Japonský startup míří na Měsíc, pomocí raket SpaceX tam poletí už za dva roky
, /

Japonský startup míří na Měsíc, pomocí raket SpaceX tam poletí už za dva roky

Japonský startup míří na Měsíc, pomocí raket SpaceX tam poletí už za dva roky

Současný diskurz prozkoumávaní vnějšího vesmíru se prakticky rozdělil na dva proudy. Zatímco hráči jako Blue Origin Jeffa Bezose či izraelský SpaceIL se chtějí bližším způsobem zaměřit na Měsíc, NASA či SpaceX Elona Muska ve svých největších projektech akcentují Mars. Do první skupiny se nyní přidává i startup z Japonska zvaný ispace. Ten chce během příštích tří let vyslat k měsíci dvě mise, které mají sloužit jako demonstrace jeho technologií.

První ze dvou misí bude mířit již v polovině roku 2020 na orbit Měsíce a pokud vše proběhne v pořádku, druhá mise v dalším roce by měla pracovat s roverem uzpůsobeným na přistání a průzkum měsíčního terénu. Pro tyto účely si firma dle vlastních slov již rezervovala použití raket Falcon 9 od společnosti SpaceX. V dlouhodobějším horizontu se pak chce stát primárním hráčem, který bude převážet náklad na Měsíc.

Před půl rokem ispace dozorovalo i finálovému týmu v soutěži Google Lunar X Prize, ve které bylo hlavní cenou 30 milionů dolarů. Protože se ale žádnému soutěžnímu týmu nepodařilo vzlétnout, byla soutěž zrušena. Přesto jeden z týmů vytvořil rover zvaný Hakuto, z něhož následně vychází základy vozítka, které ispace skutečně pošle do vesmíru. Oproti soutěžní verzi bude mít ta nynější robustnější konstrukci, více místa na náklad a také větší nosnost.

„Vstupujeme do nové éry v prozkoumávání vesmíru a SpaceX je hrdé, že si ho ispace vybralo na jeho první lunární mise. Těšíme se na to, až jejich inovativní technologii doručíme na Měsíc,“ řekla Gwynne Shotwell, COO SpaceX.

Estonský startup Pipedrive vstupuje do Česka, kde chce proinvestovat 350 milionů korun

Startup Pipedrive vstupuje po Estonsku, Spojených státech, Portugalsku a Velké Británii do další země. Estonský...

Firmu ispace v roce 2010 založil Japonec Takeši Hakamada a za pomoci masivního fundingu ve výši 95 milionů dolarů jeho startup vyrostl do firmy s třemi pobočkami a šedesátkou zaměstnanců z třinácti zemí světa. Doposud vybrané peníze chce použít na zaplacení prvních dvou letů, přičemž plánem je vytvořit fungující byznys model právě na základě dodávání zásilek a taktéž obnovování použité vody na Měsíci.

Závody mezi Japonskem a Izraelem

Na Měsíci doposud přistály se svými rovery a lidskými zástupci pouze tři státy – Spojené státy, Rusko a Čína. Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že Japonsko bude čtvrtou zemí, dost možná ho ještě předběhne Izrael. Již v úvodu zmiňovaný startup SpaceIL se taktéž účastnil programu Google Lunar X Prize a na Měsíci chce se svým roverem přistát už v únoru příštího roku.

 

Foto: ispace, SpaceIL