Petr Janoušek z Ordru: Jídlo v Praze rozvážíme suverénně nejlevněji a konečně už neproděláváme
, /

Petr Janoušek z Ordru: Jídlo v Praze rozvážíme suverénně nejlevněji a konečně už neproděláváme

Petr Janoušek z Ordru: Jídlo v Praze rozvážíme suverénně nejlevněji a konečně už neproděláváme

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem pro doručení pokrmů z desítek restaurací po celé zemi byla služba Dáme jídlo, protože jednoduše neměla konkurenci. Toto tvrzení ale lze částečně vyvrátit. S rozvozem jídla jako takovým totiž již několik let v centru Prahy operuje služba Ordr, která na to však jde úplně jinak.

Místo pokrmů z restaurací si vyrábí vlastní krabičková jídla, která pak rozváží. Když tedy hovoříme o tom, jaké možnosti mají lidé v Praze, když si chtějí objednat oběd, vedle Dáme jídlo, které funguje i mimo hlavní město, Woltu a Uber Eats musíme zmínit i Ordr.

S myšlenkou co nejrychlejšího rozvozu jídla do 10 minut původně přišla technologická firma STRV. Na začátku roku ovšem mladou firmu přenechala síti Olive Food, která nyní řídí vše od přípravy pokrmů, balení až po rozvoz. Když jsme se setkali s jejím marketingovým šéfem Petrem Janouškem v jedné z jejich karlínských restaurací, měl úsměv na tváři. Přestože do Prahy přišli velcí zahraniční hráči, Ordru v posledních měsících i tak stoupaly tržby a navíc se ho po několika letech dokázal dostat do plusu. A ani do budoucna se Janoušek o pozici Ordru na pražském jídelním trhu nebojí.

Vraťme se nejprve na začátek letošního roku. Tehdy jste jako Olive Food koupili od STRV a Messengeru Ordr, pro který jste už byli nějakou dobu výhradním dodavatelem jídla. STRV chtělo prodávat, ale chtěli jste vy automaticky kupovat? Přeci jen je to trochu jiný byznys, než jste do té doby dělali.

Když jsme do Ordru přišli jako dodavatel, byl tam nastavený šílený model, a tak jsme rok strávili přípravou receptur, motivací zaměstnanců a investováním do balícího systému, abychom dokázali Ordru vše dodávat a oni to pak mohli prodávat. Ordr zároveň nikdy nebyl v dobré ekonomické situaci, až za námi nakonec jeho majitelé přišli s tím, že Ordr buď prodají, nebo ho zavřou.

My jsme se nad tím zamysleli a došlo nám, že jednak nám v rámci naší velké rodiny podniků, kdy děláme vše od office cateringů po naše restaurace, doručovací služba chybí, a zároveň jsme v ní viděli potenciál pro další prodej našich jídel. Máme hlavně business lunch restaurace, ve kterých prodáváme jídlo od 11 do 14 hodin, a tak jsme si řekli, že Ordr koupíme a zkusíme jídlo rozvážet sami.

Jak vám to od té doby jde?

Na začátku jsme neměli úplně mnoho prostoru se Ordru věnovat, jak bychom chtěli, a jeli jsme v zajetých kolejích, ale na začátku května jsme se začali na celý byznys koukat jinak a přenastavili jsme spoustu věcí. V tu chvíli jsme zároveň dostali pozitivní signál, že se Ordr konečně po čtyřech letech objevil v černých číslech, což pro nás byla motivace pro další rozvoj. Dnes již pokryjeme náklady, zaplatíme kurýry a ještě nám něco zbyde. Rádi bychom do rozvoje Ordru šlapali ještě víc, ale nyní nás bohužel nejvíce brzdí problém s nedostatkem kurýrů. Chceme otevírat nové lokality a rozvážet více jídel, ale nemáme lidi.

Technologická firma STRV se nejvíce spálila na tom, že nečekala, jak složité bude zajistit fungující kuchyň. Těch vy máte hned několik. V čem tedy dnes vidíte největší úskalí služby, jako je Ordr?

Nyní to opravdu stojí na kurýrech. Čísla nám sice neustále rostou, ale potřebujeme posouvat, kolik dokážeme za den rozvést jídel, protože abychom se na každém rozvezeném obědu dostali na cenu jídla a cenu kurýra, musíme prodat v dané lokalitě určitý počet jídel. Na tuto hranici, kdy dokážeme zaplatit provoz, jsme se už v posledních měsících nicméně dokázali dostat. Druhý problém je v tom, že do krabičky se nehodí všechno. V kole ji kurýr má klidně dvě hodiny a my do ní nemůžeme vakuovat knedlík, těstoviny nebo rýžové nudle, protože se rozpadnou. A nakonec je pro nás problém počasí. V zimě musíme jídla ohřívat a v létě je chladit, což je velmi náročné na logistiku a vznikají tím odpisy.

Jak přesně čísla Ordru rostou?

Od začátku roku nám počet prodaných jídel vzrostl asi o 40 procent. S vyšším objemem šla o něco nahoru také i doba doručení, protože se nám nedaří obsadit všechny lokace dostatečným počtem kurýrů, ale to se vracím opět k tomu, že jich na trhu není dostatek. Chceme být i nadále nejrychlejší, ale zároveň jsme se začali více soustředit na kvalitu. Řešíme s kurýry, aby s krabičkami nejezdili po kostkách a nebylo jim jedno, co vezou. Jídlo totiž pak sice může pořád chutnat dobře, ale na pohled vypadá strašně, což za 140 korun nechcete.

Jedna z nejdůležitějších propozic Ordru bylo právě doručování do deseti minut. Během roku se to trochu měnilo a prodlužovalo. Za jak dlouho mi tedy Ordr doručí jídlo dnes?

Aktuálně máme průměrné doručení na 13 minutách, což je skvělé. Nadále garantujeme dovoz do 30 minut, ale naopak někdy máme dokonce problém, že jsme někde moc rychle, když na místo kurýr dorazí třeba už za dvě minuty. Zákazníci mnohdy nestihnou sjet výtahem včas, takže na ně musíme čekat a čekají tak i další zákazníci.

Co se týče expanze do dalších městských částí, která se delší dobu řeší, problém je tedy jen v nedostatku kurýrů?

Ano, my máme kompletně připravenou Palmovku i Pankrác, ale máme problém pokrýt kurýry už v oblastech, kde jsme teď. Pokud se situace nezlepší, zvažujeme, že budeme muset přijít s nějakým jiným, radikálnějším řešením. Řešíme teď možnost najímat přes agenturu kurýry ze zahraničí, ale možností je více, třeba že by doprava nemusela být součástí jídla a kurýr by byl odměňován navíc. Přitom u nás mají kurýři už dnes vysokou sazbu 200 korun na hodinu čistého.

IKEA v Česku do dvou let skončí s prodejem plastových výrobků. Přidají se i Lidl nebo Starbucks

Boj proti plastům je dnes pravděpodobně jedno z nejaktuálnějších témat, co se týče chránění životního...

Měl na stavy kurýrů nějaký vliv odchod Messengeru z firmy, jehož kurýři Ordr často vozili?

Ano, s Messengerem už na rozvozech nespolupracujeme. Jezdíme sice na kolech s jeho potisky, protože Messenger tehdy kola do Ordru kupoval, ale brzy je přelepíme vlastním logem. Také Messenger má totiž obrovské množství zásilek, daří se jim, a tak nám ani nejsou schopní kurýry v době obědů půjčit. Když se něco děje, jsme v kontaktu, ale dostatek lidí nemáme ani jeden.

Kolik jídel dnes vaši kurýři denně doručí?

V oblastech, kde dnes fungujeme, doručujeme vyšší stovky jídel každý den. Naše nejdůležitější doba, během kterých vyděláváme, jsou obědy. Svačiny a večeře jsou jen doplňkový prodej, abychom mohli naše kurýry zaměstnávat na plný úvazek. V naší kuchyni dokážeme uvařit denně tisíce jídel, ale nemáme je teď do jakých kol dávat.

Do budoucna to je tedy z byznysového pohledu hlavně o zvyšování počtu doručených obědů, nebo potřebujete ještě ladit například logistiku?

Logisticky na tom teď jsme skvěle. Máme dostatek kol i motorek a nově testujeme elektrická cargo kola od německého DHL, na které ale už čekáme několik měsíců. Elektrokola řešíme i z toho důvodu, že bychom kvůli zelenějšímu provozu rádi vyřadili motorky, ale Praha není rovná, a tak jsou potřeba. Například na Žižkově nám elektrická kola pomohou.

Jak se díváte na novou konkurenci ve food delivery v Praze? Jaká je vlastně pozice Ordru proti Uber Eats, Woltu nebo i Dáme jídlo?

Jako zákazník jsem nadšený. Dáme jídlo tu mělo dlouho monopol a nakonec jim už bylo prakticky jedno, jak jídlo zabalili, za jak dlouho ho přivezli a v jakém stavu. Jejich kvalita nebyla dobrá. Nyní přichází Uber Eats a Wolt, kteří tím trhem konečně zamíchají a snad nabídnou i lepší služby a celkově lepší gastronomii. Jako uživatel, který sedí v kanceláři a chce si objednat jídlo, to vítám.

A jak to vidíte z pohledu Ordru?

Jednak nám to přineslo více starostí, protože se opět zúžil trh s kurýry. Na druhou stranu je zajímavé, že nikdo z našich lidí k nikomu z nových konkurentů neodešel. Obecně je pro nás příchod Uber Eats a Woltu pozitivní v tom, že se teď opět všude o food delivery mluví a píše. Ostatně v srpnu jsme zaznamenali nejlepší měsíc v historii, takže v tomto ohledu nás zatím noví hráči příliš neovlivnili, naopak jsme získali spoustu nových klientů.

Když si dnes budu chtít do kanceláře objednat oběd, mám na výběr z Dáme jídlo, Woltu, Uber Eats a Ordru. Proč bych měl zvolit právě Ordr?

Když spěcháte, zvolte Ordr. Nabízíme kompromis, kdy dostanete velmi rychle krabičku, která obsahuje vitální jídlo. Čas od času zařadíme i klasické české hotovky, ale snažíme se vařit především vitální jídla určená speciálně pro krabičkový prodej. Zároveň bych zvolil Ordr, kdybych chtěl ušetřit, protože jsme suverénně nejlevnější rozvážková služba v Praze. Když odečteme poplatek za dopravu, kterou si účtují jiné služby, tak se u nás dostáváme zhruba na 100 korun za jídlo, za což navíc dostanete velmi slušnou porci.

Když jste Ordr jako Olive Food přebírali, slibovali jste, že připravíte výrazně rozmanitější nabídku než doposud. Slibovali jste dvě teplá jídla denně a další novinky. Jak se to menu Ordru od začátku roku posunulo?

Denně skutečně vaříme dvě teplá jídla. Zároveň se snažíme naslouchat naším zákazníků, kteří chtějí teplé také vegetariánské jídlo. Při velkých letních vedrech se úplně nedařilo salátům, a tak jsme zkusili udělat vegetariánské nudle, které měly úspěch. V létě tak možná budeme do budoucna rozvážet tři teplá jídla. Zároveň do nich občas zařadíme i českou klasiku, jako je guláš, ptáček a možná vyzkoušíme i rajskou.

Olive Food chtělo do nabídky také přinést netradiční ingredience, jako je quinoa nebo chia. Jak to na českého zákazníka funguje?

Funguje to skvěle, jsou to naše nejprodávanější jídla. Hovězí kostky s dušeným špenátem a jako příloha quinoa jsou okamžitě pryč. Jsou to nicméně drahá jídla. Prodáváme je za 180 korun, protože hovězí maso je obecně drahé a za 140 korun bychom mohli dát jen dvě kostky masa. I tak jsou u nás tato jídla okamžitě vyprodaná, ale zařazujeme jen občas, abychom dokázali standardní cenu udržet na 140 korunách.

Už jsme řešili expanzi po Praze, ale Ordr to historicky zkoušel i v Brně, kde však byl obrovský tlak na cenu a lidé nebyli ochotní právě ani 140 korun za jídlo akceptovat. Jaké teď má v tomto ohledu plány Olive Food?

Já jsem žil nějakou dobu v Singapuru a můj sen je, abychom právě tam jednou Ordr třeba jako nějakou franšízu prodali. I proto, že to, co děláme my, je vlastně jedinečný koncept. Nikdo to nedělá tak, že jídlo uvaří teplé a vozí ho po městě. Praha je však na nás upřímně řečeno malá a navíc je tu plný pracovní trh. Jinde na světě, a nemusí to být v Singapuru, ale klidně v sousedním Berlíně nebo Norimberku, jsou jednak lidi, které bychom mohli zaměstnat, a zároveň je možné na těchto trzích více vydělat.

Také už za námi přišli potenciální investoři a ptali se, kolik by franšíza Ordru stála. My se tomu nebráníme, ale čekáme na tu správnou nabídku. Sami se aktuálně z důvodů kapacity neplánujeme rozšiřovat nikam.