Liftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče
, /

Liftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

Liftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

Na poli taxi a přepravních služeb se do sebe pustili dva přímí konkurenti. Česká platforma Liftago podala návrh předběžného opatření proti estonskému Taxify, které v Česku rovněž funguje, a to z toho důvodu, že podle něj opakovaně porušuje dodržování platných zákonných podmínek. Soud návrhu Liftaga vyhověl a Taxify tak má pro své služby využívat pouze licencované řidiče. Estonský startup porušování zákonů odmítá.

Liftago v předběžném opatření, které podalo 12. září 2018, požadovalo, aby Taxify nadále provozovalo své služby výhradně prostřednictvím prověřených řidičů, tedy těch, co mají taxi licence a registrované vozy – zkrátka tak, jak současné zákonné podmínky ukládají. Ty podle šéfa Liftaga Ondřeje Krátkého konkurenční služba neplnila a soud dnes žádosti jeho firmy o předběžné opatření vyhověl.

Předběžné opatření se týká téměř všech měst, v nichž Taxify svou činnost provozuje, což je v České republice aktuálně v Českých Budějovicích, Olomouci, Ostravě a Plzni, kam nově zamířilo i Liftago. Taxify pochopitelně funguje také v Praze, ale tam již soudní řízení probíhá, takže se provozu v hlavním městě dnešní rozhodnutí netýká.

„Nejsme fandové stávek a podobných projevů nesouhlasu. Věříme ve zdravou konkurenci, odpovědnou modernizaci zákonů, i v to, že pozitivní změny v dopravě můžeme dosáhnout eticky. Velmi rád se zúčastním i veřejné debaty k tématu modernizace a dodržování zákonů se zástupci společností Uber nebo Taxify,“ říká Ondřej Krátký, který formu soudní cesty zvolil s ohledem na její přímý a transparentní charakter. Zároveň podle něj konkurenční služby nemají žádnou motivaci ke zlepšení pravidel pro všechny na trhu.

Taxislužba vs. softwarová platforma

Cílem Liftaga není přerušit činnost konkurenční služby, Taxify nicméně podle Krátkého musí s ohledem na předběžné opatření začít fungovat pouze prostřednictvím prověřených řidičů a registrovaných vozů, což se nyní ne vždy děje. Podle tvrzení Liftaga vozí Taxify své zákazníky jednak bez splnění potřebných zákonných požadavků a také bez prověření trestní bezúhonnosti řidičů. Původem estonský startup, který v Česku funguje od roku 2015, ovšem odmítá, že by zákony porušoval.

„Zástupci klasických taxi dispečinků se snaží zabránit pokroku za každou cenu a ve svých návrzích na předběžné opatření neustále opakují nepravdivé argumenty, které Taxify obviňují z toho, že poskytuje a zprostředkovává taxislužbu na území těchto měst. Taxify však zastává názor, že předmětem jejího podnikání není nic z toho, co se v obviněních opakovaně objevuje. Taxify bylo, je a nadále zůstane tvůrcem a provozovatelem softwarové platformy, kterou mohou využívat všichni řidiči, kteří si aplikaci nainstalují do svého chytrého telefonu,“ uvedl pro CzechCrunch k dnešnímu předběžnému opatření Roman Sysel, šéf českého Taxify.

Elon Musk kvůli jednomu tweetu zaplatí pokutu 20 milionů dolarů a odstoupí ze správní rady Tesly

Během pátku jsme informovali o problémech uvnitř kalifornské automobilky Tesla, kterou vede z pozice CEO Elon Musk....

Estonská přepravní platforma obdržela předběžné opatření dnes, takže ho nyní studuje a v následujících dnech bude informovat o případných dalších krocích. Přerušit své stávající fungování nicméně podle všeho nehodlá. Právě ve vnímání, jakou službu vlastně daná platforma poskytuje, je aktuálně největší spor, byť jde podle všeho pouze o slovíčkaření. Cílem Liftaga je, aby i u všech konkurenčních služeb jezdili pouze licencovaní a prověření řidiči, jak ukládají dnešní zákony, nehledě na to, zda se jedná o klasickou taxislužbu nebo softwarovou platformu, jak se popisuje Taxify.

Aktuální předběžné opatření společnosti Taxify zakazuje nelegální činnost nejen provozovat, ale také zprostředkovávat. Právě tím, že službu pouze zprostředkovává, přitom Taxify doposud ve všech podobných případech argumentovalo. I jeho řidiči bez výjimek by tedy měli mít podle aktuálního soudního vyjádření potřebnou licenci.

Podle Ondřeje Krátkého by to pak navíc pomohlo i samotným řidičům, kteří mají v tuto chvíli veškerou zodpovědnost na svých bedrech. Sám prý nezná žádný příklad vyspělé ekonomiky, kde se digitální ekonomika v přepravě provozuje prostřednictvím amatérských řidičů bez moderní licence. „Zneužívání odpovědnosti řidičů považujeme za nezákonné, a zejména neetické. Jsou to totiž právě řidiči, na které kontroly míří, jako například v noci na neděli v Ostravě. Platformy typu Taxify či Uber žádnou odpovědnost nenesou, v jejich podání jsou pouze zprostředkovateli služby,“ dodává Krátký.