David Krátký z Woltu: Doručení jídla do 30 minut v Praze představujeme jako nový standard
, /

David Krátký z Woltu: Doručení jídla do 30 minut v Praze představujeme jako nový standard

David Krátký z Woltu: Doručení jídla do 30 minut v Praze představujeme jako nový standard

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem pro doručení pokrmů z desítek restaurací po celé zemi byla služba Dáme jídlo, protože jednoduše neměla konkurenci. Již několik týdnů to ale neplatí. Do Prahy během letních měsíců dorazili dva velcí zahraniční hráči, kteří chtějí dominanci Dáme jídlo rozbít. Vedle amerického Uber Eats se o přízeň Pražanů během obědů a večeří uchází také finský Wolt, který nabízí moderní mobilní aplikaci a rychlé doručení jídla k zákazníkovi.

Zatímco Uber Eats je globálně velmi známá značka, i díky klasickému Uberu, který již v Česku několik let funguje, s Woltem se většina českých zákazníků setkala v července poprvé. Tehdy poprvé do pražských ulic vyrazili cyklisté s modrými boxy na zádech a jedním z jejich hlavních úkolů bylo, aby bylo doručení co nejrychlejší. Jak nám prozradil David Krátký, marketingový manažer Woltu pro Českou republiku (na úvodní fotce), je to právě doručení do půl hodiny, které chce Wolt v Praze nabídnout jako nový standard. A brzy dost možná nejen tam, ale třeba i v Brně…

Vzhledem k tomu, že o Woltu jsme v Česku až do vašeho příchodu prakticky neslyšeli, co by se mělo lidem vybavit jako první, když se řekne Wolt?

Jsme původem finský startup na objevování a doručování jídla. Wolt bych zároveň jednoduše popsal jako službu pro dobré a rychle doručené jídlo. Právě o objevování a kvalitě naše služba je. Kvalita by se měla promítat v každém kroku objednávky. Máme aplikaci, která získala i designové ocenění od Applu a řešíme v ní každý detail. Spousta služeb si to neuvědomuje, ale lidé dnes jedí očima, proto si všechny restaurace a jídla v nich sami pečlivě fotíme. Když máte na menu 30 jídel a jen 10 z nich je nafocených, tak si vždy podvědomě vyberu to, co je nafocené. Proto investujeme i do takových detailů, protože si uvědomujeme, že jde o důležitou část našeho byznysu.

Pochopitelně jen o aplikaci to ale není, důležité jsou i ty samotné restaurace. Vy jich zatím máte v nabídce jen pár desítek. Jak si Wolt vybírá, s kým bude spolupracovat?

Máme teď v nabídce zhruba 65 restaurací, na které jsme skutečně pyšní. I při výběru restaurací by se měla projevit naše kvalita, a tak když mám chuť na vybranou kuchyni, s Woltem dostanu jistotu, že mi doveze skutečně kvalitní jídlo. K nějakému problému samozřejmě může dojít, ale to mi vlastně dělá oslí můstek do našeho dalšího benefitu, kterým je zákaznická podpora. My jsme zákaznickou podporou posedlí a na celém světě na ni nesmírně dbáme. Problémy vznikají vždy a všude, ale je to pak o tom, jak se k tomu postavíte. Někdy za chybu můžeme my, někdy kurýr, někdy restaurace – u nás nicméně zákazník vždy vše řeší s námi. Máme proto v Praze lokální tým, který komunikaci se všemi stranami řeší.

To máme aplikaci, výběr restaurací. Vy ale chcete lákat i na rychlé doručení jídla do 30 minut, je to tak?

Ano, čas doručení je samozřejmě důležitý. V prvních týdnech trvá naše průměrné doručení 29 minut. To tu zatím nikdo nenabízel a my to představujeme jako nový standard, který chceme na český trh přinést. Všechny benefity okolo jsou totiž příjemné věci, které je super mít, ale člověk chce nakonec především dobré jídlo a hlavně ho chce rychle. Proto cílíme právě na tu půl hodinu. Globální průměr máme 32 minut a v Praze očekáváme, že se kolem toho budeme pohybovat také. Ve špičce může samozřejmě doručení někdy trvat i 45 minut, stále pracujeme na optimalizaci všech procesů, ale také jsou případy, kdy dokážeme jídlo doručit do 20 minut od objednání.

Po Evropě má dnes Wolt 1 milion registrovaných uživatelů. Kolik zákazníků chcete oslovit v Praze?

Nemáme v tomto ohledu pevně stanovené cíle, ale od začátku nabíráme slušné obrátky, takže jsme spokojení. Konkrétní čísla si nicméně nechám pro sebe. S Dáme jídlo se pochopitelně zatím srovnávat nemůžeme, ale vidíme pozitivní trend a chceme tu nadále růst.

Budete se chtít s Woltem výhledově rozšiřovat i mimo Prahu, kde právě Dáme jídlo taktéž operuje?

Ano, vidíme potenciál i v dalších městech. Myslím si, že minimálně do Brna dříve nebo později přijdeme. O expanzi si ale samozřejmě říká také zbytek Prahy. Lidé mají zájem o doručování jídla na Prahu 4 a na Prahu 6, kde nám to dává i byznysový smysl, protože je tam velké množství kanceláří a rezidenčních oblastí, všechno je ale o správném logistickém naplánování. Potřebujeme především nabrat více kurýrů, abychom dokázali všude zaručit maximální kvalitu našich služeb. Právě minimálně na Prahu 4 a Prahu 6 se chceme do konce roku rozšířit.

Když zmiňujete kanceláře, jste připravení například na hromadné objednávky, které právě například Dáme jídlo nabízí?

Společnou objednávku zatím nemáme, ale věříme, že ji také do budoucna nasadíme. Pro firmy nicméně máme připravené byznysové řešení Wolt at Work, které chceme nabízet. Jde o platformu, díky které mohou společnosti nabídnout objednávky přes Wolt jako jeden z benefitů pro zaměstnance, centrálně objednávat na firemní účet a ke všem objednávkám získat měsíční fakturu, což jim ušetří čas.

Jan Matějů z Dáme jídlo: Držíme v ruce více trumfů než konkurence, nikdo nezná český trh jako my

Český trh s donáškou jídla z restaurací zažil v létě pořádné zemětřesení. Dlouhé roky platilo, že synonymem...

Skandinávie, Lotyšsko, Litva, Gruzie, Maďarsko, tam všude nyní Wolt působí. Jak si vybíráte další země, kam půjdete, a proč jste si vybrali právě Česko?

Česká republika je desátou zemí, kde Wolt působí, a chceme expandovat dál, vždy proto zkoumáme, jaké trhy bychom mohli otevřít. Naše dosavadní strategie byla taková, že jdeme do zemí, kde ještě není tak silný konkurenční boj. Největší konkurenci zatím máme ve Stockholmu, kde funguje Uber Eats, Deliveroo i další služby, tam je tedy pozice relativně složitá, ale v Praze vnímáme jako výhodu, že jsme stihli přijít pár týdnů právě před Uber Eats. Obecně věříme, že je v Česku ještě velký potenciál pro růst všech tří služeb, které tu od léta fungují.

Konkurenci v Česku tedy prozatím příliš neřešíte a chcete se soustředit hlavně na vlastní rozvoj?

Do Česka nepřicházíme s tím, že jdeme porazit Dáme jídlo. Na druhou stranu tu rozhodně vidíme potenciál a věříme, že to, co nabízíme, se na českém trhu dokáže uživit. V prvních týdnech jsme si ověřili, že se lidem naše služby líbí.

Vzhledem k tomu, že operujete napříč Evropou v různých zemích, co je z pohledu Woltu na food delivery byznysu to nejtěžší?

V každé zemi to je jinak. Na lokálních úrovních vždy řešíme zcela odlišné problémy. Naposledy nás třeba velmi překvapila Gruzie, kde byl náš start až nad očekávání jednoduchý. Neexistovala tam prakticky žádná konkurence a po pár měsících tam už máme tolik objednávek, co v jiných městech třeba za dva roky. V Praze to bude pochopitelně pomalejší, i proto, že tu má silnou pozici Dáme jídlo, našemu projektu ale věříme.

Dáme jídlo s vámi má ostatně zkušenost z jiných trhů, protože například ve Skandinávii soupeříte s Delivery Hero, které Dáme jídlo vlastní. Wolt je ale proti tomuto německému velikánovi zatím ještě malý hráč. Jak to vnímáte?

My jsme zatím samozřejmě pořád rostoucí startup, zatímco Delivery Hero je již od loňska i na burze. Všichni investoři, i ti naši, samozřejmě tlačí na výsledky, ale já mám radost zejména z toho, že Wolt jako firma je velmi zdravá, ať už po personální nebo produktové stránce. Technologické firmy se často třeba právě rok před IPO snaží dohánět různá negativa, která si od svého vzniku nesou, ale ve Woltu se snažíme budovat zdravou kulturu od samého začátku. Prozatím jsme na většině trhů ztrátoví, ale nemáme s tím problém, protože všechny peníze investujeme právě do mezinárodní expanze a do marketingu, přičemž potenciál na všech trzích je stále obrovský. Navíc například Helsinki už ani ztrátové nejsou.

Zmínil jste, že v Česku za Wolt sedí zákaznická podpora. Kdo dál funguje v Česku a co se řídí z finské centrály?

Je nás tady nyní celkem jedenáct. Od podzimu máme nově generálního manažera pro Česko, já řeším marketing, další dva kolegové řeší vztahy s restauracemi, a provozní manažer řeší veškerou logistiku a kurýry. Pak je tu zmíněna podpora, v níž je dnes pět operátorů, a také pochopitelně kurýři. Vývoj a další věci se pak řeší centrálně z Helsinek, celkem má dnes Wolt asi 180 zaměstnanců.

Jak jste na tom zatím s kurýry? Na trhu je po nich velká poptávka, máte s tím problém?

Čísla vám neprozradím, ale počty kurýrů nám rostou, takže máme v tomto ohledu dobrý pocit. Ke všem kurýrům máme osobní až rodinný přístup a zatím nám to funguje. Také naši zákazníci zatím mají s našimi kurýry pozitivní zkušenosti.

Původně Wolt v Praze startoval s cenou za standardní doručení na 49 korunách, po měsíci jste ji o deset korun snížili. Zjistili jste, že jste příliš drazí?

Je pravda, že jsme původně měli minimální objednávku na 225 korunách a standardní doručení (do 1,5 km) za 49 Kč. Počítali jsme ale s tím, že zlevňovat budeme. Nyní již máme nejnižší možnou objednávku za 180 korun a doručení za 39 korun, což už je, myslím, moc fajn, hlavně pro zákazníky, kteří si třeba objednávají jen jedno jídlo.

Odhaduje se, že český trh s rozvozem jídla má hodnotu kolem deseti miliard korun. Kolik by si z tohoto koláče rád ukrojil Wolt?

Máme nastavené interní cíle, kam bychom se chtěli dostat, ale nerad bych sdílel konkrétní čísla. Chceme především dál expandovat v rámci Prahy, následně do dalších měst v Česku a případně i na Slovensko.

Ve vaší nabídce lze vedle standardní nabídky partnerských restaurací najít například i speciální sezónní Wolt burger z podniku Maso je Maso, který zákazník nikde jinde nedostane. Je to způsob, jak chcete lákat nové zákazníky?

Speciálním akcím se určitě chceme věnovat, proto plánujeme podobné speciality i s dalšími restauracemi. Máme vyzkoušené, že nejúspěšnější restaurace dokážou díky Woltu zvýšit tržby o 20 až 30 procent, takže i pro ně je zajímavé, když mají v nabídce nějakou podobnou exkluzivitu, jako je teď zmíněný burger z Maso je maso. Tím, že děláme delivery, můžeme doručovat prakticky všechno, proto si s tím hodláme kreativně hrát.

Dáme jídlo dělá vedle samotných rozvozů i mnoho dalších služeb. Můžeme tedy očekávat, že se bude i Wolt nadále rozšiřovat, nebo se chcete soustředit hlavně na dovoz obědů a večeří?

Podle mě do food delivery patří všechno, co má s jídlem společného jmenovatele. Ať je to káva, snídaně nebo třeba noční svačiny. Funguje nám to už i na Woltu. Helsinki dělají jako první město snídaně a je jen otázka, zda pro ně bude velký potenciál všude. Přeci jen Čechům nějaký čas trvalo, než si zvykli chodit na snídaně ven. Teď si zvykají, že si mohou nechat oběd nebo večeři zase doručit. Je tedy třeba v tomto ohledu trh neustále edukovat, což zabere nějaký čas, ale myslím si, že výhledově dávají dovozy snídaňových nebo nočních svačin byznysový smysl.