Spoluzakladatel Googlu Larry Page investuje do dalšího létajícího auta BlackFly. Na trh přijde již příští rok
, /

Spoluzakladatel Googlu Larry Page investuje do dalšího létajícího auta BlackFly. Na trh přijde již příští rok

Spoluzakladatel Googlu Larry Page investuje do dalšího létajícího auta BlackFly. Na trh přijde již příští rok

Spoluzakladatel Googlu Larry Page je velkým příznivcem létajících aut, formálně řečeno elektrických vozidel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Do této futuristické přepravy postupně investuje miliony dolarů a mezi jeho želízka v ohni patří zejména startup Kitty Hawk. Není však jediný. Zainvestováno má Page také do dalšího zajímavého hráče na tomto poli – startupu Opener.

Opener je několikátým startupem, který se snaží vyvinout funkční létající řešení pro přepravu lidí. Prakticky o něm nebylo slyšet do doby, než se na povrch dostala zmínka, že do něj vstupuje právě Page. A mezitím, co jej nikdo neregistroval, piloval ve svých dílnách v Palo Altu prototyp pod názvem BlackFly, který před sebou může mít slibnou budoucnost.

Černobíle provedený BlackFly nabízí místo pro jednoho pasažéra (respektive pilota) a na jedno nabití má zvládnout vzdálenost okolo 64 kilometrů při rychlosti až 116 km/h. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že maximální dolet a rychlost jsou regulovány úřady příslušných států, tudíž se tyto kapacity mohou flexibilně měnit na základě konkrétních stanov. I tak se ale nemá jednat o prostředek pro dlouhé cestování.

Ovládaní je řešeno pomocí integrovaného joysticku. V případě problému je k dispozici také tlačítko, po jehož stisknutí se BlackFly vrátí na přesné místo, odkud vzlétl. V nejhorších situacích je vybaveno i balistickým padákem. Bezpečnost je pochopitelně na prvním místě, což byl i důvod k zakomponování několika záložních motorů a baterií. Díky nim by pak BlackFly měl setrvat ve vzduchu, i kdyby se jeden z nich porouchal.

K zásadnějším a životu ohrožujícím situacím však během testovacích letů zatím nedošlo. Jak dodává server CNBC, BlackFly si již do dnešního dne mělo vyzkoušet sedm „pilotů“, přičemž někteří z nich neměli žádné pilotní zaškolení. Opener má ostatně v plánu tento prostředek nabízet i lidem bez pilotních zkoušek, a to zcela legálně. Obecně pak má sloužit jako dostupnější alternativa ke klasickým autům.

Vzhledem k tomu, že za původně kanadským startupem stojí Page, lze očekávat, že na nedostatek peněz nebude Opener trpět. I proto si stanovuje ambiciózní cíl ke spuštění masové výroby a oficiálního uvedení na komerční trh (minimálně ten americký) již v průběhu příštího roku. Je však otázka, co na to regulatorní úřady, kterým práce s ohledem na rostoucí trend těchto eVTOL prostředků jen přibývá. Aktuálně je totiž ve Spojených státech možné létat s těmito letouny pouze ve vytyčených, zpravidla venkovských oblastech.

Foto: Opener; Fortune Global Forum 2015 / Flickr