Tomáš Peťovský z Uber Eats: Lidé dnes chtějí jíst hned, jsme jako Netflix pro jídlo
, /

Tomáš Peťovský z Uber Eats: Lidé dnes chtějí jíst hned, jsme jako Netflix pro jídlo

Tomáš Peťovský z Uber Eats: Lidé dnes chtějí jíst hned, jsme jako Netflix pro jídlo

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem pro doručení pokrmů z desítek restaurací po celé zemi byla služba Dáme jídlo, protože jednoduše neměla konkurenci. Již několik týdnů to ale neplatí. Do Prahy během letních měsíců dorazili dva velcí zahraniční hráči, kteří chtějí dominanci Dáme jídlo rozbít. Vedle finského Woltu do českého hlavního města přišel po dlouhých měsících spekulací také Uber Eats, který patří nejhodnotnějšímu startupu na světě, Uber. Ten už v Česku několik let úspěšně funguje a právě i na tom chce jeho „jídelní“ odnož stavět.

Zázemí, logistiku i znalost místních poměrů už v Uberu dobře znají. Když jsme se v jeho karlínských kancelářích setkali se šéfem Uber Eats pro Česko Tomášem Peťovským, tak kombinaci lokálních znalostí a globálně fungující technologie zmiňoval jako jednu z hlavních výhod. Vedle toho chce Uber Eats podobně jako konkurenční Wolt z Finska doručovat jídlo do 30 minut, což v Praze dosud nebylo, a na rozdíl od klasického Uberu Peťovský nevyloučil, že by se služba Eats mohla postupně rozrůst i mimo Prahu.

O vstupu Uber Eats do Česka se spekulovalo hodně dlouho. Proč jste se rozhodli, že sem nakonec přijdete právě teď?

Začnu trochu více zeširoka. Klasický Uber funguje v Česku od roku 2014. Za tu dobu jsme vybudovali skutečně úspěšnou službu, a to nejen počtem 400 tisíc registrovaných uživatelů a 2 tisíc řidičů, ale také tím, jak se integrovala do pražské dopravy. Proto jsme vyhodnotili, že nastal správný čas, abychom spustili naši další službu Eats. Rozhodli jsme se tak i proto, že již máme v Česku pro Eats vybudovanou infrastrukturu, školící centrum pro řidiče i kurýry a vše tak již bylo připravené. Uber Eats dnes běží ve více než 290 městech a Česko je díky Praze 36. zemí, kde fungujeme. S dosavadními výsledky v Praze jsme zatím spokojení.

Uber Eats nakonec vstoupil do Česka spolu s konkurenčním Woltem. Byla to náhoda, nebo jste chtěli reagovat na vstup dalšího konkurenta?

Domluvení jsme rozhodně nebyli. Ale to, že v průběhu pár týdnů dorazili na trh dva noví hráči, je pro nás v zásadě dobré znamení. Značí, že trh stále dynamicky roste, a možnost najít si své místo na něm má každý. V Česku je o donáškové služby zájem a je tu velký potenciál. Fakt, že spolu s námi do Česka dorazila také jiná služba, vnímám pozitivně a beru to jako potvrzení, že jsme se rozhodli správně.

Uber má právě proti Woltu výhodu například v tom, že Češi již vaši značku několik let znají a aktivně ji využívají. Vnímáte to?

Naši hlavní výhodu vidím především v technologii, ale i naše unikátní kombinace globálnosti a lokálnosti služeb jistě hraje roli. Uber Eats je dnes z globálního hlediska mimo Čínu největší platforma pro rozvoz jídla na světě. Před rokem jsme fungovali ve 120 zemích, dnes je to více než dvojnásobek. Naše dynamika je tedy velmi silná a myslím si, že není jediný důvod, proč by jednou Uber Eats nemohl překonat klasický Uber.

Globální působení nám dodává obrovskou podporu a know-how, lokálně zase máme výhodu v tom, že máme v Česku zavedenou značku, lokální tým, podpůrné centrum a celkovou infrastrukturu. Věříme, že to je další prvek, proč by tu měla být naše nová služba úspěšná.

Jak se v Uber Eats díváte na food delivery trh v Česku? Je právě teď ta doba, kdy se začne celý trh pořádně rozjíždět?

Já jsem přesvědčený, že určitě ano. Data ze zahraničí potvrzují, že se trh s rozvozem jídel dramaticky rozvíjí. Například ve Velké Británii je již podíl online rozvozu v desítkách procent, u nás to jsou stále jen jednotky. Byť je Česko v tomto ohledu dál než některé jiné země, proti západu máme stále co dohánět. Trh je tu již svým způsobem rozvinutý, ale stále zdaleka není rozdělený mezi jednotlivé hráče. Od začátku ale sledujeme, že zájem Čechů o tento typ služby je. Zároveň se mění, jak lidé dovoz jídla vnímají.

Jaké změny pozorujete?

Ještě před pár lety se donáška jídla tradičně využívala v pátek večer, když jste chtěli pizzu. Člověk ji objednal a pak čekal, kdy mu ji dovezou, v jakém stavu a jaká bude její kvalita. Uživatelská zkušenost trochu haprovala, ale to se nyní mění. Lidé vidí, že dnes mohou právě díky doručovacím službám jíst úplně jinak klidně každý den, ať už jsou doma nebo v práci.

Dosud u nás na tyto služby prakticky monopolně fungovalo Dáme jídlo. Nyní tu jsou hned tři služby. Co unikátního vlastně českému zákazníkovi nabízí Uber Eats?

Jako u klasického Uberu je to technologie, na které si zakládáme a pomáhá nám doručovat několik benefitů. Tím prvním je čas doručení. Lidé po celém světě, a v Česku to není jiné, chtějí jídlo teď, chtějí ho mít do půl hodiny a nechtějí čekat hodinu nebo hodinu a půl. Zvykli jsme si, že když se chci dívat na film, pustím si Netflix, když chci poslouchat hudbu, pustím si Spotify, a když chci odvoz, zavolám Uber. Tyto zvyky ze služeb na vyžádání přecházejí i do stravování. Díky naší technologii je pak celý proces objednání jídla transparentní, protože vše sledujete víceméně živě v aplikaci. Vidíte, kdy je objednávka přijata, kdy je uvařena, kdy ji přebírá kurýr a jak vám ji veze.

David Krátký z Woltu: Doručení jídla do 30 minut v Praze představujeme jako nový standard

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem...

To nejdůležitější je ale nakonec, za jak dlouho ji dovezete. Jaké zatím máte v Praze skóre?

Po Evropě máme dnes průměrné doručení za 30 minut a v Praze jsme se po čtyřech týdnech dostali na 31 minut, což nás velmi těší. Zároveň stavíme i na transparentní a jednotné ceně za doručení, která je nyní 49 korun, ať si objednáte cokoliv a odkudkoliv. Podle nás to je velice dobrý prouživatelský krok. Zároveň nemáme minimální velikost košíku, a tak je jen na vás, kolik si toho objednáte. Už jsme v Praze vezli jeden koblížek, ale i patnáct indických jídel. Nakonec chceme jako další benefit využívat strojové učení, aby se aplikace učila vaše návyky. Když si každé pondělí ráno objednáváte snídani a máte rádi zdravá jídla, bude vám je už příště aplikace sama nabízet.

Z kolika restaurací si dnes mohu na Uber Eats vybrat?

Máme dnes v nabídce více než 100 restaurací, ale do konce roku jich chceme mít třikrát tolik. Chceme mít co nejširší nabídku restaurací od kebabu na růžku až po fine dining, aby si mohl vybrat opravdu každý.

Jak restaurace vybíráte? Dáme jídlo má například výhodu v tom, že má u jednotlivých restaurací obrovské množství uživatelských hodnocení z předchozích let. Vy zase sázíte na stejné hodnocení jako u klasického Uberu.

Celosvětově v rámci Uber Eats spolupracujeme se 100 tisíci restauracemi. Máme jak malé podniky, tak velké sítě typu McDonald’s, a tak chceme i v Česku čerpat právě z našich zkušeností ze zahraničí, jak s různými restauracemi pracovat. Zároveň chceme s jednotlivými podniky spolupracovat, protože v našem hodnocení může zákazník ohodnotit jak kurýra, tak i danou restauraci a i konkrétní jídlo, což je velmi důležité. V restauraci si Češi často nepostěžují, i když jim jídlo nechutná, ale my restauraci tuto důležitou zpětnou vazbu dokážeme poskytnout.

Aktuálně fungujete v širším centru Prahy. Máte větší záběr než Wolt, ale menší než Dáme jídlo. Plánujete to výhledově měnit, nebo pro vás dává právě soustředění na širší centrum největší smysl?

Jak jsem zmiňoval, chceme znásobit počet restaurací a to jde ruku v ruce i s geografickým rozšiřováním. Je však mnoho faktorů, kterými se řídíme, a jedním z nejdůležitějších je, abychom nejprve perfektně pokryli současné zóny, to znamená, abychom v nich doručovali do půl hodiny a v dobré kvalitě. Jakmile to dokážeme, můžeme se dál rozšiřovat. Nicméně chceme být velmi brzy dostupní pro každého Pražana.

Jan Matějů z Dáme jídlo: Držíme v ruce více trumfů než konkurence, nikdo nezná český trh jako my

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem...

O rozšiřování dnes mluví všichni, ale jedním z největších problémů je dnes nedostatek kurýrů na trhu. Jak to vnímáte v Uber Eats?

Trh práce je takový, jaký je. Dnes naší aplikaci Eats denně využívají desítky kurýrů a podle zpětné vazby, kterou od nich máme, víme, že s námi jezdí kvůli časové flexibilitě, zároveň znají značku Uber, takže už mnozí vědí, jak fungujeme, a pak už stačí mít jen kolo, motocykl nebo auto, aby mohli rozvážet. Zatím nám nedostatek kurýrů rozvoj služby nebrzdí a doufám, že to tak bude i nadále.

Zajímá vás pouze Praha, nebo se díváte po celé České republice?

Uber Eats je dnes v 290 městech na světě, a tak není jediný důvod, proč by nemohl fungovat i v jiných českých městech. Fungujeme něco přes měsíc a naší aplikaci si stáhlo přes 30 tisíc uživatelů, a to nejen z Prahy, ale i z jiných měst. Vidíme zájem z Ostravy, Brna nebo Plzně a expanze například do těchto měst je jeden z našich cílů. Na začátku se ale logicky soustředíme na Prahu, kterou chceme nejprve stabilizovat a dostat službu na takovou úroveň, abychom mohli jít dál.

Aplikaci Uber Eats si v Česku stáhlo přes 30 tisíc zákazníků. Prozradíte, kolik dnes denně máte objednávek?

Čísla samozřejmě známe, ale jde o naše obchodní tajemství, které nyní nechceme prozrazovat. Od začátku nicméně vidíme rostoucí trend, rosteme každý týden.

Nedávno jste oznámili spolupráci s McDonald’s, která vám funguje i ve světě. Chystáte nějaké další podobné exkluzivní spolupráce, kterými byste se odlišili od konkurence?

Vždy je to o domluvě. My restaurace neomezujeme, s kým mohou a nemohou spolupracovat nebo jestli mohou mít vlastní rozvoz. Když najdeme zájem v některé oblasti spolupracovat exkluzivně, nebráníme se tomu, ale není to nyní naše priorita. McDonald’s naše priorita byla, protože to je globální partner Uber Eats, a jsme rádi, že se to povedlo i v Česku. Češi mají McDonald’s rádi a již nyní vidíme, že naše spojení funguje i tady.

Zaujalo mě, že nabízíte propojení aplikací Uber a Uber Eats, kdy si mohu objednat jídlo domů přímo při cestě. Jak to funguje?

Je to relativně nová věc, která funguje tak, že se vám při jízdě Uberem v aplikaci objeví možnost objednat si jídlo právě přes Uber Eats. Stejně jako chceme efektivně využívat osobní automobily, tak chceme efektivně využívat i váš čas. Sedíte v autě, máte hlad, tak proč si rovnou neobjednat jídlo, které dorazí stejně jako vy. Je to jedna z funkcí, kterou budeme sledovat, ale zatím je ještě brzy na hodnocení, jak ji lidé využívají. V zahraničí nám ale funguje.

Jaké zákazníky vlastně po vstupu do Prahy nabíráte? Využívají vás právě lidé, kteří už s Uberem jezdili?

Jedna z našich výhod při vstupu do Prahy je, že je tu klasický Uber úspěšný a hojně využívaný, takže chceme oslovovat i stávající uživatele Uberu a dává nám smysl vytvářet synergie, jako je třeba právě objednání jídla z auta, ale jinak chceme pochopitelně oslovovat úplně všechny.

V čem je podle vás dnes food delivery byznys nejtěžší? Mluvili jsme o logistice, kurýrech… Na co jste narazili v prvních týdnech vy?

Kurýři nebo logistika jsou určitě důležité složky, a to nejen pro nás, ale pro celý trh, nicméně je nevidíme jako velkou překážku. Osobně nyní vnímám jako výzvu především to, abychom změnili, jak Češi podobné služby obecně vnímají. Podobně jako s klasickým Uberem nás čeká edukace, jak Uber Eats funguje, proč ho využívat, proč to dává smysl a kdy je to nejvýhodnější. Chceme s českým zákazníkem pracovat a naučit ho, aby službu využíval i v jiné dny, než když si chce v pátek večer objednat pizzu. To ale čeká na každého hráče, který na trh vstoupí.

Odhaduje se, že trh s food delivery má v Česku kolem 10 miliard korun. Počítám, že mi neprozradíte, na jaké cíle míříte, v číslech, ale kam chcete Uber Eats v následujícím roce v Praze dostat?

Opět si pomohu klasickým Uberem. Když jsme v Praze začínali, průměrný čas dojezdu auta byl asi 12 minut. V té době šlo v daném segmentu o průměrný standard, ale dnes se po čtyřech letech pohybujeme pod pěti minutami. S Uber Eats jsme se v Praze dokázali během čtyř týdnů dostat na průměrná čísla, která máme v Evropě, a to i v městech, kde fungujeme už třeba dva roky. Naší ambicí je zrychlit růst celého byznysu a růst klidně ještě rychleji než klasický Uber. Rád bych se v Česku dostal s Uber Eats tam, kde je nyní po třech letech ve Velké Británii, ale mnohem dříve.

Co můžete do Česka z Velké Británie přinést?

Začaly tam například fungovat restaurace, které vaří 24 hodin denně 7 dní v týdnu, protože lidé dnes chtějí jídlo prakticky v jakoukoliv denní i noční dobu. Velmi populární je koncept virtuálních kuchyní, které mají vedle klasického menu také separátní nabídku určenou pouze pro rozvoz, a tzv. dark kitchens už nemají vůbec žádná místa na sezení a soustředí se výhradně na rozvoz. Rádi bychom tyto koncepty přinesli i do Česka.

Food delivery byznys je globálně zatím z velké části stále ztrátový byznys. Jak vůbec česká pobočka řeší finanční stránku věci?

Uber je stále ještě soukromá společnost, takže nechceme zveřejňovat čísla za jednotlivé služby, ale mohu komentovat celkovou strategii Uberu. Jsme stále v růstové pozici, dynamicky investujeme do expanze, do elektrických kol, do elektrických koloběžek, autonomních nebo létajících aut a z toho vyplývá, že drtivou většinu příjmů, které vygenerujeme, zpětně reinvestujeme. Věříme, že investice, které děláme dnes, a jejich budoucí zisky plynoucí z těchto investic jsou větší než zisky, které bychom generovali dnes. Kdyby chtěl být dnes Uber ziskový, sníží na minimum všechny investice a rychle se dostane do černých čísel, ale jsme přesvědčení, že to není ten správný krok. Stále vidíme velký prostor pro další rozšiřování.