Český bikesharing Rekola jde poprvé do světa. Růžová kola začínají jezdit ve Finsku
, /

Český bikesharing Rekola jde poprvé do světa. Růžová kola začínají jezdit ve Finsku

Český bikesharing Rekola jde poprvé do světa. Růžová kola začínají jezdit ve Finsku

Za čtyři roky se český bikesharing Rekola od svého startu v Praze postupně vydal do sedmi dalších českých měst a dnes má celkem již více než 160 tisíc uživatelů. Sdílená růžová kola, která můžete najít všude po vybraných městech a snadno si je půjčíte přes mobilní telefon, nyní čeká další důležitý krok. Vítek Ježek jde se svým startupem poprvé do zahraničí. Rekola si na svou expanzi vybrala Finsko.

V České republice funguje populární bikesharing v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích, Liberci, Ostravě a od září také ve Frýdku-Místku, přičemž jednou z priorit, kterou Rekola letos řešila, bylo i rozšíření za hranice. Nakonec se třicetiletý Vítek Ježek, který Rekola v roce 2014 založil, se svým týmem rozhodl pro finské přístavní město Vaasa, kde již prvních pár desítek růžových kol několik týdnů jezdí.

„Řešili jsme, co a jak budeme dělat s naší expanzí, a v tom se nám někdy v červnu ozvala slečna z finského města Vaasa. Znala náš příběh, zaujalo ji, jak recyklujeme stará kola, a říkala, že by bylo pěkné, kdyby i Vaasa měla vlastní bikesharing,“ popisuje pro CzechCrunch Ježek, jak finská mise v Rekolech začínala. Ježka nabídka na spolupráci zaujala a vzhledem k tomu, že zmíněná slečna byla přímo napojená na město, začaly se věci velmi rychle hýbat.

Autobus jede jednou za hodinu

Vaasa je západofinské město, které leží pár kilometrů od hranic se Švédskem. Má necelých 70 tisíc obyvatel a pro cyklistiku je jako dělané, ostatně jako mnoho dalších měst ve Finsku. Zdejší města jsou často velmi rozlehlá, a tak kolo představuje snadnou a rychlou přepravu. Navíc konkrétně ve Vaase, jak hned v prvních dnech zjistil na vlastní kůži i sám Ježek, nefunguje městská hromadná doprava zdaleka tak efektivně jako v Praze.

„Normální interval MDH je tu hodina, ve špičce půl hodina, takže se tu ani jinak než na kole pohybovat nedá. Díky tomu je tu všude hromada starých kol, takže nás okamžitě napadlo, že sem nejprve z Česka navezeme několik našich nových kol a postupně začneme recyklovat ta stará místní,“ pokračuje Ježek a kolovou situaci ve Vaase přirovnává například k přeplněným ulicím Amsterdamu.

Přestože patří ve Finsku kolo k velmi využívaným dopravním prostředkům, bikesharingy tu zatím neprorazily. Jeden začíná fungovat v Helsinkách, ale i tam se teprve vše rozjíždí, a mimo finské hlavní město budou česká Rekola jedním z vůbec prvních poskytovatelů takové služby. Pro Vítka Ježka tak půjde o podobný příběh jako před čtyřmi lety v Česku, když začal v pražských Dejvicích budovat povědomí o tom, že něco jako bikesharing vůbec existuje.

Český pracovní portál Proudly expanduje na Slovensko. V příštím roce cílí na obrat 50 milionů korun

Před třemi lety začínal portál Proudly s ambicí ukazovat kulturu ve firmách, která je dnes stále důležitější....

Rekola ve Skandinávii

Ve Vaase se může opřít o několik tisíců studentů, kteří studují na tamních třech univerzitách, protože právě mladí lidé a studenti byli ti, kdo začal Rekola v Česku používat jako první. U nás už jsou dnes Rekola pochopitelně mnohem dál a právě čtyři roky cenných zkušeností si nyní přinášejí do Finska, kde chtějí lidi naučit, co to vlastně sdílené kolo je a proč by ho měli využívat. Vaasa by tak zároveň neměla být zdaleka posledním městem, kam se růžová kola dostanou.

„Jsme na úplném začátku, ale mým cílem teď bude, podívat se po dalších městech. Zajímá nás celý severský region. Motivací Rekol od začátku je, že si každé město zaslouží vlastní bikesharing, a to bez nějakých dlouhých jednání nebo utrácení spousty peněz,“ připomíná Ježek. I proto prozatím sešlo z původně plánované expanze Rekol do Barcelony. V poslední době se tam totiž nahrnuli velcí bikesharingoví hráči s tisíci svých kol, čímž pro českou firmu padla pointa, že chce chodit do měst, kde zatím bikesharing není tolik zakořeněný.

Po prvním měsíci zahřívacího provozu mají Rekola ve finské Vaase třicet vlastních kol a zanedlouho by měla dostat do provozu i prvních pár desítek zrenovovaných kol, která získala od tamních obyvatel. Registrovaných je zatím zhruba 300 uživatelů a podle Ježka všechna čísla pomalu rostou. Celou expanzi zatím Rekola platí ze své kasy, ale už se i na finském trhu začínají pomalu porozhlížet po potenciálních partnerech, kteří by pomohli s dalšími kroky. V Česku například mají uživatelé díky Hello Bank první čtvrthodinu jízdy zdarma.