Volkswagen, Intel a Mobileye v příštím roce spustí první taxislužbu s elektrickými vozy bez řidičů
, /

Volkswagen, Intel a Mobileye v příštím roce spustí první taxislužbu s elektrickými vozy bez řidičů

Volkswagen, Intel a Mobileye v příštím roce spustí první taxislužbu s elektrickými vozy bez řidičů

Vozy bez řidičů, které dokáží jezdit samy díky kombinaci senzorů, kamer a dalších technologií, jsou hudbou budoucnosti, jež je zatím předmětem testování a sbírání zkušeností, jak vlastně takové samořiditelné auto postavit. Možná ale nejsme od autonomních vozidel tak daleko, jak by se mohlo zdát. Volkswagen a Mobileye oznámili ambiciózní plán, v rámci kterého chtějí v příštím roce spustit v Izraeli autonomní taxíky.

Mobileye je původem izraelský startup, který od loňského roku patří Intelu, a na systémech pro autonomní řízení dlouhodobě pracuje. Svou technologii by měl v příštím roce nasadit do elektrických vozů Volkswagen, které pak vytvoří síť taxislužby, jež by měla začít v roce 2019 fungovat v Izraeli.

„Nejde o pilotní projekt. Společný podnik je první svého druhu, který cílí na komerční MaaS (mobilita jako služba) úrovně 4/5,“ uvedl pro magazín The Verge mluvčí Intelu. Ve společném podniku nazvaném „New Mobility in Israel“ je společně s Intelem a Volkswagenem ještě Champion Motors, druhý největší importér a prodejce vozů v Izraeli, který bude mít na starost provoz revoluční služby. Bezpilotní taxislužba chce mít již začátkem příštího roku na silnicích pár desítek vozů a do roku 2022 rozšířit flotilu na stovky samořiditelných elektrických taxíků a plně ji zkomercionalizovat.

Zmíněnou mobilitou jako služba (MaaS) je myšlen nastupující trend, kdy lidé přestávají vozy přímo vlastnit, ale budou si je půjčovat nebo přivolávat na vyžádání. Jde například o carsharingy nebo právě podobné autonomní taxislužby. Úrovně 4 a 5 zase představují dva nejvyšší stupně bezpilotního řízení, jak je definuje Společnosti automobilových inženýrů (SAE). Úroveň 4 znamená auto bez řidiče s určitými omezeními, úroveň 5 už je pak zcela autonomně fungující bezpilotní vůz.

Úroveň 4 splňuje AV Kit, který Mobileye vyvíjí a kombinuje v něm pro bezpilotní provoz hardware, bezpečnostní software, mapová data a pravidla řízení. Nejpokročilejší úrovně 5 ale podle některých odborníků bude minimálně v nejbližší době nereálné dosáhnout.

V Ostravě nově jezdí elektrobusy s rychlým dobíjením. Pět minut na nabíječce zajistí hodinu provozu

Dopravní podnik Ostrava (DPO) si dává záležet na tom, aby dostál svého slibu a v roce 2020 měl celý svůj vozový...

Klíčové pochopitelně je, že s celým projektem souhlasí Izrael, který je připraven poskytnout potřebnou regulatorní a infrastrukturní podporu, aby mohla autonomní auta v ulicích vůbec jezdit. Bez řidiče totiž zatím auta v běžném provozu jezdit nemohou. Prozatím nicméně není jasné, v jakém městě by měla nová služba začít fungovat. Zmíněná izraelská podpora se nicméně bude týkat i případně jakýchkoliv dalších zájemců o provozování mobility jako služby.

Zřejmě nejzajímavějším členem nového společného podniku je německá automobilka Volkswagen. Úspěšné spuštění podobné služby by ji mohlo vrátit zpátky do hry v tom smyslu, že v oblasti samořiditelných technologií zatím nebylo VW příliš vidět. Nejvíce se pochopitelně mluví o Tesle, Waymu od Alphabetu nebo o platformě Cruise od GM, ale ani Volkswagen evidentně nechce zůstat pozadu.

Spolupráce Volkswagenu s Mobileye je zajímavá i tím, že tato divize Intelu také aktivně spolupracuje s jinou německou automobilkou BMW a ještě spolu s Fiat Chryslerem rovněž pracují na autonomních systémech. I ty již mají v testovacím provozu a chtějí postavit škálovatelnou architekturu, kterou by mohli nasazovat i ostatní výrobci. Ve spolupráci s Volkswagenem se ale dostane technologie Mobileye do komerčního provozu zřejmě rychleji.

Foto: Volkswagen Group, Intel