Čínský gigant Alibaba prodal při prodejním svátku Singles‘ Day během hodiny zboží za 10 miliard dolarů
, /

Čínský gigant Alibaba prodal při prodejním svátku Singles‘ Day během hodiny zboží za 10 miliard dolarů

Čínský gigant Alibaba prodal při prodejním svátku Singles‘ Day během hodiny zboží za 10 miliard dolarů

Jako již tradičně každý rok se v Číně konal jeden z největších prodejních svátků na světě Singles‘ Day, který suverénně poráží americké prodejní dny Black Friday a Cyber Monday. Slevovou akci Singles‘ Day, která má oslavovat lidi bez partnerů, pravidelně pořádá i čínský gigant Alibaba, který každý rok trhá rekordy v tržbách, a ani letošek nebyl výjimkou.

Během první hodiny slevové akce, která započala půlnocí, se totiž e-shopu podařilo prodat zboží v hodnotě 10 miliard dolarů, tedy bezmála 230 miliard korun. Celkově pak za neděli 11. listopadu Alibaba prodal zboží za 30,7 miliardy dolarů, respektive 707 miliard korun. A to v kategoriích od menší či větší elektroniky přes oblečení až po mléko v prášku.

V roce 2016 díky svátku Alibaba vytvořil obrat ve výši 17,8 miliardy dolarů, o rok později to bylo již 25,3 miliardy a letos dosáhl čínský obr další mety. Jen pro představu, český e-commerce trh v roce 2016 představoval obrat ve výši zhruba 5 miliard dolarů, což se podařilo Alibabě loni přesáhnout za pouhých 15 minut. Za minutu přesáhl prodej Alibaby i roční obrat Alzy (1 miliarda korun). Letos to bylo ještě rychleji.

I když čísla vypadají na první pohled krásně, akcionáři Alibaby jsou z letošních výsledků firmy zklamáni. Oproti loňskému meziročnímu růstu ve výši 39 procent klesl růst tržeb letos na „pouhých„ 27 procent. To je historicky nejnižší číslo, které Alibaba zaznamenal za posledních 10 let. V souvislosti s tím se propadla i cena akcií Alibaby o zhruba 16 procent, oproti dvoucifernému růstu v loňském roce.

Gergely Debreczeni z AImotive: Budoucnost se samořízenými vozy bude nuda, ale zato bezpečná

Za budoucnost v automobilovém průmyslu se považují dvě věci. Elektrický pohon a samořiditelné technologie. Zatímco...

Alibaba by pravděpodobně měl při svých prodejních dnech čísla ještě lepší, nicméně konkurenční společnosti, jako například další velký e-commerce hráč JD.com, si tvoří vlastní svátky a obrovské slevové akce a kolem nejdůležitějších dní tak ukrajují Alibabovi podstatnou část příjmů. Jisté zpomalení firma zaznamenala i mezi zařízením do domácnosti – tam naopak viní dlouhodobou krizi na poli bydlení, kdy si lidé jednoduše nepořizují tolik nových domů jako v minulosti, a tím pádem je ani nezařizují.

Jednoduše už to v zákaznících vyvolává pocit, že prodejní svátek Singles‘ Day není rozhodně jediným dnem, kdy si mohou pořídit nové zboží s výraznou slevou. Jack Ma, spoluzakladatel a stále i výkonný předseda Alibaby, je nicméně spokojen, a postupně plánuje svůj již v září ohlášený odchod z firmy, jehož první fáze má proběhnout v září příštího roku, kdy se své role výkonného předsedy zbaví. V roce 2020 by se pak měl zbavit i svého postu v představenstvu společnosti.