Hyperloop TT odhalil podobu své přepravní kapsle. Je vyrobena z vibrania a jede přes 1 000 km/h
, /

Hyperloop TT odhalil podobu své přepravní kapsle. Je vyrobena z vibrania a jede přes 1 000 km/h

Hyperloop TT odhalil podobu své přepravní kapsle. Je vyrobena z vibrania a jede přes 1 000 km/h

Kalifornský startup Hyperloop Transportation Technologies (HTT) ukazuje, jak bude ultrarychlá hyperloopová přeprava vypadat v jeho podání. Odhalil podobu své první transportní kapsle Quintero One, která je založena na futuristickém „štikovitém“ vzhledu. Díky použitým technologiím by se pak v podtlakových tubusech mohla pohybovat rychlostí okolo 1 100 kilometrů za hodinu.

Vedle svého vzhledu, který připomíná moderní asijské rychlovlaky, a slibované rychlosti zaujímá kapsle, představená během slavnostní události ve znamení pátého výročí vzniku HTT ve španělském městě Puerto de Santa Monica, také materiálovým provedením.

Na výrobu, za kterou stojí firma Airtificial, byla použita speciální dvouvrstvá kombinace karbonových vláken, jež mají být až osmkrát silnější než hliník a desetkrát silnější ve srovnání s ocelí při zachování pětinásobně nižší hmotnosti. Tento materiál si ostatně HTT patentovalo pod označením Vibranium, který vychází z marvelovského komiksového univerza. V něm byl za vibranium označen fiktivní materiál, ze kterého byl vyroben štít Kapitána Ameriky.

O návrh výsledné podoby se staralo britské designové studio PriestmanGoode, které s náznakem takového návrhu přišlo již minulý rok. Tehdy to jeho spoluzakladatel Paul Priestman přirovnával spíše k vesmírné lodi než k prostředku, jenž by se pohyboval na magnetických železnicích v rámci hyperloopového systému.

Co se týče velikosti, Quintero One je 32 metrů dlouhé a jeho vnitřní kabiny nabízí prostor o 15metrové délce. To by mělo být dostatečné k tomu, aby se do něj dokázalo usadit až 40 cestujících. Naneštěstí nejsou zatím zveřejněny žádné snímky interiéru celého zařízení.

„Za pouhých pět let jsme dokázali vyřešit a vylepšit všechny potřebné hyperloopové technologie pomocí našeho nového levitačního systému, vakuových pump, baterií a dalších komponent. Tato kapsle bude součástí jednoho z nejefektivnějších transportních systémů, které byly kdy vybudovány,“ říká spoluzakladatel HTT Dirk Ahlborn.

V provozu již v příštím roce

HTT chce Quintero One uvést do provozu už v roce 2019. Do této doby by měla být plně optimalizovaná a připravena k reálnému nasazení. Je však otázkou, jaké země budou mít plnohodnotně vybudované přepravní tubusy, po nichž by se tato ambiciózní kapsle mohla pohybovat. Vzhledem k tomu, že HTT v průběhu letošního roku podepsala memoranda s Čínou, Ukrajinou nebo Spojenými arabskými emiráty (včetně Brna z minulého roku), lze očekávat, že tyto země budou mezi prvními, kde Quintero One debutuje.

Momentálně se má však kapsle přepravit do vývojové a výzkumného centra HTT ve francouzském Toulouse, kde se postupně budují a testují přepravní tunely. Tam má tým inženýrů ještě ladit potřebné detaily nezbytné k ostrému provozu.

HTT není samo

O zajímavé pojetí hyperloopové budoucnosti se starají i další firmy, jmenovitě Virgin Hyperloop One či The Boring Company, za kterou stojí Elon Musk. Konkrétně Virgin Hyperloop One také odhalil před pár měsíci podobu své kapsle, a to včetně vyladěného interiéru.

Na druhou stranu The Boring Company se snaží neustále získávat různá povolení, díky kterým by mohl začít budovat tento důmyslný systém. Muskova firma má v tomto oboru ostatně dvě zaměření – vedle toho, že chce nabízet specifické výtahy pro auta, díky kterým by se vozy dostaly do podzemních tunelů a na železničním systému se automaticky přepravovaly z bodu A do bodu B, chystá také transport pro lidi, což dokazují například zveřejněné návrhy na trase v Chicagu.

Foto: HTT; Virgin Hyperloop One; The Boring Company