Česko podpoří polygon BMW pro samořízené vozy půl miliardou korun. Testy začnou do tří let
, /

Česko podpoří polygon BMW pro samořízené vozy půl miliardou korun. Testy začnou do tří let

Česko podpoří polygon BMW pro samořízené vozy půl miliardou korun. Testy začnou do tří let

Německá automobilka BMW před rokem oznámila záměr, že by chtěla na Sokolovsku do několika let vybudovat moderní polygon s různými typy silnic, kde by bylo možné testovat autonomní technologie. Nyní pro uskutečnění tohoto záměru přišla důležitá zpráva z české vlády, která oznámila, že velký projekt BMW podpoří pobídkou přesahující půl miliardy korun.

Nové zkušební centrum pro samořiditelné vozy a elektromobily vznikne kousek od západočeského Sokolova. BMW si tuto oblast vybralo i díky její relativně krátké vzdálenosti od hlavního výzkumného a vývojového centra FIZ, které má automobilka v Mnichově. U Sokolova chce BMW postavit polygon na ploše zhruba 525 hektarů, na níž vznikne 13 budov a několik typů silnic přesahující celkem 100 kilometrů, aby bylo možné testovat veškeré dopravní situace.

Česká vláda na začátku letošního roku záměr německé firmy schválila, podepsala s ní memorandum a tento týden ministr životního prostředí Richard Brabec, jak informovaly Hospodářské noviny, potvrdil, že BMW získá na vybudování testovacího centra investiční pobídku od státu až 528,75 milionu korun. Většinu pobídky tvoří sleva na dani z příjmu (201,8 milionu korun) a dotace na pořízení majetku (255 milionů). Zbytek se týká dotace na rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců (46,9 milionu) a dotace na tvorbu nových pracovních míst (25 milionu).

BMW celkem plánuje do moderního polygonu investovat během sedmi let 2,55 miliardy korun s tím, že má v Karlovarském kraji díky tomu vzniknout 250 nových pracovních míst, k nimž se německá strana zavázala. Pozic by ale nakonec mohlo vzniknout mnohem víc. „Tato investice představuje nejen svým rozměrem, ale především svým zaměřením významný technologický přínos pro Českou republiku,“ cituje z vládního materiálu magazín Zdopravy.cz.

SpaceX Elona Muska vyšle již příští rok do vesmíru první astronauty. Mise je v plánu na červen

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) oznámil první jasné datum, kdy firmě SpaceX vizionáře...

Podobně jako mnoho dalších automobilek plánuje také BMW v následujících letech do rozvoje systémů a technologií pro autonomní řízení investovat velké peníze a Česká republika by měla být jedním z důležitých center pro další rozvoj. Dosavadní testovací kapacity v Mnichově už nestačí. U Sokolova má BMW v plánu začít testovat v roce 2021 s tím, že celý polygon má být dokončen do roku 2025.

Autonomní Česká republika

BMW, podobně jako například konkurenční Volkswagen, spolupracuje na vývoji autonomních technologií mimo jiné s Intelem a jeho divizí Mobileye a skupinou Fiat Chrysler. Novou samořiditelnou platformu by chtělo na trh přinést už v roce 2021, kdy se má objevit i první samořízené vozidlo značky BMW.

Zmíněný „bavorácký“ polygon navíc nebude jediným, který má v České republice v příštích letech vyrůst. Svůj podobný záměr již před časem vyhlásila také česká investiční skupina Accolade, která si rovněž vybrala západní Čechy, ale více na jih. Do roku 2022 by polygon pro testování a certifikaci vozidel s autonomním řízením vyrůst u Stříbra. I Accolade počítá s investicí v řádech několika miliard korun.

Česká investiční skupina na projektu spolupracuje s ČVUT v Praze, která se zaměřuje na kybernetiku, a také s VUT v Brně, které optimalizuje povrchy polygonu. Letos v březnu schválilo záměr o výstavbě město Stříbro a podle šéfa Accolade Milana Kratiny to může celé zemi jedině pomoci.

„Jakmile bude polygon v provozu, přivede do Stříbra špičkové automobilové vývojáře z celé Evropy. Věřím, že je to pro město Stříbro i celou Českou republiku výjimečná příležitost. Vývoj aut, která se umí řídit sama, totiž představuje možná ten nejnáročnější IT a strojírenský problém, na kterém dnes svět pracuje. Musíme být součástí jeho řešení, aby se u nás mohl dál rozvíjet špičkový automobilový výzkum a vývoj,“ říká Kratina, jehož firma nyní se Stříbrem jedná o konkrétní podobě testovacích tratí a celého areálu.