Golem VR navštívilo již 10 tisíc lidí. Čeští DIVR Labs chystají nový zážitek a hledají další investory
, /

Golem VR navštívilo již 10 tisíc lidí. Čeští DIVR Labs chystají nový zážitek a hledají další investory

Golem VR navštívilo již 10 tisíc lidí. Čeští DIVR Labs chystají nový zážitek a hledají další investory

Na hlavě čelovka, v ruce detektor a světlice a před vámi tajemné doly, kde máte za úkol najít několik ztracených předmětů. Zní to jako dobrý námět na bojovku, kvůli které však nemusíte cestovat daleko za hranice velkoměsta, abyste ji mohli zažít na vlastní kůži. Stačí přijít do pražského hračkářství Hamleys, kde již zanedlouho spustí svůj druhý zážitek ve virtuální realitě české studio DIVR Labs.

Od května si mohou příznivci her a moderních technologií v podzemních prostorách obřího hračkářství v ulici Na Příkopě, kde se kdysi nacházely sejfy bývalé Živnobanky, vyzkoušet zážitkovou hru Golem VR, která je kompletně ve virtuální realitě. Nasadíte si na záda batoh s počítačem, na hlavu brýle pro virtuální realitu a vydáte se do ulic staré Prahy za vlády Rudolfa II., kde se pokusíte oživit legendárního Golema.

Za tři měsíce si tento unikátní zážitek, který je stále nejen v Evropě svou velikostí i provedením vcelku ojedinělý, přišlo vyzkoušet už 10 tisíc návštěvníků a české studio DIVR Labs neskrývá spokojenost. Vybudovat tak velkou a technologicky náročnou atrakci stálo přes dvacet milionů korun, ale start se podařil a zanedlouho se budou moci lidé do Hamleys vrátit pro úplně nový zážitek.

„Se startem jsme spokojení, ale hodnotit úspěšnost projektu chceme až po roce. Pořád totiž naší atrakci přirovnávám k tomu, jako kdybychom nabízeli vstupenky do bazénu někomu, kdo nikdy neviděl vodu. Takovému člověku velmi obtížně vysvětlíte, co ho vlastně čeká, protože on u nás často ani žádné očekávání nemá,“ potvrzuje Jakub Kučera (na úvodní fotce vlevo), Art Director v DIVR Labs, že jde pro zákazníky v zábavním průmyslu stále o velkou novinku a neznámou.

Budoucnost zábavy

„Pro mě je nejdůležitější, že 95 procent lidí odtud vychází totálně rozzářených a nadšených, protože něco takového absolutně nečekali. A to říkají i lidé, kteří již mají s virtuální realitou zkušenosti,“ doplňuje technologický šéf DIVR Labs Martin Tichota (na úvodní fotce vpravo). České studio si tím ostatně potvrdilo, že právě v podobných zážitkových multismyslových hrách je budoucnost. DIVR Labs totiž začínali s klasickými VR hrami pro stolní počítače a konzole, ale nakonec zjistili, že se na nich nedá až na výjimky postavit soběstačný byznys.

Jeden z největších českých influencerů Jirka Král oznámil svůj konec na YouTube

Na českém YouTube skončila jedna velká éra. Éra nevýrazného mladíka z reality show TV Nova Farma, který se svou...

Zážitkové hry, které propojují virtuální realitu s reálnými objekty, začínají být ve světě zábavy velkým trendem. Oproti klasickým VR hrám vám dávají svobodu pohybu a navíc propojují virtuální realitu s fyzickými objekty, takže můžete nabourat do zdi, mačkat reálná tlačítka a nebo cítit, jak fouká vítr nebo hřeje krb.

„V tomto konceptu zážitkových multismyslových her vidíme budoucnost zábavy. Do deseti let podle nás z velké míry nahradí kina,“ předpovídá Jerry Javornický, úspěšný startupista a podnikatel, který do DIVR Labs před rokem investoval spolu se svým společníkem Adamem Pacltem celkem 6 milionů korun. Dalších 10 milionů korun přidali Nextech Ventures Josefa Matějky a pět milionů korun Reflex Capital Ondřeje Fryce. Vzhledem k tomu, že návštěvnost virtuálního zážitku roste každý měsíc dvouciferně, DIVR Labs očekávají, že se podaří splnit cíl, aby se Golem VR za rok zaplatil.

Rozhodně se ale do té doby nebude čekat s dalšími projekty. Za pár týdnů chtějí DIVR Labs spustit další hru, kterou nazvali Mission Blue Effect, protože ponese odkazy na zmíněnou herní prvotinu. Autoři ale oproti Golemovi slibují ještě silnější (minimálně emoční) zážitek, protože půjde o poněkud hororový scénář. Úkolem bude dohledat životu nebezpečný radioaktivní materiál Blue Effect, který se neznámo proč objevil kdesi hluboko v důlních tunelech.

Zážitek, který rozbuší srdce

Hned od začátku vám je jasné, že tu není něco v pořádku, a vzhledem k emocionálně vypjatým scénám a tísnivé atmosféře cílí DIVR Labs se svým druhým počinem jednoznačně na starší publikum. „Po hraní Golema mají někteří lidé pocit, že jim chybí nějaká výzva, chtějí zkrátka víc. Právě pro ně jsme vytvořili Mission Blue Effect, který je určen pro větší skupiny lidí, ideálně třeba pro teambuildingy na utužení party,“ popisuje Jakub Kučera, ale veřejnosti nechce prozradit víc, aby celý zážitek nezkazil.

Ostatně v nové hře se ještě dolaďují poslední detaily, než ji DIVR Labs nechají v Hamleys zahrát první návštěvníky. Už testovací verze tmavých důlních prostor, kterou jsme si měli možnost projít, je ovšem skutečně působivá a snadno zapomenete, že je vše, co vidíte, jen virtuální. Respektive i když si to snažíte po celou dobu připomínat, zážitek je tak silný, že se vám rozbuší srdce. To samozřejmě za předpokladu, že se nevyžíváte ve strašidelných situacích.

Zatímco Mission Blue Effect ale bude sloužit spíše jako doplňková záležitost hlavního Golema, DIVR Labs již chystají další investiční kolo (Series A), protože chtějí se svým know-how a unikátními zážitky významně expandovat. „Už otevření první lokace v pražském hračkářství Hamleys bereme jako obrovský úspěch. Další plán je otevřít během 24 měsíců kolem deseti dalších lokací od Londýna po Dubaj,“ hlásí smělé plány investor Jerry Javornický.

Možnosti expanze jsou různé. DIVR Labs nyní jednají s londýnskou centrálou Hamleys, zda by se vedle pražské pobočky mohli rozšířit i do dalších měst po celém světě. V Česku navíc VR studio jedná také s velkým řetězcem multikin, kde by mohlo své hry rovněž nabídnout. Podle Javornického mají DIVR Labs našlápnuto, aby se staly lídrem ve svém oboru, a sami vývojáři to rozhodně nechtějí podcenit.

Vlastní železo jako klíč k úspěchu

„Začínáme investovat do vlastního výzkumu a vývoje a vymýšlet alternativní technologie, které by zlevnily a zjednodušily provoz. Do budoucna by nás vlastní hardware mohl více odlišit od konkurence a posunout celý náš byznys,“ říká CTO Martin Tichota. Už v Mission Blue Effect dostane každý hráč do ruky objekt, vytisknutý z ekoplastu na 3D tiskárně, který pak může být ve virtuální realitě přeměněn na svítící pochodeň nebo třeba světlici. Tichota však nemluví pouze o doplňcích, jako jsou všemožná tlačítka a hejblátka, ale také o samotném hardwaru pro virtuální realitu, jako jsou brýle nebo senzory pro snímání pohybu.

Právě tady je aktuálně největší prostor pro posouvání celého odvětví a DIVR Labs chtějí být v mezinárodní konkurenci vepředu. Poprvé za hranicemi by se mohli představit už se svou další hrou, pro kterou bude sloužit i zmíněné další investiční kolo, ale prozatím vývojáři odmítají prozradit, jaké téma po Golemovi a vedlejšímu Mission Blue Effect zvolí. A to z jednoho prostého důvodu. „Naše největší výzva pro expanzi je právě vybrání tématu. Řešíme to už dlouho, ale pořád jsme se nerozhodli, co bude fungovat nejlépe,“ dodává Jakub Kučera.