Švýcaři vyrobili první invalidní vozík z grafenu. Je nejlehčí na světě a pevnější, než kdyby byl z diamantu
, /

Švýcaři vyrobili první invalidní vozík z grafenu. Je nejlehčí na světě a pevnější, než kdyby byl z diamantu

Švýcaři vyrobili první invalidní vozík z grafenu. Je nejlehčí na světě a pevnější, než kdyby byl z diamantu

Grafen je nejpevnější známý materiál na světě, který byl objeven teprve před pár lety, a pomalu se dostává do různých oborů. Švýcarská firma Küschall se nyní snaží tento nový materiál využít u invalidních vozíků. Její kolečkové křeslo Superstar má být díky vlastnostem grafenu nejlehčí na světě a také nejpevnější.

Tak trochu náhodou objevili profesoři ruského původu Andre Geim a Konstantin Novoselov v roce 2004 novou supertenkou formu uhlíku, která se strukturou podobala grafitu. Proto nakonec dostala název grafen a jedná se o dosud nejpevnější objevený materiál na světě. V roce 2010 za jeho objev získali Nobelovu cenu za fyziku.

Grafen má se svými vlastnostmi využití v různých oblastech. Samsung z něj vyvíjí baterie, z grafenu se vyrábí i odolné bundy a zkoumají se také příjemnější kondomy nebo kontaktní čočky pro noční vidění. Z grafenu jde ale pochopitelně vytvářet i konvenčnější produkty, jako je například invalidní vozík. Švýcarská firma Küschall díky němu vytvořila pouze 1,5 kilogramu vážící vozík Superstar.

Moderní invalidní vozík je kompletně z grafenu, což znamená, že má o 30 procent lehčí a o 20 procent silnější konstrukci než klasická kolečková křesla z uhlíkových vláken. „Naším cílem bylo navrhnout nejlepší invalidní vozík na světě, určený pro ty nejaktivnější invalidy,“ uvedl pro Dezeen André Fangueiro, projektový lídr v Küschallu.

Český startup Zuri Michala Illicha získal 600 tisíc eur od Pale Fire Capital na vývoj bezpilotního letadla

Český startup Zuri pod dohledem internetového podnikatele Michala Illicha vyvíjí bezpilotní letadlo pro osobní...

Častým problémem lidí, kteří používají invalidní vozík, je totiž únava rukou a různá zranění horních končetin, protože je příliš přetěžují. Vozík od Küschallu má podle jeho tvůrců tuto zátěž snížit, i díky tomu, že vedle lehčího grafenu jsou blíže rukou umístěna také samotná kola.

Samotná konstrukce má být až 200krát pevnější než ocel a 10krát pevnější než diamant. Struktura grafenu je unikátní v tom, že ji tvoří rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků, díky čemuž má unikátní fyzikální vlastnosti.

Küschall aktuálně v terénu testuje plně funkční prototyp svého Superstaru, přičemž až se dostane do prodeje, bude každý invalidní vozík přizpůsoben na míru svému uživateli, zejména co se týče opěradla, které pak může být různě přizpůsobováno podle denních potřeb. Švýcarská firma má dobrý důvod podobné inovace zavádět, její zakladatel Küschall Rainer se stal v 16 letech tetraplegikem a tak dlouho nemohl najít práci, až si v roce 1978 založil vlastní firmu na výrobu invalidních vozíků.