Český programátor Adam Konrád se ve slavném herním studiu Bethesda podílí na vývoji hitů Doom a Fallout
, /

Český programátor Adam Konrád se ve slavném herním studiu Bethesda podílí na vývoji hitů Doom a Fallout

Český programátor Adam Konrád se ve slavném herním studiu Bethesda podílí na vývoji hitů Doom a Fallout

Americká společnost Bethesda patří dlouhá léta k tahounům globálního herního průmyslu. Společnost v posledních letech vydala a prostřednictvím své vývojářské divize Bethesda Game Studios i vytvořila herní hity jako Fallout 3, Fallout 4, Doom, Morrowind, Skyrim nebo nedávno vydaný Fallout 76. Součástí vývojářského týmu, který v současnosti čítá okolo 400 lidí, je mimo jiné i český programátor Adam Konrád.

Třiatřicetiletý rodák z Berouna, který vyrostl v pražských Vršovicích a na ČZU vystudoval obor informatiky, tak opět potvrzuje, jak velké množstvích talentovaných vývojářů schopných uspět v celosvětové konkurenci umí naše domovina vyprodukovat.

Začalo to Quakem

Adam Konrád do Spojených států poprvé zamířil v roce 2007 v rámci soukromé návštěvy herního veletrhu QuakeCon, který se věnuje oblíbené střílečce Quake. Už v té době přitom pomalu pracoval na své první vlastní hře FPScore využívající základy Quake 3 herního enginu a odehrávající se v prostorách stanice metra Muzeum nebo středočeských Brdech. Právě tato herní prvotina stála na začátku dlouhé cesty, kterou Konrád za oceánem započal.

Po dokončení magisterských studií v Praze a vyřízení pracovních víz se Konrád v roce 2010 společně s manželkou do USA přestěhoval a zamířil do studia herního studia Escalation Studios v Dallasu, kde následně působil na pozici seniorního programátora. Poté, co v roce 2017 společnost ZeniMax Media vlastnící právě herního vydavatele Bethesda koupila Escalation Studios, ocitl se mladý Čech rázem pod křídly této kultovní herní značky. 

Česká služba na sdílení kol Rekola zažila rekordní rok. Má přes 170 tisíc uživatelů a spouští zimní provoz

Česká bikesharingová služba Rekola pomalu začíná bilancovat letošní sezonu a už nyní je jasné, že zásadním...

„Ve Státech jsme s kamarádem strávili měsíc a mně se díky vlastnímu projektu podařilo získat obchodní vztahy, které vedly k vízu a mé současné pozici. Hra FPSCORE byla skvělým začátkem mé kariéry. Díky ní se mi podařilo prorazit v herním průmyslu. Každý zaměstnavatel ocení, když něco sami vymyslíte, rozjedete a hlavně dotáhnete do konce. Před stěhováním do USA jsem však musel dokončit magisterské studium, bez něj by imigrační proces a uplatnění v zahraničí byly složité,“ vzpomíná český programátor.

Rozhodnutí přestěhovat se na druhý konec světa se zpětným ohlédnutím vyplatilo. Konrád se zde totiž z pozice seniorního backend programátora podílel v posledních letech například na nástupci kultovní her Doom a Wolfenstein, letos to pak byl vývoj konzolové verze titulu Fallout Shelter, kterou herní komunita přijala s velkým nadšení s průměrným hodnocením pohybujícím se okolo 9 z 10.

Online táhne

Český programátor konkrétně u těchto titulů zodpovídá za vývoj a provoz celosvětových online služeb se specializací na cloud Amazon Web Services a mimo jiné potvrzuje známou pravdu, že vývoj her z pohledu obtížnosti opravdu není žádný med.

„Hry jsou zábava samy o sobě, ale ani u jejich vývoje se člověk nenudí a naráží na spoustu výzev. Hry využívají všech systémů počítače – 3D grafiku, síť, ovládání, zvuk. Jsou náročné na výkon, takže při vývoji řešíte spoustu různorodých problémů a vyzkoušíte si vývoj také pro zajímavý hardware, včetně všech dostupných herních konzolí. Já se konkrétně věnuji vývoji a provozu celosvětových online služeb, což je vynikající zkušenost. Na druhou stranu je vývoj softwaru někdy hodně frustrující. Při ladění složitých projektů bývá náročné udržet všechny kroky a souvislosti, je třeba mít vysokou motivaci a silnou schopnost identifikovat a řešit problémy, anglicky tomu říkáme ‚strong problem-solving skills‘.“

A platí to obzvlášť, pokud matematika, jeden ze stěžejních oborů herního vývoje, nepatří mezi vaše přirozeně nejsilnější stránky. Ještě během studií na Soukromé střední škole výpočetní techniky byl totiž tento dnešní optikou skvělý programátor paradoxně nucen svoji slabší matematiku dohánět pravidelným doučováním. A pravděpodobně i to svedlo důležitou roli v jeho budoucím vývoji a směřování.