Cedric Maloux ze StartupYardu o soutěži Startupper roku: Mít nápad nestačí. Musíte ho umět prodat
, /

Cedric Maloux ze StartupYardu o soutěži Startupper roku: Mít nápad nestačí. Musíte ho umět prodat

Cedric Maloux ze StartupYardu o soutěži Startupper roku: Mít nápad nestačí. Musíte ho umět prodat

Před několika týdny jsme se poprvé zmínili o startupové soutěži Startupper roku, kterou vedle dalších 54 zemí pořádá společnost Total také v České republice, s cílem najít nejnadějnější mladé startupy, jež zlepšují život v Česku. Na tři nejlepší startupy čekají stovky tisíc korun a možnost poměřit se s ostatními v celoevropském kole v Paříži. Hlavní cenou je 12 500 eur (přes 320 tisíc korun) spolu s pomocí na poli PR a networkingu.

Pro druhý nejlepší startup je pak připraveno 7 500 eur (194 tisíc korun) a nakonec pro třetí místo 5 000 eur (129 tisíc korun). Mezi výhrami pro absolutního vítěze je nicméně i mentoring od jednoho z nejprestižnějších středoevropských akcelerátorů, pražského StartupYardu, který vede Cedric Maloux. Ten v souvislosti se soutěží zodpověděl několik otázek, které přiblíží, jak by měl vlastně úspěšný startup vypadat či jaké jsou největší rozdíly při budování firmy v Česku a v zahraničí.

Pozorujete v České republice na startupovém poli za poslední dva tři roky nějaké významné změny, pokud to srovnáme například se situací před pěti šesti lety?

Startupové prostředí se za šest let změnilo. Dnes je v něm více kapitálu, ať už od angelů, korporací nebo VC, a více vzorů, které uspěly, takže se je stále více lidí snaží napodobit a uspět s vlastní firmou. Neřekl bych, že je to dnes jednodušší, ale rozhodně je to nyní očividnější. Startupová scéna teď opravdu jede, takže je i mnoho akcí, které na startupy a podnikatele míří, což dříve nebylo. Stále si ale myslím, že jsme pravděpodobně o dva roky pozadu oproti západní Evropě, co se týče celého ekosystému.

Je české byznysové prostředí pro startupy něčím odlišné nebo specifické?

Lidé v B2B sektoru a velkých korporacích se musí začít dívat na startupy úplně jinak. Měli by je vidět jako partnery, protože inovace přichází právě od startupů, takže je důležité, aby velké firmy menším startupům usnadnily vzájemnou spolupráci. Hodně se sice jedná, ale zatím se málo koná. I to se ale změní a uvidíme stále více firem, které budou po startupech sahat, obzvlášť v oblastech, které narušují různí inovátoři, jako je například bankovnictví nebo pojišťovnictví.

Existují nějaké zásadní překážky, které musí mladí Češi překonat?

Jsme v zemi, kde jsou technické schopnosti na velmi dobré úrovni, ale postavit produkt nestačí. Musíte ho dostat na trh, musíte ho umět prodat. To v praxi znamená, že musíte být zároveň dobrý v obchodu a mít ambici k úspěchu. Na začátku se musí prodeje chopit sám zakladatel, až pokud vydělá dostatek peněz, může si dovolit najmout profesionálního obchodníka. Z tohoto pohledu je proto dobré, když jste technicky zaměřený člověk, který si k sobě najde spoluzakladatele s ryze byznysovým duchem.

Jaký je dnes za vás mezi startupy největší trend?

Populárními tématy jsou dnes kyberbezpečnost a umělá inteligence. Česká republika je díky skvělé práci univerzit dobrá v tvorbě talentů právě v těchto oblastech. Také ve StartupYardu máme nejslibnější české startupy z těchto oborů.

Honba za nejčerstvějším rozvozem jídla. Pizza Hut vytvořil vodíkový pickup, který připraví pizzu za jízdy

Když se řekne rozvoz jídla, nejčastěji si představíme pizzu, která v tomto ohledu patří k nejpopulárnějším...

Je něco, co byste doporučil mladým českým podnikatelům a startupům? Jak vlastně mohou uspět nejen na trhu, ale třeba i ve startupových soutěžích?

Rozhodně se nebát ukázat své ambice. Dokázat, že s pomocí unikátního řešení, které není snadné napodobit, řeší skutečný problém. Ukázat, že rozumí trhu, na němž působí, stejně jako ukázat alespoň nějakou trakci.

Přeci jen podnikat na vlastní pěst chce hodně trpělivosti a vytrvalosti. Máte nějaké doporučení začínajícím podnikatelům?

Postavit firmu od nuly je velmi náročné, ale zároveň uspokojující, a v případě úspěchu také skvěle ohodnocené. Je důležité soustředit se na něco, na čem vám skutečně záleží, a být zapálený pro lidi, jejichž problém řešíte. Podle mě je třeba převést skoro až nakažlivé nadšení na ostatní lidi a obklopit se těmi nejlepšími, které dokážete najít. Ti vás pak budou doplňovat při budování firmy.

V pravidlech soutěže Startupper roku je, že přihlášené projekty musí přinášet praktický způsob řešení problémů v oblastech jako zdravotní péče, bezpečnost či vzdělávání, s ovlivněním lokálních komunit. Zaujaly vás v tomto ohledu v poslední době některé produkty, ať už v Česku nebo jinde, které by měly originální a přitom funkční řešení?

Mít nápad nestačí. To je nakonec ta nejlehčí část, protože v raných fázích startupů vidíme velké množství zajímavých nápadů. Za poslední tři roky jsem prošel přes 1 000 různých startupových nápadů a ty nejlepší, které jsme našli, jsme pozvali do našeho akceleračního programu. Mezi nimi se objevil například kryptoměnový startup Cryptelo, který později vybral 20 milionů korun, nebo Neuron Soundware s investicí ve výši téměř 16 milionů korun.

Registrace do soutěže Startupper roku končí již 13. listopadu s tím, že se lze připojit prostřednictvím přihlášky zde. Prakticky jedinou limitaci pro přihlášení do soutěže je věk do 35 let, projekty by navíc neměly být starší dvou let. Výsledky bude hodnotit jak veřejnost, tak odborná porota.