Valuace fintech startupu Stripe po 245milionové investici překročila 20 miliard dolarů
, /

Valuace fintech startupu Stripe po 245milionové investici překročila 20 miliard dolarů

Valuace fintech startupu Stripe po 245milionové investici překročila 20 miliard dolarů

První osmička nejhodnotnějších startupů světa má nový přírůstek. Po posledním potvrzeném investičním kole známého fintech startupu Stripe, ve kterém získal 245 milionů dolarů (5,3 miliardy korun) převážně od investiční společnosti Tiger Global, se jeho valuace posunula na ohromných 20 miliard dolarů, tedy zhruba 436 miliard korun.

Tato hodnota Stripe zařazuje na stejnou příčku jako například coworkingový gigant WeWork, který chce již brzy otevřít první pobočku v Praze, AI startup Bytedance nebo bezpečnostní startup Palantir, který úzce spolupracuje s americkou vládou. Před těmito firmami už se nachází pouze obři v podobě Airbnb, SpaceX, Didi Chuxing a Uberu.

Stripe mimo investice, kterou potvrdil přímo spoluzakladatel firmy a zároveň její šéf Patrick Collison (jeden z dvojice bratrů zakladatelů), získal také množství nových velkých klientů, pro které zpracovává platby – mezi těmi nechybí zmíněný Uber nebo také Google, který spadá pod mateřskou firmu Alphabet.

Kalifornský startup byl odjakživa ve zvláštní pozici. Už v prvních letech po založení v roce 2010 dokázala bratrská dvojice Patrick a John Collison přivést startup do zisku, který nadále rostl, a firma víceméně nikdy externí financování aktivně nehledala. Peníze od investičních partnerů tak slouží spíše jako jistý finanční polštář a na rychlejší expanzi nebo testování větších věcí.

Stripe tak vsadil na jednoduchý byznys, umožnit dalším startupům během několika kliků přijímat platby online za fixní poplatek z každé transakce, bez nějakých úvazků nebo měsíčních fixních nákladů. Stripe si poté z každé zprostředkované platby bere svůj menší díl. Jen v minulém roce firma dokázala takto vygenerovat tržby ve výši 1,5 miliardy dolarů a dnes již dávno nenabízí pouze processing plateb, ale také pokročilé analytické nástroje, výdej virtuálních platebních karet nebo zakládání nových firem.

Porsche definitivně končí s dieselovými motory. Do elektrických aut investuje přes 6 miliard eur

Konec dieselu je neodvratný. Německý výrobce luxusních automobilů Porsche oznámil, že s auty poháněnými...

Patrick Collison se v jednom z rozhovorů pochlubil, že si v minulém roce přibližně 84 procent Američanů koupilo online minimálně jednu věc na místě, kde se platby zpracovávaly přes Stripe, ať už šlo o nějaký produkt nebo třeba službu typu Spotify, Lyft (konkurent Uberu v USA) nebo rozvoz potravin Instacart.

Dvojici zakladatelů (na titulní fotografii) je pouze 30 a 28 let a díky své pozici ve firmě se řadí mezi nejmladší miliardáře vůbec, hned vedle zakladatele a šéfa Facebooku Marka Zuckerberga. Jejich pozici ohrožuje pouze několik konkurenčních startupů, v čele s procesorem plateb Braintree, jež spadá pod PayPal a nedávno ho začala v Česku využívat například P2P půjčovna aut HoppyGo nebo také holandský startup Adyen.

Právě Adyen je jeden z dalších nejrychleji rostoucích fintech startupů současnosti. Na rozdíl od Stripu navíc uveřejnil některá zajímavá čísla, jelikož v minulých měsících přešel z privátní na veřejně obchodovatelnou společnost. Za první polovinu roku 2018 zprocesoval Adyen transakce v hodnotě 82 miliard dolarů, ze kterých měl obrat 184 milionů dolarů při zisku 54 milionů. To je s ohledem na možný potenciál Stripu zásadní informace.

Drcení konkurence s každým dalším krokem

Dle bratrů je ovšem Stripe na trochu jiné cestě. Online platby již dnes dominuje nepřetržitým růstem a chce se postupně pustit i do offline světa. Stejně jako jeho další konkurent Square vydal nedávno své vlastní zařízení, respektive platební terminál, přes který je možné zákazníky kasírovat přímo na místě. Mohou tak dnes prodávat jak v „offline“, tak v online světě. A kdo ví, kam tyto kroky miliardový startup zavedou.

Foto: Stripe