme přístup k tomu nejlepšímu, co je potřeba pro vývoj nových produktů. Zároveň má Spitz rozsáhlou distribuční síť a cenné kontakty na B2B, což by mohlo výrazně urychlit rozšíření Satura do retailu na evropských trzích.

Jaká máte čísla? Kolik nápojů Saturo aktuálně prodáváte v Česku a jakým tempem rostete?
V České republice prodáváme řádově desítky tisíc lahví měsíčně. Zároveň jsme hodně zvědaví, jak si na českém trhu povede naše nová prášková verze. Meziměsíčně pak prodeje rostou průměrně o 20 až 25 %, ale v nejbližší době očekáváme díky připravovaným kampaním, zalistování v dalších řetězcích a na čerpacích stanicích skokový nárůst.

Kromě hotových nápojů prodáváte už i zmíněnou práškovou variantu nebo tyčinky. O co je největší zájem?
Hotové nápoje jsou náš hlavní produkt od počátku, přestože vývoj i výroba jsou technologicky náročnější a dražší než výroba práškové verze nebo tyčinek. Věříme, že musíme poskytnout zákazníkům maximální pohodlí. Tyčinky nejsou něco, co můžete jíst den za dnem, přestože jsou skvělé jako svačina. Práškovou verzi jsme představili teprve nedávno, takže postupně testujeme, jak bude zákazníkům vyhovovat.

Slevomat otevírá exotickou cestovní kancelář Zanzo. Do tří let s ní chce utržit miliardu korun

Slevomat se v posledních letech od svého původního slevového byznysu přesunul více k inspiračnímu a zážitkovému...

Koho na trhu považujete za největšího konkurenta?
Na evropském i americkém trhu existuje samozřejmě již mnoho různých značek, které vyrábějí kompletní jídlo. Ti všichni společně vlastně tuto novou kategorii budují a prostor pro růst je obrovský. Každý jde ale trochu jinou cestou a myslíme si, že mezi ostatními vynikáme hlavně ucelenou řadou produktů a množstvím příchutí. Za největšího konkurenta vlastně považujeme fast foody. Mnoho zákazníků již dobře ví, že bageta z automatu nebo hamburger, hranolky a cola nejsou to nejlepší, co můžou svému tělu dát. Zájem o zdravou stravu v posledních letech výrazně roste, ale v dnešní uspěchané době nemají všichni čas si ji zajistit. Součástí naší práce pak je i vzdělávání spotřebitelů, aby si uvědomili, že by se složení svého jídelníčku měli opravdu věnovat.

Trh s kompletním jídlem v posledních letech výrazně roste. Vzniklo mnoho značek, ale ne všechny vydržely déle než rok. Jak vidíte budoucnost tohoto odvětví?
Zpočátku šlo o projekty několika nadšenců, které poměrně rychle vyrostly z fáze prvních pokusů v kuchyni, přes startupy s distribucí přes vlastní e-shop až po velké společnosti s obratem v řádech desítek milionů eur. Každý měl trochu jinou vizi, některé značky nepřekonaly ani tu první fázi, jiným se to ale podařilo. V posledních době lze říci, že i velké obchodní řetězce začaly tuto kategorii produktů brát velice vážně, což je budoucnost dalších několika let. Kompletní jídlo bude dostupné opravdu všude, kde to bude možné – v každém obchodě s potravinami, trafice nebo nápojovém automatu.

Myslíte, že kompletní jídlo v nejbližší době nahradí běžné jídlo, jak ho známe?
Nemyslíme si, že ho v nejbližší budoucnosti nahradí zcela, ale jistě se z něj stane významná alternativa. Stravovací návyky lidí se neustále vyvíjí a do našeho jídelníčku se dostávají nové produkty a suroviny. Naši pradědové téměř neznali exotické ovoce, vznikají nové technologie konzervace potravin a vědecký výzkum neustále pokračuje. Je jisté, že za dalších 30 let bude náš jídelníček vypadat zcela odlišně.