Robotický parkourista. Atlas od Boston Dynamics nově umí skákat přes vysoké bloky
, /

Robotický parkourista. Atlas od Boston Dynamics nově umí skákat přes vysoké bloky

Robotický parkourista. Atlas od Boston Dynamics nově umí skákat přes vysoké bloky

Americká robotická společnost Boston Dynamics, patřící japonskému gigantovi SoftBank, ukazuje nejnovější pokroky, které se jí podařilo udělat u humanoidního robota Atlase. Ten se již dříve dokázal pohybovat velmi podobně jako člověk včetně schopnosti dělat salta vzad nebo běhat na otevřeném prostranství, nicméně nyní se laťka jeho schopností zvedá opět o něco výše.

Inženýři z Boston Dynamics se u Atlase nově zaměřili na plynulost. Do existujícího softwaru zahrnuli takové prvky, díky nimž může tento humanoid překonávat i objekty v různých velikostech, které mu překáží v cestě, když běží. Atlas je mimo jiné vybaven i senzory LIDAR a několika kamerami, pomocí kterých si mapuje okolí. Celý proces navíc probíhá zcela autonomně, bez nutnosti lidského zásahu.

Software musí počítat s tím, že se robot skládá až z 28 kloubů, které je nutné přesně korigovat, aby nedošlo k zastavení, zpomalení či nárazu. A jak přiložené video ukazuje, minimálně v dílnách Boston Dynamics jsou jeho nové schopnosti velmi spolehlivé (až děsivé).

V půlminutové ukázce si Atlas dokázal poradit nejen s dřevěnou kládou položenou na zemi, kterou pohotově přeskočil (což ostatně uměl i v minulosti), ale zejména také s několikaúrovňovou strukturou. Ta se skládala ze třech 40centimetrových bloků, jež byly umístěny v různých výškách na pravé a levé straně. Atlas tak musel vyskočit a jednou nohou se od bloku odrazit, aby druhou končetinou dopadl na blok na protilehlé straně. Navíc bez zpomalení, respektive jakéhokoliv zádrhelu.

Pokroky také u robopsů

Ačkoliv je Atlas patrně nejzajímavějším robotem z portfolia Boston Dynamics, není jediný, který je neustále vylepšován. Za zmínku stojí například robotický pes Spot (vyspělejší sourozenec SpotMini), kterého společnost nově testovala v prostorách staveniště. Tam se musel vyhýbat různým objektům, pohotově scházet schody a obecně se co nejpřesněji orientovat v „chaosu“, jaký konstrukční sítě zpravidla představují.

Foto: Boston Dynamics