Tesla musí v příštích 6 měsících za dluhy zaplatit více než miliardu dolarů, kterou zatím nemá
, /

Tesla musí v příštích 6 měsících za dluhy zaplatit více než miliardu dolarů, kterou zatím nemá

Tesla musí v příštích 6 měsících za dluhy zaplatit více než miliardu dolarů, kterou zatím nemá

Trable s kalifornskou automobilkou Tesla pod vedením Elona Muska pravděpodobně nikdy neskončí. Tentokrát ovšem nejde o peripetie kolem údajného přivedení investorů v omyl, problémů s produkcí nebo sesazení Muska z čela správní rady. Jde o samotný byznys Tesly, který je z velké části založen na financování od třetích stran, ať už jde o akcionáře nebo jen věřitele.

Blížící se konec roku pro Teslu přináší právě splatnost mnoha závazků, které celkově překračují 1 miliardu dolarů – a tou momentálně kalifornská automobilka mimo provozního kapitálu nedisponuje. V listopadu musí Tesla zaplatit 230 milionů dolarů za splátku konvertibilní půjčky, 157 milionů dolarů za další půjčku splatnou v prosinci a v bance poté musí mít před koncem roku ještě 930 milionů dolarů na splacení dluhu v průběhu března. Na získání těchto prostředků má šéf automobilky Elon Musk pouze několik měsíců.

Tesla měla koncem června v celkových závazcích bezmála 9,1 miliardy dolarů při dlouhodobých aktivech ve výši 6,7 miliardy dolarů, což značilo provozní kapitál ve výši zhruba 2,4 miliardy dolarů. Z něho je ovšem nutné odečíst vratné zálohy na Model 3, který si zákazníci objednali v průběhu roku, a to v celkové výši 942 milionů dolarů. Tesla tak od posledního uzavřeného kvartálu držela v hotovosti lehce přes 1,4 miliardy dolarů.

Většina této částky ovšem kryje pouze běžné provozní náklady a kalifornská automobilka má tak jen minimum možností, jak nadcházející dluhy pokrýt. Jedním z nich je prodej dalších akcií na burze, které by znamenaly relativně jednoduchý příliv kapitálu. Elon Musk ovšem tuto možnost zavrhl již dávno. Další a vcelku logickou možností je převod automobilky do zisku, který by pokračoval až do dalšího uzavřeného čtvrtletí.

Miliardář Krsek a Rubeš investují desítky milionů korun do českého startupu Feedyou

Český venture kapitálový fond Bohemia Venture Capital, který patří do skupiny BMH miliardáře Tomáše Krska,...

V tom posledním Tesla dle dostupných informací dodala rekordní počet elektromobilů, v čele s novým Modelem 3, do jehož produkce a doručování začala šlapat naplno. Za tři letní měsíce Tesla prodala 83 500 automobilů, s tím, že 55 840 kusů představoval Model 3. Na přesné finanční výsledky se ovšem čeká a během příštích týdnů bychom se měli dozvědět, zda se podařilo závazek o překlopení Tesly do zisku Elonu Muskovi dodržet, nebo se bude čekat až na následující období.

Prodlužování splatnosti za každou cenu

Odhlédneme-li od výše zmíněných možností, jak zmírnit tlak ze závazků, Tesla má dlouhodobě problém i s dodavateli jednotlivých dílů pro své elektromobily. Z nezávislého průzkumu mezi 18 z 22 dodavatelů vyplynulo, že se většina z nich bojí, že jim Tesla práci nezaplatí včas a oni budou existenčně ohroženi.

Ostatně stalo se to již dříve v případě menších výrobců, kteří jednoduše svoji výrobu přizpůsobili právě Tesle a omezili ostatní odběratele, a jakmile jim kalifornská automobilka nezaplatila, zkrachovali. V průběhu září takto jeden z dodavatelů Teslu žaloval za nezaplacení dluhu přesahující 400 tisíc dolarů, tedy 8,9 milionu korun.

I když je poměr dluhu k aktivům na první pohled hrozivý a i když Musk již dříve tvrdil, že firma nebude zisková u Modelu 3 až do doby, než začne produkovat minimálně 7 tisíc těchto elektromobilů týdně (aktuálně je zhruba na 4 tisících), analytici tvrdí, že i přes tohle všechno hodnota akcií Tesly na burze poroste a že ji rozhodně nečeká bankrot.

Historie nás totiž naučila, že se sázet proti Muskovi jednoduše nevyplácí. Když už totiž situace vypadá jako bezvýchodná a nikoho nenapadá žádné rozumné řešení, Musk přijde s něčím, co to nakonec zachrání, překvapí veřejnost a Teslu posune do dalšího čtvrtletí.

Nic není tak černé, jak to na první pohled vypadá

Pokud bychom se na to dívali racionálně a Tesla opravdu u Modelu 3 v předcházejícím období zaznamenala 15% marži a byla blízko profitu, mohla by využít získanou hotovost právě na splacení závazků a stále by jí zbylo na běžný chod, ke kterému potřebuje zhruba 1,5 miliardy dolarů jako finanční polštář. Pokud by navíc v posledním kvartálu letošního roku dokázala navýšit průměrnou marži na jednom kusu elektromobilu na 20 procent, vyhnula by se dlouhodobým finančním potížím v příštím roce.

Pokud by vše výše zmíněné byla pravda, Tesla by odstartovala příští rok se zhruba 3 miliardami dolarů, které by využila na splacení březnového největšího dluhu a pokračovala dále v černých číslech. I proto byl takový tlak na Muska a obecně zaměstnance Tesly v posledním a nadcházejícím čtvrtletí, která se jednoduše musí povést. Pozitivním signálem tak tento týden bylo dosažení mety 100 tisíců vyrobených vozů Model 3, čehož Tesla dosáhla za zhruba rok. Přestože tak Musk se svými kolegy naráží při výrobě na spoustu problémů, rychleji se zatím žádný jiný elektromobil nikdy nevyráběl.

Akcie společnosti jsou mezitím jako na houpačce. Za poslední měsíc se dostaly z 295 dolarů na téměř 310 dolarů, aby se následně po sledu událostí opět propadly až na 264 dolarů na akcii. Aktuálně se pohybují kolísavě mezi 250 a 260 dolary a čeká se pouze na potvrzení finančních výsledků minulého čtvrtletí. Investoři se tak rozdělili na dva tábory – na ty, kteří Muskovi věří a nyní nakupují jako zběsilí s vidinou zhruba 20–25% nárůstu během následujících týdnů, a na ty, kteří Tesle přejí krach a dále sází na pokles.